Gå til innhold

Livet med en kattunge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Verdens skjønneste lille pus ligger og sover i fanget mitt, og maler høylytt. Jeg elsker denne lille skapningen så høyt, selv om jeg kan irritere meg grenseløst når han for hundrede gang hopper opp på bordet, eller skal opp i potteplantene mine. Når han springer rabiat rundt i leiligheten etter en lengre sovestund, eller skal prøve å lukte oppi enhver kopp eller fat som tilfeldigvis står tilgjengelig.

Men uansett hvor irritert jeg kan bli, så kjenner jeg med en gang jeg må bort noen timer, eller lukker døra inn til soverommet om natta, den dårlige samvittigheten komme krypende. Uff, den stakkars lille pusen min, hvorfor må jeg bli så irritert på han av og til. For han er jo bare så helskjønn når han ligger og sover, eller legger hodet på skakke og rister på bakenden rett før han angriper en leke som jeg holder foran ham.

Føler meg av og til litt slem når jeg kjenner at jeg gleder meg litt til han blir stor og litt roligere og mer veloppdragen. Er det slemt av meg, eller er det andre som også føler det slik? Kattunger er herlige, men krever masse arbeid, og det er litt deilig når de er blitt voksne katter:)

Hilsen lykkelig men litt sliten kattungeeier:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Jeg hadde det selv sånn i begynnelsen. Herlig tid, men gud så slitsomt.

"Nei, ikke gå på bordet.... Gå ned... NED! ... Gå NED! For helvette PELL DEG NED DERIFRA FØR JEG DYTTER DEG!" :kjefte:

Han: :klo:

Men ta det med ro. De blir roligere. Da katten min merket effekten av kastreringen ble han så rolig at jeg ble bekymret. Han sov mer, klatret ikke i gardinene mer, og kunne faktisk se min fars ullsokker uten å angripe de.

Gled deg til pusen vokser opp og kan ligge i ro en stund, men nyt denne tiden! Ta masse bilder og beundre den lille kroppen hver dag, for de vokser ekstremt fort! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du skal få deg en veloppdragen KATT? :skratte:

Sorry, men det er tilnærmet umulig :fnise: Jeg tror nok heller det er slik at når han vel er blitt voksen har du vent deg til å finne deg i mer av påfunnene hans ;)

Snuppa her er 5 år, hun har fremdeles rabiate lekeøkter på gulvet her hvor hun fyker rundt så jeg blir rent ør av å se på henne. Stadig vekk ser jeg henne spasere uanfektet over stuebordet her, som om det skulle være den mest naturlige plassen i verden å gå. OG de eneste stedene det er bra nok for henne å drikke er oppe på kjøkkenbenken, og helst av springen. Snuppa har dermed egen vannskål i et eget hjørne på kjøkkenbenken. Her er det nemlig ikke vi menneskene som er sjefer, hun bestemmer :fnise:

Gratulerer med verdens koseligste kjæledyr forresten, katter er jo virkelig bare herlige skapninger, uansett hvor egenrådige de er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig folk som lar kattene sine gå oppå spisebordet og ha skålen sin på kjøkkenbenken? ÆSJ! Så ekkelt og uhygienisk!

Aldri i livet om jeg hadde spist middag på det kjøkkenet! Katter tråkker faktisk oppi sin egen avføring og bæsjer seg selv nedover bena støtt og stadig. Fysj!

Har katt selv, men det var da ingen problem å lære den opp til å ikke hoppe opp på bord og benker, det er da en selvfølge.

Katten skal da ikke som bestemme noe som helst. Her er det jeg som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig folk som lar kattene sine gå oppå spisebordet og ha skålen sin på kjøkkenbenken? ÆSJ! Så ekkelt og uhygienisk!

Aldri i livet om jeg hadde spist middag på det kjøkkenet! Katter tråkker faktisk oppi sin egen avføring og bæsjer seg selv nedover bena støtt og stadig. Fysj!

Har katt selv, men det var da ingen problem å lære den opp til å ikke hoppe opp på bord og benker, det er da en selvfølge.

Katten skal da ikke som bestemme noe som helst. Her er det jeg som bestemmer.

Hun er riktignok innekatt, og det er snakk om en del av kjøkkenbenken som står for seg selv. Etter at hun begynte å bruke den, bruker vi altså ikke denne delen til matlaging eller annen kokkelering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord:)

Ja jeg vet at jeg må nyte denne perioden, for jeg vet at når de blir store så skulle jeg av og til ønske at de var små igjen. Har hatt katter før, så vet alt om det. Men som sagt så kan man bli mektig irritert når det står på som verst:)

Angående veloppdragne katter, så har det aldri vært noe problem her i huset med katter på kjøkkenbenker og bord. Trikset er å være konsekvent, så vil kattene gi seg etterhvert. Det må sies at jeg ikke stoler på en katt når han er alene hjemme over en stund, og da må han være i de rommene han kan gjøre minst skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Et tips til katter som går på bord: Kjøp dere en sprayflaske og fyll den med vann, og hver gang de går oppå benken/bortdet skal dere FORT spraye de et par ganger helt til de hopper ned. Da assosierer de det å gå oppå benken med en ubehagelig vannsprut, så da holder de opp. Men ikke gå helt bananas og sprut de gjennomvåte, hehe.

Jeg har nesten fått kustus på katten min og hans benkklatring. Men mistenker at han smågår på den mens vi er ute av huset. Men hallo, hva skal man gjøre? De er katter, ikke sant? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Finnes det virkelig folk som lar kattene sine gå oppå spisebordet og ha skålen sin på kjøkkenbenken? ÆSJ! Så ekkelt og uhygienisk!

Aldri i livet om jeg hadde spist middag på det kjøkkenet! Katter tråkker faktisk oppi sin egen avføring og bæsjer seg selv nedover bena støtt og stadig. Fysj!

Har katt selv, men det var da ingen problem å lære den opp til å ikke hoppe opp på bord og benker, det er da en selvfølge.

Katten skal da ikke som bestemme noe som helst. Her er det jeg som bestemmer.

Jada....

Her sitter gutta boys og frøken Fryd på alle bord, sover i min seng, snuser på min mat på min tallerken (har til og med forsynt seg av den :skratte: ).

Vannskåler står det over alt.

Den fantastiske (og for noen ukjente) kunsten å vaske er oppfunnet :lur:

Forøvrig kan jeg heller ikke huske at du faktisk er invitert på middag :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig folk som lar kattene sine gå oppå spisebordet og ha skålen sin på kjøkkenbenken? ÆSJ! Så ekkelt og uhygienisk!

Aldri i livet om jeg hadde spist middag på det kjøkkenet! Katter tråkker faktisk oppi sin egen avføring og bæsjer seg selv nedover bena støtt og stadig. Fysj!

Har katt selv, men det var da ingen problem å lære den opp til å ikke hoppe opp på bord og benker, det er da en selvfølge.

Katten skal da ikke som bestemme noe som helst. Her er det jeg som bestemmer.

Våre to går fint på benken, snuser i maten min og lusker seg oppå bordet (bare sistnevnte som faktisk ikke er lov). Jeg klarer å tørke over benken før jeg bruker den til matlaging nemlig! :ler:

Et tips til katter som går på bord: Kjøp dere en sprayflaske og fyll den med vann, og hver gang de går oppå benken/bortdet skal dere FORT spraye de et par ganger helt til de hopper ned. Da assosierer de det å gå oppå benken med en ubehagelig vannsprut, så da holder de opp. Men ikke gå helt bananas og sprut de gjennomvåte, hehe.

Jeg har nesten fått kustus på katten min og hans benkklatring. Men mistenker at han smågår på den mens vi er ute av huset. Men hallo, hva skal man gjøre? De er katter, ikke sant? :gjeiper:

Du vet det faktisk har blitt sett på som en torturmåte å sprute vann på mennesker? Jeg ville aldri utsatt kattene mine for noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Et tips til katter som går på bord: Kjøp dere en sprayflaske og fyll den med vann, og hver gang de går oppå benken/bortdet skal dere FORT spraye de et par ganger helt til de hopper ned. Da assosierer de det å gå oppå benken med en ubehagelig vannsprut, så da holder de opp. Men ikke gå helt bananas og sprut de gjennomvåte, hehe.

Jeg har nesten fått kustus på katten min og hans benkklatring. Men mistenker at han smågår på den mens vi er ute av huset. Men hallo, hva skal man gjøre? De er katter, ikke sant? :gjeiper:

Vi har alltid gjort samme her, en bitteliten sprut som bare er litt ubehagelig akkurat i det ene øyeblikket han gjør noe som ikke er lov. :) Det har funket flott, han er aldri på bordet og oppfører seg kjempefint! Han er strålende fornøyd også, så evt spekulasjoner om at det er tortur er baare unødvendig og provoserende. Pus er knallfornøyd selv om han ikke har lov å gå på kjøkkenbenken og spisebordet! Alt med måte er tingen. Som jeg uthevet i sitatet over er det viktigste å ikke ta helt av. Det skal kun være bittelitt så katten kobler ting som ikke er lov, med ting som er ørlite ubehagelige. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nyte kattunge tiden, den går fort over! :)

Men skjønner det er frustrerende når den ikke lyer, men da må du bare begynne å oppdra den allerede nå (uten å vøre slem altså!) En katt vil nok ikke "sitte på komando" og lye slik som en hund, men det er fult mulig å lære den hvor den får og ikke får gå.. (selv om den nok vil prøve å strekke grensene innimellom som voksen å)

Går den på et bodt den ikke får gå på, så ta den ned, går den der igjen, ta den ned igjen..

Du kan også spraye den en liten (ikke hard) stråle med vann om den ikke lyer, katter kan som oftest ikke fordra vann. Men ikke overdriv dette. Selv fikk jeg så dårlig samvittighet når vi brukte denne at den blir brukt minst mulig, men av og til så må den til...

Lykke til og prøv å nyt kattunge tiden! (Husk å kastrer når den er kjønnsmoden!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig folk som lar kattene sine gå oppå spisebordet og ha skålen sin på kjøkkenbenken? ÆSJ! Så ekkelt og uhygienisk!

Aldri i livet om jeg hadde spist middag på det kjøkkenet! Katter tråkker faktisk oppi sin egen avføring og bæsjer seg selv nedover bena støtt og stadig. Fysj!

Har katt selv, men det var da ingen problem å lære den opp til å ikke hoppe opp på bord og benker, det er da en selvfølge.

Katten skal da ikke som bestemme noe som helst. Her er det jeg som bestemmer.

Har jeg bedt deg på middag? Kan jeg ikke huske....

Nå er katter ekstremt renslige dyr og man vasker selfølgelig nøye der katten går ofte.

Uhygienisk eller ikke. Ingen i vårt hus er syke. Aldri! Jeg har ikke vært så frisk som etter den katten kom i hus :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Her både luktes det på, og av og til prøvesmakes av min tallerken :jepp: De er da ikke syke, og uansett er det bare å ta vekk en liten bit akkurat der pus har vært borti evt!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:opplyser: Her både luktes det på, og av og til prøvesmakes av min tallerken :jepp: De er da ikke syke, og uansett er det bare å ta vekk en liten bit akkurat der pus har vært borti evt!

Haha ;) Vi har lært våre i å ikke gå på stuebordet og kjøkkenbenken, men ellers får de gå overalt.. Men fordi om kommer vi av og til hjem å ser en halvvåken pus ligge å strekke seg midt på stuebordet! Da kan vi ikke annet enn å le, katter er katter;)

Jeg har flere ganger fått en snute oppi vannglasset mitt;p Av den grunn har de fått en egen KOPP som de drikker av. Er vist noe med våre to og kopper:p

Endret av forum88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ;) Vi har lært våre i å ikke gå på stuebordet og kjøkkenbenken, men ellers får de gå overalt.. Men fordi om kommer vi av og til hjem å ser en halvvåken pus ligge å strekke seg midt på stuebordet! Da kan vi ikke annet enn å le, katter er katter;)

Hahaha! Det er merkelig det der, hvor fantastisk morro alt som ikke er lov skal være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Det er merkelig det der, hvor fantastisk morro alt som ikke er lov skal være ;)

Ja de er akkurat som barn der, skal teste ut grensene;) Som oftest er de jo flinke da, er verre når de går bak tv`en og slikt hvor det er mye elektrisk, det er ikke like morsomt :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:opplyser: Her både luktes det på, og av og til prøvesmakes av min tallerken :jepp: De er da ikke syke, og uansett er det bare å ta vekk en liten bit akkurat der pus har vært borti evt!

Det har vår også gjort :) Han er nemlig en grådig tyv :kjefte: Kan ikke se øynene av han. Da tar han det. Ikke sikkert han skal spise det da. Det viktigste er å få det av tallerkenen og ned på gulvet.

Å, savner kattungetiden selv om han var umulig til tider. Han var verdenes skjønneste nøste.

Nå er han fremdeles rampete, men på en roligere måte :rodmer:

Slow Motion-ramp :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Du vet det faktisk har blitt sett på som en torturmåte å sprute vann på mennesker? Jeg ville aldri utsatt kattene mine for noe sånt..

Jada. For her er det snakk om høytrykkspyling som flerrer pelsen av kroppen hans :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Du vet det faktisk har blitt sett på som en torturmåte å sprute vann på mennesker? Jeg ville aldri utsatt kattene mine for noe sånt..

Kinesisk vanntortur ja? For det er jo akkurat samme som å spraye en liten puseladd ørlite for å fjerne uønsker oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...