Gå til innhold

Kriminalitet eller ?


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Dagbladets lørdagsbilag hadde en intr reportasje om vårt syn på kriminalitet i fht det å ta med seg en kaffekopp hjem fra kantina, kopiere private ting på jobben, snike på trikken, etc.

Hvor går din grense? Er det forskjell på å stjele en sjokolade på Rimi kontra snike på trikken? Er det forskjell på å stjele en sjokolade på Rimi kontra ta med seg en kaffekopp som suvenir? Er det forskjell på å stjele en sjokolade på Rimi kontra frankere privatpost, ta med kulepenner eller ringe "tante i Amerika" fra jobb?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste også den artikkelen med interesse... Tror akkurat dette er et stort problem!

Min grense.. vel.. jeg tok med meg et håndkle fra et hotell en gang og har aldri hatt det så vondt med meg sjøl noen gang. Angra så fælt og hadde skikkelig dårlig samvittighet etterpå - aldri mer!

Jeg tror jeg er ganske samvittighetsfull. Blir fryktelig irritert på folk som tror at det å snike seg unna felles ansvar (putte søppel i søplekass og ikke på gata, betale for seg på trikken osv) er å være lurere enn gjennomsnittet. Det er de samme menneskene - i min erfaring - som sutrer over dårlig samfunnsøkonomi og vil ha mer personlig frihet... Det blir jo å skyte seg sjøl i foten, ikke sant...

Så lenge de fortsetter å dukke unna ansvar og belaste samfunnet med regninger for deres unnasluntring, eller tyverier så MÅ det kontrolleres og det må gå ut over den personlig friheten... :roll:

Samtidig må jeg innrømme at jeg bruker endel tid på nettet på jobb, at jeg printer ut private ting innimellom og tar med en blokk Post-It i ny og ne... Er jeg en hykler da...?

Suz :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vet vi jo! :wink:

Frekk eller!? :-?

Her prøver jeg å diskutere seriøst også får jeg slikt slengt etter meg *fnys* :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling. Å stjele fra jobben eller butikken, tja det er vel like ille det. Men jeg tror at enkelte tar seg den frihet til å ta med seg noe fra jobben fordi de føler at de har et eierforhold til jobben, kanskje det da ikke er så farlig fordi du gir mye tilbake. Vet ikke, kanskje det er slik noen tenker. Selvsagt har jeg dratt med meg 100 vis av penner, og ser kanskje ikke på det som stjeling, men i utgangspunktet så er det jo det. :-? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb er det gi og ta... Jeg kjøper ting til jobb, og tar meg da friheter tilbake.. Bla har jeg kjøpt en mobiltlf som brukes her.. og oljeovn... Vanskelig å gjøre det på butikken... hehe.. ta en sjokolade, og legge et brød igjen?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butikktyveri ligger fjernt fra meg, hvis man ikke tar m i regningen at man smaker på druer, moreller, nøtter osv som selges i løs vekt. (Dattera mi blir så flau når jeg tar meg den frihet å smake…..) :ler:

Jeg har sendt privat post til frankering på jobb, ja, men det er veldig sjelden, og må jo bli for peanuts å regne i forhold til alle privatsamtalene på telefon vi har, og det er/har alltid vært helt akseptert.

Har faktisk tatt sjansen på å snike på trikken et par ganger i en sånn overgangsperiode; når det har vært ferieavvikling og et kupongkort el månedskort har gått ut og det er en dag el to til ny måned (månedskort). Enkeltbillett koster en formue fra jobben min og hjem! Den snikinga har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for, tvert imot. Kollektivtilbudet er dritdyrt og dårlig – i Oslo og omegn. Man betaler i dyre dommer for et produkt som ikke holder mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det en stor forskjell på å feks snike på trikken, stjele en sjokolade på butikken, stjele med seg kaffekopper etc fra kafeer eller hoteller kontra å ta med seg en postit-blokk og en kulepenn fra jobben jeg jobber på.

Hvorfor?

Fordi jeg på jobben har betalt for å jobbe fra klokken 08.00 -16.00 med en halvtimes ubetalt pause midt på dagen. Jeg har betalt ekstra dersom det er behov for overtid, den blir i så tilfelle pålagt fra arbeidsgiveren, så min vanlige lønn dekker kun arbeid fra 08.00-16.00!

Allikevel så hender det seg ett par ganger hver uke, at jeg blir sittende med en kunde til kanskje kvart over fire el. som jeg ikke får betalt for, det vil i løpet av et år kanskje tilsvare ca 16 timer i året som jeg ikke får betalt for, som jeg "gir" jobben uten å mukke engang. I tillegg til disse småtingene som kommer innimellom, så hender det ett par ganger i året at jeg bruker tid utenom jobb til sjauing som skal gjøres, og møter og andre situasjoner som er obligatorisk dersom du ikke har en knakende god grunn, men som vi allikevel ikke får betalt for.

så om vi skal telle kroner, så kunne jeg tatt med meg mange flere postit-blokker og kulepenner en jeg gjør, dersom vi skulle blitt 100% utjevnet.

Privat frankering betaler vi for hos oss, og det er ingen vei utenom det.

Dvs at på jobben så gir jeg mitt og jobben gir sitt, dette går ikke utover andre.

sniking på trikk og stjeling i butikker går utover de som ikke sniker på trikken eller stjeler i butikken, ved høye priser og dårlig tilbud.

(jeg sniker aldri på trikken og stjeler aldri i butikken, men tar med meg en kulepenn, postit-blokk og en marker en sjelden gang i blandt fra jobben min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan konkludere med at kriminalitet er ok så lenge det er sosialt akseptert? (Tenker da på kriminalitet per. def.)

Eneste jeg har tatt med meg ifra jobb er penner. (en penn om gangen seff) - Hvis jeg først har funnet en som er god å skrive med.

Annet enn det så tror jeg, jeg har glorie ellerno'. Kollektivtilbudet i Tr.h er bare busser, og der er det 'umulig' å snike. Ikke at jeg tar buss så mye heller, men. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema!

Jeg mener at å ringe privat, frankere, surfe på nettet på jobben, komme for sent på jobb, ta for lange pauser - det er å stjele fra arbeidsgiver, (og sier ikke at jeg ikke gjør det).

Ang. kulepenner: Dette er ofte reklameartikler som SKAL spres.......om det da er meg eller en kunde som gjør dette....... det er vel kanskje "hipp-som-happ".......... DET gjelder ikke Post-It!

Snike på trikken el. andre steder er også å stjele......... som en sa her - hadde alle betalt for seg - så kunne kanskje trikke-selskapet slippe å øke prisene. Og å bruke "unnskyldningen" som "det er så jævla dyrt"......... den holder ikke synes jeg. Hvor blir det så dyrt da?

Ta med seg kopper, glass, håndklær osv............ mener jeg er tjuveri. Når f.eks. hotellet stadig må kjøpe inn nye håndklær........... hvem er det som må betale for det da - til slutt???

Et eks: Noen kommer staaaadig for sent på jobb......... for å få bukt med dette- så installerer bedriften stemplingsur! Hvem får kjeften da?

Jo - bedriften. Hvem burde fått kjeften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere grenser, og langt fra alle er hva vi kan kalle moralsk høyverdige.

Noen er riktignok basert på egen moral, men jeg har også grenser i forhold til konsekvenser, dvs hvor stor sannsynlighet er det for å bli tatt, og hvilke sanksjoner dette medfører.

Stjele på jobb? Nei. Jeg har plenty med penner og post-it blokker hjemme.

Stjele i butikk? Nei. For lite utbytterikt og for stor risiko.

Snike på trikken? Kunne nok gjort det som en engangsforeteelse for "sportens skyld".

Rane en bank hvis jeg hadde garanti for ikke å bli tatt? Sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere grenser, og langt fra alle er hva vi kan kalle moralsk høyverdige.

Noen er riktignok basert på egen moral, men jeg har også grenser i forhold til konsekvenser, dvs hvor stor sannsynlighet er det for å bli tatt, og hvilke sanksjoner dette medfører.  

Stjele på jobb? Nei. Jeg har plenty med penner og post-it blokker hjemme.

Stjele i butikk? Nei. For lite utbytterikt og for stor risiko.

Snike på trikken? Kunne nok gjort det som en engangsforeteelse for "sportens skyld".

Rane en bank hvis jeg hadde garanti for ikke å bli tatt? Sannsynligvis.

Så det er konskvensene som stopper deg, ikke din indre moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kollektivtilbudet i Tr.h er bare busser, og der er det 'umulig' å snike. Ikke at jeg tar buss så mye heller, men. :murvegg:

Bare busser? Hva har skjedd med Gråkallbanen :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

En til her! :ler: Det er ikke bare moralske prinsipper som er rettesnor for hva jeg gjør og ikke gjør, konsekvensene av handlingene har også sitt å si. Det betyr ikke at jeg er en slask! Jeg er et ordentlig og rederlig menneske, og gjør jeg noe galt, prøver jeg så godt jeg kan å ordne opp etter meg.

Har aldri stjålet noe i en butikk - det hadde jeg aldri klart, det er over min grense. Men har nok tatt med meg et halvliterglass fra utesteder et par ganger - uten noe særlig dårlig samvittighet eterpå, selv om det i prinsippet er det samme. Likevel så synes jeg at jeg er i bunn og grunn et ordentlig menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...