Batteri Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Min nøyaktig seks måneder gamle datter har nå fått påvist egge- og melkeallergi. I følge legen betyr dette null inntak av mat som inneholder dette for meg så lenge jeg ammer. Vi har time hos en ernæringsfysiolog neste uke, og vil høre hva h*n sier om saken. Jeg har fullammet fram til nå, og hadde planer om å fortsette med amming så lenge hun ville ha (men maks ett år). Jeg har ingen problemer med å amme, og synes det er kos. På den annen side er jeg så innmari glad i mat at å holde meg helt unna ALT som inneholder melk og egg kommer til å være skikkelig vanskelig. Skal jeg legge mine egne behov til side og fortsette å amme, eller holder det å ha fullammet i seks mnd? Jeg må jo uansett trappe ned om jeg skal slutte, så da vil hun jo die en liten stund til. Det hadde vært flott med noen synspunkter fra noen som ikke er direkte involvert i mor og barn
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Jeg hadde kuttet de matvarene som trengtes for å fortsette ammingen.
Superlilje Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Nå har du jo fullammet i 6 måneder, så jeg synes du skal gjøre det du føler er best for deg. Hvis du vil slutte å amme for å slippe et veldig begrenset kosthold synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for det 4
La Luna Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Jeg ville kuttet ut matvarene fra kosten min, fordi det er viktigere for meg at h*n får morsmelk enn at jeg får ost- og melkeprodukter.
SmallTalk Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Dersom du fortsetter med amminga, så bør du basere deg på å lage absolutt all mat fra bunn av selv, og å lese ingredisenslista på hvert eneste produkt du kjøper på butikken. Å holde seg unna melk er vanskelig dersom man ikke er vandt til det. Å holde seg unna egg i tillegg blir nesten umulig. To enkle tips: -Du får kjøpt margarin som er melkefri (blå Soft flora) og blå Melange. -Nesten alt som skal lages med melk kan lages med havremelk isteden. Personlig hadde jeg droppet ammingen. Endret 28. mai 2011 av SmallTalk 2
Gjest Tjoms Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Jeg ville kuttet egg og melk fra kosten og fortsatt og amme. Å eliminere egg og melk er ikke akkurat å ha et veldig begrenset kosthold, man må bare lære seg å tenke litt nytt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Ok? Hvorfor? Fordi jeg synes det er viktigere at barnet får i seg morsmelk (så lenge du har det) Å lage mat uten egg og melk i et halvt års tid går jo helt fint.
Gjest ticket Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Jeg kuttet all melk (melkeallergi hos minsten) i flere måneder, men det er nesten umulig å ikke få melk i kosten så han la ikke på seg, var smådårlig og pjusk. Når han var fire mnd gikk vi over til nutramigen og han ble en glad fornøyd baby. Dersom du klarer å få et 100% rent kosthold så kan det jo være verd det, men det er vanskelig. Jeg tror nok ikke jeg hadde orket det, du kan ikke kjøpe deg noe kjapp mat, du må lage alt fra grunnen av med erstatninger o.l.
Gjest Tjoms Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Jeg kuttet all melk (melkeallergi hos minsten) i flere måneder, men det er nesten umulig å ikke få melk i kosten så han la ikke på seg, var smådårlig og pjusk. Når han var fire mnd gikk vi over til nutramigen og han ble en glad fornøyd baby. Dersom du klarer å få et 100% rent kosthold så kan det jo være verd det, men det er vanskelig. Jeg tror nok ikke jeg hadde orket det, du kan ikke kjøpe deg noe kjapp mat, du må lage alt fra grunnen av med erstatninger o.l. Jeg forstår ikke hvordan det er vanskelig å unngå melk i kosten? Jeg kan ikke spise noe animalsk, ikke sukker, ikke hvete, ikke gjær, ikke søt frukt, og det går da helt fint. Sier ikke at det er like lett som å kunne hive i seg en baguett fra 7-11 i krisetilfelle, men det går faktisk veldig fint. Hadde jeg bare måttet kutte ut melk i kosten så hadde det vært himmel, særlig fordi det finnes så mye erstatninger som rismelk o.l, og fordi det er mange oppskrifter som overhodet ikke trenger å ha melk i seg i det hele tatt. Brød uten melk, ost trenger man ikke spise, sjokolade finnes uten melk, osv. Jeg skjønner ikke hvordan du anser det som "umulig".
SummerJoy Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 Jeg syns du skal gi deg selv en god klapp på skulderen for å ha ammet i 6 mnd (det er faktisk veldig bra!), og slutte om du føler for å spise det du vil. Det er de 6 første månedene som er de viktigste. 3
Gjest ticket Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Jeg forstår ikke hvordan det er vanskelig å unngå melk i kosten? Jeg kan ikke spise noe animalsk, ikke sukker, ikke hvete, ikke gjær, ikke søt frukt, og det går da helt fint. Sier ikke at det er like lett som å kunne hive i seg en baguett fra 7-11 i krisetilfelle, men det går faktisk veldig fint. Hadde jeg bare måttet kutte ut melk i kosten så hadde det vært himmel, særlig fordi det finnes så mye erstatninger som rismelk o.l, og fordi det er mange oppskrifter som overhodet ikke trenger å ha melk i seg i det hele tatt. Brød uten melk, ost trenger man ikke spise, sjokolade finnes uten melk, osv. Jeg skjønner ikke hvordan du anser det som "umulig". Fordi jeg anser det som en umulighet å lage all man fra grunnen av samtidig som man har en baby i hus. Man kan risikere at brød man kjøper i butikken inneholder melk (smurt med melk) uten at dette er opplyst blant annet, og de gangene jeg har hatt små babyer i hus har jeg dessverre ikke hatt tid til å bruke timer på kjøkkenet. At du anser det som en enkel sak er fint for deg, men jeg håper du forstår at andre kan ha en helt annet opplevelse av det samme. Ts spør om råd og jeg kommer da med min erfaring, jeg synes et melkefritt kosthold er for komplisert til at det lønner seg. 2
Gjest Tjoms Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Fordi jeg anser det som en umulighet å lage all man fra grunnen av samtidig som man har en baby i hus. Man kan risikere at brød man kjøper i butikken inneholder melk (smurt med melk) uten at dette er opplyst blant annet, og de gangene jeg har hatt små babyer i hus har jeg dessverre ikke hatt tid til å bruke timer på kjøkkenet. At du anser det som en enkel sak er fint for deg, men jeg håper du forstår at andre kan ha en helt annet opplevelse av det samme. Ts spør om råd og jeg kommer da med min erfaring, jeg synes et melkefritt kosthold er for komplisert til at det lønner seg. Jeg er nok ikke helt uten forståelse, det er ikke lettere å lage all mat fra bunnen når man har ME. Melkefritt brød får man kjøpt "overalt", og man MÅ jo ikke spise brød, går fint å spise knekkebrød i noen mnd´er hvis det er der problemet ligger. Det er også veldig misforstått at tar lenger tid å lage mat fra bunnen (jeg trodde også det til å begynne med), jeg opplever heller at det er helt motsatt
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 TS må jo uansett lage melkefri mat til barnet sitt...
SmallTalk Skrevet 28. mai 2011 #16 Skrevet 28. mai 2011 TS må jo uansett lage melkefri mat til barnet sitt... Man får kjøpt melkefri barnegrøt og MME som ikke er basert på kumelk. Det kan også være at dette er allergier som går over av seg selv noen måneder, og da er det ikke sikkert at det er noe problem lenger.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #17 Skrevet 28. mai 2011 Man får kjøpt melkefri barnegrøt og MME som ikke er basert på kumelk. Det kan også være at dette er allergier som går over av seg selv noen måneder, og da er det ikke sikkert at det er noe problem lenger. De spiser da annet enn grøt og melk... 1
Sunshine Skrevet 28. mai 2011 #18 Skrevet 28. mai 2011 Jeg hadde sluttet Barselstiden kan være slitsom nok fra før av, om du ikke i tillegg må legge om alle vanene du har i dag. Bruk heller den siste tiden hjemme på å kose deg med barnet ditt. 4
Batteri Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 29. mai 2011 Takk for alle svar! Etter hva jeg kan se er det veldig enten/eller blant KGs brukere. Jeg har ikke bestemt meg ennå, skal som sagt til ernæringsfysiologen neste uke og få flere råd. Jeg kommer uansett til å tenke nøye gjennom dette før jeg bestemmer meg. Igjen, takk for svar, jeg hører gjerne fra flere av dere.
rrakel Skrevet 29. mai 2011 #20 Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville prøvd å kutte ned. Jeg tror det er sunt å skape litt bevissthet om hva jeg spiser. Jeg hadde noen medisiner som gav reaksjoner på visse matvarer jeg måtte holde meg unna, og siden jeg måtte ty til erstatningsprodukter som var litt dyrere ble jeg mer bevisst på hvilke retter som skulle lages og bedre til å planlegge slik at mat ikke ble kastet. Så for meg var det en win win, og jeg var heller glad for at det bare var en periode. Eventuelt kan du jo ombestemme deg senere om det blir for hardt, men hvis du liker ammingen, så blir kan det jo hende at det er verdt det for både deg og henne. :kgbaby:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå