Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann oppe i munnen på torsdag, ikke helt planlagt, men tannlegen min bestemte plutselig at den MÅTTE ut. Selve tannen var i seg selv frisk og fin, men den har vokst skjevt, noe som har påvirket tennene i underkjeven på en veldig lite bra måte pga måten bittet ble.

Jeg har aldri hatt hull i tennene, og er av den grunn veldig urutinert når det gjelder tannlegeting og sånt, så glemmer selvfølgelig å spørre om ting jeg finner ut at jeg lurer på i ettertid.

Det er jo gått et par dager nå, og jeg er blitt veldig hoven i ganen, tannkjøttet og kinnet på den siden hvor tannen ble trukket, og det gjør forferdelig vondt å f.eks smile. Fikk beskjed om å ikke pusse tennene i det området på noen dager og heller bare skylle med corsodyl, noe jeg har gjort to ganger daglig. Likevel har det enda ikke sluttet å blø (veldig lite, men det er vel meningen at det skal stoppe snart?).

Har akkurat vært gjennom en runde med lungebetennelse og bronkitt, så immunforsvaret mitt er ikke helt oppe og går enda.

Hvor lenge er det normalt med "fantomsmerter" der tannen har sittet? Det dunker og hamrer noe helt sinnsykt inni munnen min nå. Kan nok hende jeg overreagerer litt, men siden jeg har nada erfaring med tannlegevondter fra før hadde det vært greit å vite hva jeg kan forvente. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok smertestillende i ca en uke, etter jeg tok vekk den "tampongen" som skal ligge der etter at man trekker den ut...

Skrevet

What? Hullet mitt er helt åpent... Ingenting som ligger der...

Skrevet

What? Hullet mitt er helt åpent... Ingenting som ligger der...

(...that's what she said.)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trakk en visdomstann oppe i munnen på torsdag, ikke helt planlagt, men tannlegen min bestemte plutselig at den MÅTTE ut. Selve tannen var i seg selv frisk og fin, men den har vokst skjevt, noe som har påvirket tennene i underkjeven på en veldig lite bra måte pga måten bittet ble.

Jeg har aldri hatt hull i tennene, og er av den grunn veldig urutinert når det gjelder tannlegeting og sånt, så glemmer selvfølgelig å spørre om ting jeg finner ut at jeg lurer på i ettertid.

Det er jo gått et par dager nå, og jeg er blitt veldig hoven i ganen, tannkjøttet og kinnet på den siden hvor tannen ble trukket, og det gjør forferdelig vondt å f.eks smile. Fikk beskjed om å ikke pusse tennene i det området på noen dager og heller bare skylle med corsodyl, noe jeg har gjort to ganger daglig. Likevel har det enda ikke sluttet å blø (veldig lite, men det er vel meningen at det skal stoppe snart?).

Har akkurat vært gjennom en runde med lungebetennelse og bronkitt, så immunforsvaret mitt er ikke helt oppe og går enda.

Hvor lenge er det normalt med "fantomsmerter" der tannen har sittet? Det dunker og hamrer noe helt sinnsykt inni munnen min nå. Kan nok hende jeg overreagerer litt, men siden jeg har nada erfaring med tannlegevondter fra før hadde det vært greit å vite hva jeg kan forvente. :)

Gå til legen din og få tatt infeksjonsprøver. Det er ikke meningen at det skal bli vondere.

Skrevet

Jeg trakk også visdomstann på torsdag. Jeg har vært i grei form hele tiden egentlig, men klarer ikke gape eller smile noe særlig. Har litt "hamsterkinn" der jeg trakk, men smertene roet seg første dagen. Det skal legges til at jeg har relativt høy smerteterskel.

Det kan være at ting blir forverret for deg siden du nettopp har vært syk. Hvis det fortsetter å blø videre nå i dag og imorgen ville jeg tatt en telefon til tannlegen eller tannlegevakten.

Skrevet

Ta en sjekk hos tannlegen. Hvis trekkingen foregikk på noenlunde problemfri måte så er det ingen grunn til at det skal være vondt og hovent nå. Ømt, ja, men ikke direkte vondt.

Har heller ike særlig erfaring med vondt i tennene men da jeg for en del år siden fikk trukket en visdomstann av ca. samme grunner som deg så var det bare litt sårt i etterkant og ikke hovent i det hele tatt. Trengte ikke smertestillende og fikk ikke restriksjoner på pussing heller (men det ble naturligvis til at jeg pusset veldig forsiktig på den siden de første dagene etterpå til såret hadde lukket seg). Så når du beskriver det som hovent, så ville jeg betraktet det som en god grunn til "etterpåsjekk" - det kan jo være en betennelse som er i ferd med å utvikle seg. Du sier jo selv at immunforsvaret ikke er i toppform siden du nettopp har vært syk.

Er mer usikker på det med blod. Tror jeg også "blødde" litt i noen dager etterpå. Var selvsagt ikke rent blod etter de første par timene, men litt sånn blodblandet sårvæske.

Skrevet

På info arket jeg fikk står det at det er normalt med hevelse, og at det gradvis går nedover etter 2-3 dager. Jeg har brukt ispose på hevelsen hver time i 2 dager nå, det har hjulpet :)

Hvis du har en dunkende smerte burde du nok ta en tur til tannlegen pga det kan være på vei til å bli betennelse der (det jeg fikk beskjed om).

God bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...