Gå til innhold

Har du hunden i bur i bilen ?


Miracl3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke hund nå, men min erfaring er at en god del bruker bur. Kanskje særlig de som har litt store hunder. Men det går jo an å se an atferden til den enkelte hund. Noen er jo svært rolig i bil, mens andre er trafikkfarlig. Slik var en hund i nær familie. Han var alltid i bur, for han var fullstendig i fyr og flamme i bilen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hunden i bur.

Men hovedargumentet for å ha hunden i bur er jo ikke har hunden skal holde seg på plass, men at den ikke skal bli slengt rundt hvis man kolliderer f.eks.

Og om man har en stadjonsvogn med personer i baksetet og en hund tuslende løs i bagasjerommet, så kan det bli ganske stygt om hunden f.eks blir slengt fremover i en evt. kollisjon.

Vår hund går ikke amokk i bilen, men andre praktiske ting med bur er at den holder seg unna matvarer og at den ikke hopper ut med en gang bildøra åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bruker ikke bur på hunden. Brukte det før, da hun var valp. Da var buret hennes trygge hule, også i bilen. Nå er hun er trygg på bilkjøring (har vært det hele tida, forresten), og vi bruker ikke bur. Hadde vare-/stasjonsvogn tidligere, brukte ikke bur da heller. Nå har vi vanlig personbil, har henne gjerne foran i passasjersetet (på golvet). En relativt stor hund - vil ikke bli kvalt av airbags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden i bur ja! Ikke fordi det er en villstyring, men for dens sikkerhet!

Før jeg skaffet hund, spurte jeg en politi-venn om det var påbudt med hundebur i bilen. "Nei, men det burde vært det" svarte han. I sin jobb hadde han sett mange tragiske tilfeller ved ulykker! Og om ikke hunden blir skadet, så blir den jo livredd!! Dersom en rute i bilen blir kunst - eller en dør åpnet, så visste han om tillfeller der hunden hadde stukket av (p.g.a redsel) og aldri blitt funnet igjen!

Dette gjorde at jeg skaffet meg bur FØR jeg hentet hunden!

Anbefaler bur til alle dyr i bil (jeg har også bur til katten, som jeg bruker de få gangene den er med i bil)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bilbur ja og bruker det som regel. Hender noen ganger jeg ikke bruker det, men som regel sitter hun i bur. Og det skyldes sikkerhet som flere har nevnt. Tenk om noe skulle skje. Ikke for det, har hørt flere ekle historier om hunder i bur etter en ulykke hvor hunden tyter ut av buret :cry:

Men det er bedre med bur enn en hund som flakser gjennom front ruta ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at bur er for sikkerhet, ikke nødvendigvis fordi hunden er spinnvill i bilen. En ting er hundens sikkerhet, men hva med din? Tenk deg at du får en 25 kilos hund flyvende frem fra baksetet når du krasjer i 80 km i timen. Ikke heldig for verken deg eller hunden.

Jeg har ikke hunden i bur, men jeg har faktisk en egen sele som jeg fester ham fast til sikkerhetsbeltet med! Helt genialt, og tar null plass dersom hunden ikke er med. Hunden kan sitte eller legge seg ned som den vil selv, men kan selvsagt ikke bevege seg så mye rundt. Og blir det bremsing, sitter hunden trygt og godt. Det eneste jeg må passe litt på er at den ikke vikler seg selv inn for mye (blir ikke kvalt, men det kan jo bli ubehagelig for den). Kjøpte selen i USA, vet ikke om den er til salgs her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i mannens bil har vi alltid hunden i bur. Det har vi pga. sikkerheten, samt at jeg mener at hunden har det bedre der hvor det er litt trangt, og hvor hunden ikke blir "slengt" til høyre/venstre ettersom vi svinger. I min bil ligger hun løst, fordi jeg har mindre bagsjerom, og ikke helt plass til noe bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...