Gå til innhold

Valpen markerer, OVERALT!


Gjest Sunburn

Anbefalte innlegg

Gjest Sunburn

Har en 5 måneder gammel gårdshund som har fått en "artig" uvane, markering!! En ting er at han gjør det ute, men den siste tiden har han begynt å markere en del inne også. I dusjen, på vegger, på sofaen, ja overalt egentlig. Han er også fæl på å markere sine egne ting, sengen sin, leker, tyggeben osv.

Hva gjør man med slik atferd? Er det puberteten som setter inn, eller har vi å gjøre med en veldig dominant hund her?

Det skal vel også nevnes at han begynte å løfte benet for å tisse bare ca 15 uker gammel. Da stusset jeg litt, trodde ikke hunder startet med dette såpass tidlig?!

Ofte så sjekker han at jeg ser på han rett før han skal markere, akkurat som om han vil vise meg hvem som er sjefen her.

En annen ting som er litt snodig er at når vi er inne er han supertøff og verdensmester. Er vi ute derimot, er han skeptisk, blyg, tendenser til å være litt engstelig rett og slett. Særlig for fremmede, både folk og dyr. Kanskje han rett og slett veier litt opp for "pingleoppførselen" han har ute, ved å være "verdensmester" inne!? Det blir jo bare ren gjetting men...

Tips og råd taes imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Det virker som om han er en litt usikker og dermed territorial valp, mtp. på markeringen, tøff hjemme og usikker ute.

Har du kontaktet oppdretter og bedt om råd? De kan nok gi deg noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Han var hos veterinær for en god uke siden grunnet kennelhoste. Fikk behandling, og er tilsynelatende frisk og rask igjen. Tviler på at han har urinveisinfeksjon..

Han markerte faktisk flere ganger inne hos veterinæren, hun nevnte også at han var territorial. Fikk ingen konkrete råd her, annet enn at noen hunder markerer mer enn andre og at vi skal "ta han" når vi fersker han (snakker ikke vold altså, men si "nei!" med streng og klar tale).

Kan sikkert ta en telefon til oppdretter, men synes ærlig talt ikke at hun har så mange gode råd å komme med.. Har ringt henne et par ganger ang. andre ting.

Kan markering ha en sammenheng med pubertet? Da vil det vel isåfall avta i modningsprosessen ved siden av korrigering!?

For meg så virker han noe dominant med både markering og "jokking" på alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hørt at enkelte gårdshundgutter kan bli veldig teritorale og at det kan være vanlig for denne rasen.

Du kan jo høre med raseforeningen? mange folk der med god greie på denne rasen. http://rdsg.no/index.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Dersom oppdretter ikke har noe konstruktivt å komme med ville jeg meldt dere på et dressurkurs. Slik oppførsel er det lurt å få has på så tidlig som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Mhm, ingen dum ide det! For tiden er vi på valpekurs, bør vel gjøre oss ferdige her først. Videre dressur skal absolutt vurderes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er forskjell på oppførselen hans inne og ute er ganske logisk. Fins det bare èn hund i hjemmet så er hjemmet og huset hundens og han er "sjfen" selv om at dere har kommandoen. Dere er jo av annen art. Ute er det litt flere elementer som spiller inn og her er det andre hunder som skiter, markerer osv. Det fins ikke bare han på utsiden.

Det er sant som blir sagt her at gårdshunder er flittige på markeringen. Det er litt vanskelig å vite hva man skal gjøre med det, men en effektiv metode er å se etter hele tiden når man tror hunden skal til å markere. Når du ser hunden begynner å snuse på ting, gå litt rundt seg selv og "utforsker" og omtrent med en gang han løfter beinet så skremmer du han godt. Gjerne med en knurrelyd mot han, eller med en konkret, rolig barsk stemme sånn at oppmerksomheten hans går fra markeringen og over på deg. Evt så kan du rope navnet hans når han skal til å markere, sånn at han blir opptatt med å komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er anxious dominant. Dvs hun er skeptisk og ikke så tøff ute og mot nye mennesker. Men samtidig er hun veldig dominerende. Det var vetrinæren som fortalte oss dette.

Vi har gått kurs, nybegynner tom bronsemerket. Det har hjelpet oss mye. Ja, man skal korrigere feil oppførsel, men ikke for hardt.

Når man er skeptisk og ikke så tøff, men samtidig "tøff", må man ikke fremme det engstelige i hunden når den blir korrigert.. OM du skjønner?

Det kan lett bli en nervørs og fryktelig usikker hund! Og det er ikke så hyggelig.

Men det er jo ikke sikker at det er dette som er tilfellet med deres hund ;)

Hadde hørt med erfarne hunde mennesker (vetrinær, oppdretter, trener osv) uansett, det vil gi mer tygghet for dere.

Det er jo lettere å få en flott og sikker hund, ved å starte riktig trening tidlig. Ikke like gøy når hunden er 1,5år og proppfull av hormoner :bond:

Tvi tvi :smilyblomst:

Edit: Så etter jeg hadde skrevet innlegget, at dere gikk kurs:)

Endret av La Papesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

At det er forskjell på oppførselen hans inne og ute er ganske logisk. Fins det bare èn hund i hjemmet så er hjemmet og huset hundens og han er "sjfen" selv om at dere har kommandoen. Dere er jo av annen art. Ute er det litt flere elementer som spiller inn og her er det andre hunder som skiter, markerer osv. Det fins ikke bare han på utsiden.

Det er sant som blir sagt her at gårdshunder er flittige på markeringen. Det er litt vanskelig å vite hva man skal gjøre med det, men en effektiv metode er å se etter hele tiden når man tror hunden skal til å markere. Når du ser hunden begynner å snuse på ting, gå litt rundt seg selv og "utforsker" og omtrent med en gang han løfter beinet så skremmer du han godt. Gjerne med en knurrelyd mot han, eller med en konkret, rolig barsk stemme sånn at oppmerksomheten hans går fra markeringen og over på deg. Evt så kan du rope navnet hans når han skal til å markere, sånn at han blir opptatt med å komme til deg.

Gode teorier og råd, takk! Jeg praktiserer det du beskriver der, tar han når jeg fersker han ved å rope strengt "nei!". Får bare håpe at metoden virker. Det rare er jo at han bare gjør det når han ser at jeg ser på han. Og han gjør det bare når jeg er alene med han. Er samboer her oppfører han seg pertentlig! Mulig han har mer respekt for den ene av oss!? ;) Innrømmer lett at jeg er den bløte, mens samboer er mer konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Vår hund er anxious dominant. Dvs hun er skeptisk og ikke så tøff ute og mot nye mennesker. Men samtidig er hun veldig dominerende. Det var vetrinæren som fortalte oss dette.

Vi har gått kurs, nybegynner tom bronsemerket. Det har hjelpet oss mye. Ja, man skal korrigere feil oppførsel, men ikke for hardt.

Når man er skeptisk og ikke så tøff, men samtidig "tøff", må man ikke fremme det engstelige i hunden når den blir korrigert.. OM du skjønner?

Det kan lett bli en nervørs og fryktelig usikker hund! Og det er ikke så hyggelig.

Men det er jo ikke sikker at det er dette som er tilfellet med deres hund ;)

Hadde hørt med erfarne hunde mennesker (vetrinær, oppdretter, trener osv) uansett, det vil gi mer tygghet for dere.

Det er jo lettere å få en flott og sikker hund, ved å starte riktig trening tidlig. Ikke like gøy når hunden er 1,5år og proppfull av hormoner :bond:

Tvi tvi :smilyblomst:

Edit: Så etter jeg hadde skrevet innlegget, at dere gikk kurs:)

Tusen takk :biggrin:

Den beskrivelsen av din hund virker meget kjent! Kjenner igjen MYE. Skal be om en vurdering fra både hundetrener og veterinær neste gang jeg ser dem. Synes dere har mye konstruktive tips og råd her, men allikevel er det jo alltid tryggest når vedkommende som gir råd faktisk ser, og kjenner hunden!

Tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det motsatte av dominant, og dersom han er usikker blir det bare verre dersom dere skal "ta" han for mye. Valpekurs er nok lurt, da får han sosialisert med andre hunder i trygge rammer, og bygd mestringsfølelse.

At han bare gjør det når du er til stede tyder jo på at det er noe du gjør som utløser det. Prøv å tenk gjennom om det er noe du gjør, som kan bygge usikkerhet hos han, som ikke samboeren din gjør. Har du erfaring med hund fra før? Dersom dere ikke finner ut av det kan dere kontakte en adferdsterapaut, som kan vurdere deg og hunden sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Hei, du har fått mange nyttige tips og råd her og siden det gjelder ett dyr, så ville jeg fulgt de kjapt opp da du fortsatt har tid til og få en trygg og fin hund :D

Vi har en havanese som begynte markere når vi var bort hos andre som har hunder, men til motsetning her så er han veldig trygg på seg selv og meget omgjengelig så her var det rett og slett hormonene!

Vi valgte og sette i en chip(kastrasjon) som varer i 6mnd, dette fjernet adferden helt.. FIkk beskjed om at hvis ønsket atferderd ikke kom etter chipen så var markeringen noe VI måtte jobbe med selv..

Elles signerer jeg de fleste andre svarene om dominant/usikker adferd.. fortsett med disiplin jobbing via kurs og styrk båndet deres.En usikker hund skal stole på at eieren " ordner opp"..

Husk også og spraye på pissoff ellerhva det nå heter på stedene han markerer inne :)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Bare for å gjenta det, vi går på valpekurs altså :) Føler vi får godt utbytte av det, men har fortsatt ting å jobbe med.

Jeg skal absolutt tenke over om det er noe spesielt jeg gjør som kanskje kan gjøre han usikker. Men det er tvilsomt..

Jeg har erfaring med hund i den grad at vi alltid hadde hund når jeg vokste opp, flatcoat og cavalier. Dette er dog første gang jeg har hele ansvaret, som voksen ;)

Ang. dette med å "ta han". Jeg skremmer han ikke, ei heller er jeg fysisk, men sier med klar, litt streng stemme "Nei". Dette har jeg fått anbefalt på valpekurset. Vet ikke om det kan gjøres på noen mildere måte?!

Alt i alt må jeg si at jeg er veldig fornøyd med hunden min! Han har et godt lynne, er kjærlig og sosial. Da vi fikk han var han VELDIG "pjokkete". Usikker og engstelig, redd for det meste og de fleste. Han har kommet seg MYE etter at vi startet på valpekurset.

(vet ikke om jeg skal skrive hvor jeg går på valpekurs, men er faktisk ikke helt fornøyd med treneren der). Tar det han sier med en klype salt, blant annet rådet han oss til å rive han i nakkeskinnet når vi skulle trene på grensesetting. Ellers forteller han også at hunder tåler mye mer smerte enn oss, og at han selv er fan av fysisk straff. Dette er imot mine prinsipper! Vurderer derfor å rådføre meg hos en annen hundeskole etter at valpekurset er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Vi valgte og sette i en chip(kastrasjon) som varer i 6mnd, dette fjernet adferden helt.. FIkk beskjed om at hvis ønsket atferderd ikke kom etter chipen så var markeringen noe VI måtte jobbe med selv..

Spennende å høre om din erfaring med chip. Flott at dere fant noe som fungerte for deres hund :) Selv er jeg litt skeptisk, for som du selv nevner, fungerer det ikke må man begynne på nytt igjen..

Endret av Sunburn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi valgte og sette i en chip(kastrasjon) som varer i 6mnd, dette fjernet adferden helt.. FIkk beskjed om at hvis ønsket atferderd ikke kom etter chipen så var markeringen noe VI måtte jobbe med selv..

Spennende å høre om din erfaring med chip. Flott at dere fant noe som fungerte for deres hund :) Selv er jeg litt skeptisk, for som du selv nevner, fungerer det ikke må man begynne på nytt igjen..

Vi kommer til og fortsette med dette, fordi han begynte få veldig lukten av løpetisper også!

Merker nå, når chippen nesten ikke virker lengre(ny i juni) så markerte han en gang hos vetrinæren forrige gang vi var der, han har også fått igjen den litt "stå i vinduet og pese, når nabotispa har løpetid"

tendensen!!!

Så for oss fungerer dette helt supert, og i ogmed at den går ut igjen, så kan vi bruke han til noen valpekull etterhvert :D

Dette har vært utelukkende positivt for oss.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Husk at jo oftere han gjør dette, jo mer "setter" atferden seg, og blir vanskeligere å få bort. Ville rett og slett hatt han i bånd inne en stund (ikke bundet fast, men sånn at han er innen rekkevidde), for å forhindre at han markerer. Da har du mye mer kontroll, og kan dra han bort når han prøver uten å skremme eller irettesette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Godt poeng. Mulig jeg gir bånd et forsøk altså :)

Heldigvis finner jeg ikke dammer overalt, han markerer jo alltid max et par meter unna meg (han må jo passe på at jeg ser det).

Igår var det null markering, men da var også samboer hjemme. Blir spennende å se utover dagen når jeg blir alene med han..

Drømmer om 2: Igjen, flott at det fungerer for dere. Ingenting er bedre enn det! Tar dere sikte på å bruke chip for alltid da eller?

Mulig jeg er gammeldags, men vil helst få orden på det selv uten slike hjelpemidler. Han er jo liksom ingen problemhund i så måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Mulig jeg gir bånd et forsøk altså :)

Heldigvis finner jeg ikke dammer overalt, han markerer jo alltid max et par meter unna meg (han må jo passe på at jeg ser det).

Igår var det null markering, men da var også samboer hjemme. Blir spennende å se utover dagen når jeg blir alene med han..

Drømmer om 2: Igjen, flott at det fungerer for dere. Ingenting er bedre enn det! Tar dere sikte på å bruke chip for alltid da eller?

Mulig jeg er gammeldags, men vil helst få orden på det selv uten slike hjelpemidler. Han er jo liksom ingen problemhund i så måte ;)

Som jeg forklarte så gjorde vi dette pga av at han maset seg opp, med løpetisper i nærheten!!

og da vi har stor vennekrets som omhandler daglig kontakt/trening med hundene sammen så ville vi la han slippe det stresset de faktisk føler når de enser løpetisper(som vetrinæren sa, det kan sammenliknes med en ekstrem stress situasjon hos mennesker)

på toppen av dette kunne det hjelpe på markeringen, pga at vet mente det var hormonelt.

Han spurte også når han markerte og nevnte da markering av leker(med eieren godt under oppsyn) markering inne hjemme osv, hadde vist en helt annet adferd.

Når du da også forteller at hunden din gjør det kun når du er hjemme, så ville jeg kanksje ikke kalt han en "problem hund" men du har definitivt en uønsket adferd som muligens trigges av deg selv:Ergo ett mulig problem..

Under de 5mnd nesten 6 vi har hatt chip, har vi fortsatt masse trening i forskjellig grad av hva han trenger.. Så nei, det er ikke en lettvind løsning med chip, men har var det som sagt flere grunner til at vi valgte det!

Og ja, vi kommer til og fortsette hvertfall til han er voksen.. Men vi ligger ikke på latsiden fordet!

Jeg har kanskje ikke nevnt det man han er ett år, og var i den værste puberteten når vi chippet han.

Men for din del høres det ut som det skal mye trening til, fremfor og prøve kastrasjon/ evt chip!!

Enig i det:)

Glemte slenge på ett lykke til :) håper det ordner seg, på den ene eller andre måten!

Endret av Drømmer om 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...