AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg vokste opp i et hjem der banning var greit. Vi bannet ikke særlig mye, men foreldrene våre sa ikke noe hvis vi gjorde det. Men så for litt siden var det en som sa at før i tiden pleide foreldre ta pepper på tungen til barn som bannet. Er dette riktig? Er foreldre strenge med banning i dag? Jeg har aldri opplevd at foreldrene mine ble sint fordi jeg bannet.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Jeg vokste opp i et hjem der banning var greit. Vi bannet ikke særlig mye, men foreldrene våre sa ikke noe hvis vi gjorde det. Men så for litt siden var det en som sa at før i tiden pleide foreldre ta pepper på tungen til barn som bannet. Er dette riktig? Er foreldre strenge med banning i dag? Jeg har aldri opplevd at foreldrene mine ble sint fordi jeg bannet. Pepper på tungen er barnemishandling og skal ikke forekomme uansett hva ungen gjør.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Regner med at dette varierer noe helt enormt fra familie til familie. Ingen i min familie har noen sinne sagt et banneord hjemme. Gudene vet hvilken reaksjon det hadde fått om noen hadde gjort det. Sjokk og vantro, tipper jeg. I andre familier bannes det som bare det. Vil tro det varierte like mye før i tiden også. Pepper på tungen er selvsagt en fæl straff for noe sånt, da.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Synes tråden burde slettes siden den gir folk ideer til hva slags stygge ting man kan gjøre med barn... 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Synes tråden burde slettes siden den gir folk ideer til hva slags stygge ting man kan gjøre med barn... For slike ideer kan ikke de få fra andre steder. Hva med alle tråder om det er greit å rise barn da? Det er akkurat det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Vokst opp med at det ikke forekom fysisk og psykisk avstraffelse hjemme uansett hva jeg fant på. Men det fikk da konsekvenser (dog ikke for banning). Men kjenner folk på egen alder (40+/-) som fikk pepper på tungen, fikk munnen vasket med grønnsåpe, mm. Helt utrolig! Det jeg ser av min omgangskrets er at de som ble slått og fikk annen avstraffelse hjemme, er de som gjør det mot egne barn. Men de ser ikke noe galt i det de gjør, for det gikk jo helt bra med dem
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Pepper på tungen er barnemishandling og skal ikke forekomme uansett hva ungen gjør. Må du gi deg... Unger tåler litt pepper på tungen uten at de blir misshandlet. Nå må folk se å våkne opp, det er fakitsk sunt å oppleve litt ubehagelige ting innimellom! 3
2046 Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 Jeg er helt enig med deg at evnen til å ha det litt ubehagelig, og det å møte litt motstand bare er bra. Men å dra en parallell fra det til direkte mishandling blir bare for dumt. Finner det også merkverdig hvorfor det skal være noe mindre krenkende for barn enn for voksne, at en tar tak og åpner munnen deres og strør på med pepper? Hadde mine foreldre gjort det, eller ulike former for "ris"...; joda jeg hadde nok fortsatt omtalt de som mine foreldre. Men jeg ville ikke akkurat sett poenget med å ha regelmessig kontakt med de i voksen alder for å si det slik...
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er bare ord. Menneskeskapte ord mennesker har bestemt at er et stygt ord. Jeg tror det blir langt mer spennende å banne når foreldrene skal gjøre et stort nummer ut av det. Slik er jeg oppdratt og slik oppdrar jeg mine barn. De har ikke noe problem med banning. 4
Spoven Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 Må du gi deg... Unger tåler litt pepper på tungen uten at de blir misshandlet. Nå må folk se å våkne opp, det er fakitsk sunt å oppleve litt ubehagelige ting innimellom! Greit at det er sunt å oppleve ubehageligheter, for å lære seg å takle motstand. Men dette er ikke en "ubehagelighet" det er mishandling! Selv om det svir på tunga bare en liten stund, så er kanskje ikke den fysiske reaksjonen det verste. Jeg blir helt matt av at du mener pepper i munnen på et barn er en grei avstraffelse for banning, hva annet synes du er greit? Jeg vil heller få mine barn til å forstå hvorfor banning ikke er OK. Ikke at de lærer at det fører til vondt i munnen, fordi mor/far ikke evner å forklare til barnet hvorfor man passer på språkbruken. Jeg lærer mine barn konsekvenser, ikke straffer. 1
bergensbabe87 Skrevet 27. mai 2011 #11 Skrevet 27. mai 2011 Nå har jeg ikke barn enda men har en på vei.. Jeg kommer ikke til å akseptere banning fra ungen min hvertfall! Trodde det var ganske vanlig barneoppdragelse å lære de opp til å ikke banne jeg? Men er selvsagt helt imot fysisk avstraffelse! Finnes da virkelig mange bedre måter å takle dette på!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er bare ord. Menneskeskapte ord mennesker har bestemt at er et stygt ord. Hva har menneskeskapt med saken å gjøre? Hele språket vårt er menneskeskapt, lærer du barna dine at hyggelige ord også ikke betyr noe fordi de er menneskeskapte? Er det da poengløst å si takk for maten, eller unnskyld? Og er det "bare ord" når banneordene brukes til å såre noen?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 Hva har menneskeskapt med saken å gjøre? Hele språket vårt er menneskeskapt, lærer du barna dine at hyggelige ord også ikke betyr noe fordi de er menneskeskapte? Er det da poengløst å si takk for maten, eller unnskyld? Og er det "bare ord" når banneordene brukes til å såre noen? Nei, å såre noen blir noe langt annet. Trenger ikke å bruke banneord en gang da. Men ser på banning som bare ord. Det er ikke noe magisk med det. Jeg ser ikke noe peng i å gjøre et stort nummer ut av det. Da blir det bare enda mer spennende. Selvsagt kan man si at det ikke er pent, for det er det heller ikke, men man straffer ikke barna fordi de sier et banneord. 1
Gjest Nanette Skrevet 27. mai 2011 #15 Skrevet 27. mai 2011 Blir ikke dette nesten som hotsauce-mom? Jeg skulle akurat til å spørre om det var noen som så det Dr phil-programmet om hun som ga ungen sin hot sauce og kalde dusjer. Stakkars stakkars gutt, det er barnemishandling og jeg syns at pepper er ganske så likt hot sauce. Det finnes andre måter å oppdra barn på enn ved fysisk avstraffelse. Tenk deg selv, om du er liten g forsvarsløs og ved en "feil" sier et ord som er akseptert hjemme hos lekekameraten som du nettopp var hjemme hos, og så er konsekvensen av det at du må innta sterke ting som svir på tunga og gjør magen i ulage? Barnemishandling. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #16 Skrevet 28. mai 2011 Nei, å såre noen blir noe langt annet. Trenger ikke å bruke banneord en gang da. Men ser på banning som bare ord. Det er ikke noe magisk med det. Jeg ser ikke noe peng i å gjøre et stort nummer ut av det. Da blir det bare enda mer spennende. Selvsagt kan man si at det ikke er pent, for det er det heller ikke, men man straffer ikke barna fordi de sier et banneord. Lykke til visst barnet ditt banner i barnahagen,å du kommer med denne holdningen når de ansatte i barnhagen tar det opp som ett problem. I barnehage er det nemlig ikke akseptert å banne,å godt er det! 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #17 Skrevet 28. mai 2011 Lillebroren min ble truet med pepper på tungen en gang da han var liten. Han rakte nysgjerrig fram tungen og fikk smake litt. Da skjønte han poenget, og fikk hjelp til å skylle det bort. Men det var aldri noen som tvang opp munnen hans og strødde på pepper. Jeg har alltid trodd at pepper på tungen og grønnsåpevask var tomme trusler, helt til jeg så en mor ha såpe i munnen på ungen sin på tv. Å tvangsfore barn er mishandling, men kan til nød forsvares dersom det er snakk om viktige medisiner.
Gjest Purple Haze Skrevet 28. mai 2011 #18 Skrevet 28. mai 2011 Lykke til visst barnet ditt banner i barnahagen,å du kommer med denne holdningen når de ansatte i barnhagen tar det opp som ett problem. I barnehage er det nemlig ikke akseptert å banne,å godt er det! Tror du virkelig ikke at vi som jobber i barnehage hører barn som banner? De fleste barn vil teste ut voksnes reaksjon på disse nye ordene de har hørt fra andre, både hjemme og i barnehage/skole. Det er hvordan de voksne håndterer det som er poenget her. Pepper på tungen er virkelig en horribel måte å prøve å få barnet til å slutte å banne på. Når man må ty til fysisk avstraffing av barn på den ene eller andre måten, har man allerede tapt som oppdrager. 1
Ciara Skrevet 28. mai 2011 #19 Skrevet 28. mai 2011 Å tvangsfore barn er mishandling, men kan til nød forsvares dersom det er snakk om viktige medisiner. Når det er snakk om viktige medisiner er det omsorgssvikt å ikke tvinge medisinen i barnet hvis det nekter, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #20 Skrevet 28. mai 2011 Tror du virkelig ikke at vi som jobber i barnehage hører barn som banner? De fleste barn vil teste ut voksnes reaksjon på disse nye ordene de har hørt fra andre, både hjemme og i barnehage/skole. Det er hvordan de voksne håndterer det som er poenget her. Pepper på tungen er virkelig en horribel måte å prøve å få barnet til å slutte å banne på. Når man må ty til fysisk avstraffing av barn på den ene eller andre måten, har man allerede tapt som oppdrager. Har selv jobbet i barnehage å visst barnet bannet så tok vi det opp med foreldrene. Hadde foreldrene kommet med en holdning om at dette er helt greit så hadde hvertfall jeg fått ett dårlig inntrykk av de som foredre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå