Gå til innhold

Å gi større summer til veldedighet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Etteer att eg fyllte 18 år fikk eg tilgang til penger som eg har visst om lenge. Eg har i alle år sagt att eg skulle gi vekk penger, til andre som trenger det, har då gjerne tenkt på ein organisasjon, eller enkeltperson. Etter att eg blei 18 har eg omtrent ikke gitt bort et øre, ikke fordi eg ikke har ønsket det, men ting har vært hektisk, og har ikke bestemt meg for hvordan og kim eg skulle gitt til.

Eg har brukt masse penger, men det har ikke vært til noe "tull og fanteri" men har startet firma og prøver og få det til å gå rundt.

Tanken min er enkelt og greit slik, eg ønsker og gi, enkelt og greit fordi eg har mye mer en eg trenger for å leve eit "normalt" liv. Men eg er 19 år og ønsker og oppleve noe så har eit veldigt sterkt ønske om "bygge en skule i afrika" for å si det på den måten då. Veit at ikke verden fungerer sånn, men som 19 åring så hadde det selvsagt vært flott og gitt penger til en skole, men å gi bort penger og så bidra med arbeidskraft også hadde vore enda bedre.

Eit anna dilemma eg også har er: Hvis eg gir bort penger nå kan det hende eg får ein "normal" økonomi, og vill sikkert sitte med lån på hus o.s.v når eg er 40 år. Derimot hvis eg heller er avventende med å gi nå, bygger opp eit solid firma. Så er det godt mulig at når eg er 40 så sitter eg med mye inntekt slik at eg kan gi meir og ofte penger.

Trenger råd, eg trenger kanskje ikke å gi penger nå, men heller gi av min tid og jobbe som frvillig? Håper at noen har gode råd om hva eg bør gjøre og eventuelle organisasjoner eg bør ta kontakt med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er riktig og ikke riktig blir veldig vanskelig å svare deg på basert på den informasjonen du gir ut, så personlig vil jeg være veldig forsiktig med å råde deg til hva du burde gjøre med pengene dine. Men en ting som du kan gjøre er å sjekke litt ut de forskjellige organisasjonene, hva de står for and so on. I ditt tilfelle er det kanskje ikke så dumt å ta kontakt med en sakyndig i forhold til rasjonering av formue, slik at du ikke "går på en smell" senere i livet. Lykke til med valget ditt.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hei.

Etteer att eg fyllte 18 år fikk eg tilgang til penger som eg har visst om lenge. Eg har i alle år sagt att eg skulle gi vekk penger, til andre som trenger det, har då gjerne tenkt på ein organisasjon, eller enkeltperson. Etter att eg blei 18 har eg omtrent ikke gitt bort et øre, ikke fordi eg ikke har ønsket det, men ting har vært hektisk, og har ikke bestemt meg for hvordan og kim eg skulle gitt til.

Eg har brukt masse penger, men det har ikke vært til noe "tull og fanteri" men har startet firma og prøver og få det til å gå rundt.

Tanken min er enkelt og greit slik, eg ønsker og gi, enkelt og greit fordi eg har mye mer en eg trenger for å leve eit "normalt" liv. Men eg er 19 år og ønsker og oppleve noe så har eit veldigt sterkt ønske om "bygge en skule i afrika" for å si det på den måten då. Veit at ikke verden fungerer sånn, men som 19 åring så hadde det selvsagt vært flott og gitt penger til en skole, men å gi bort penger og så bidra med arbeidskraft også hadde vore enda bedre.

Eit anna dilemma eg også har er: Hvis eg gir bort penger nå kan det hende eg får ein "normal" økonomi, og vill sikkert sitte med lån på hus o.s.v når eg er 40 år. Derimot hvis eg heller er avventende med å gi nå, bygger opp eit solid firma. Så er det godt mulig at når eg er 40 så sitter eg med mye inntekt slik at eg kan gi meir og ofte penger.

Trenger råd, eg trenger kanskje ikke å gi penger nå, men heller gi av min tid og jobbe som frvillig? Håper at noen har gode råd om hva eg bør gjøre og eventuelle organisasjoner eg bør ta kontakt med.

Gjør noe verdiskapende med pengene, og bruk overskuddet til noe veldedig. Da vil det være mye mer pålitelig/stabilt enn om du gir av en gitt sum, som du ikke har fått "utviklet" enda. Så ja, invester pengene i noe som du vil få avkastning av, å bruk heller overskuddet som du ikke trenger på noe veldedig. =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi bort pengene dine. Husk på at du har mulighet til å sikre dine fremtidige barn, barnebarn og tippoldebarns framtid. Bestem deg heller for at du skal se på saken når du fyller 40. Du er ikke egoistisk om du ikke gir bort arven din.

Du er altfor ung synes jeg til å gi bort mye penger, hvem vet hva som kan skje senere i livet ditt??

Det er bra at du ønsker å hjelpe, men da kan du heller jobbe frivillig ved siden av jobben din.

Dette er ikke en avgjørelse du bør ta nå.

Skrevet

Større organisasjoner bruker massevis til reklame og egne lønninger og minimalt vil gå til effektive tiltak.

Det er vanskelig å velge ut et fornuftig formål som kan gi en full uttelling.

Men det er mange som sliter her i Norge også...

Mitt tips: Spander en fattig norsk aleneforelder med sitt barn med på en reise de ikke kan ha råd til selv, og opplev da en fornuftig bruk av penger samt å få et nytt vennskap for livet. :-)

Pass bare på ikke å bli en venn for penger, men for den du faktisk er, ene og alene. :-)

Skrevet

Sikre deg selv økonomisk først. Jeg vet ikke HVOR stor sum det er snakk om her. Hadde du f.eks hatt råd til å kjøpt deg et hus eller en leilighet du kan leie ut? Når du er eldre og det er nedbetalt er det en super inntekt å leve av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...