Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg trenger litt råd og hjelp av kloke sjeler ;)

Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i en butikk i 2 år nå. Begynte med 130 kr i timen, har nå 140. Stigningen skyldes rett og slett at butikken går bra.

Vi er ikke organiserte, og følger ikke normale normer for butikk.

Vi får ikke noe tlllegg på lørdager eller andre dager. Vi får ikke betalt for helligdager vi "mister" .(har timesbasert lønn) i noen mnd er jo dette mangen dager som da bare forsvinner, som jul, påske, mai-mnd og diverse...

(Vet ikke hva som er normalen i butikker, jeg var ansatt i kommunen tidligere og der fikk man godgjørelse for røde dager man ikke fikk gå på jobb. )

Vi ansatte har et åpent og godt forhold til sjefene. Vi får stort sett ferie når vi ønsker, fri når vi ønsker og ellers står de på pinne for oss om det er noe :) vi bytter vakter som det passer oss så lenge vi er dekket som vi skal vere til enhver tid. Vi leverer ikke inn egenmld om vi er syke, vi får gratis fersk lunsj på jobben hver dag, vi får gode rabatter om vi handler i butikken....osv...

Så det jeg lurer på er:

Burde vi hatt litt mer i lønn generellt? :vetikke:

Snakket med ei jeg kjenner som jobber på bohus, og hun sa hun har 158 kr i timen, og det er bare grunnlønnen. der kommer alle tilleggene for kveld og lørdag i tillegg.

(Hun er Irsk og har bare bodd i norge i 6 år, så tenker at ansenniteten kan jo ikke vere så høy heller kanskje? Har vel jobbet på bohus i 2-3 år nå )

Bør vi snakke med sjefene om de kan sjekke tariffer?

Hva ER egentlig tariffene for butikkmedarbeidere? :vetikke:

Hvordan regner man ansinnitet? Jeg har jobbet 5 år på dagligvarebutikk tidligere så regner med det ihvertfall er gyldig ansennitet. Men skal man også telle andre jobber man har hatt etter man ble 18? :vetikke:

(Jeg er 31 år og har jobbet siden jeg var ferdig utdannet som 20-åring)

Liker jobben min kjempegodt, og er egentlig fornøyd med lønnen (Til sammenligning fikk jeg 107 kr i timen når jeg jobbet på dagligvarebutikk for 7 år siden, og da hadde jeg jobbet meg oppover fra det jeg begynte på 5 år før det igjen som var usle 96 kroner (!!!) ) men når man kommer inn på tanken om man egentlig skulle hatt mer lønn så blir man jo litt usikker da :sjenert:

Noen tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt ann på hva slags butikk du jobber i og hvor gammel du er + erfaring?

Hvis du jobber i en daglivarebutikk for eksempel, så er ikke lønna di så fryktelig ille, men rart at du ikke får lørdagstillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ring Handel og Kontor ( https://www.handelogkontor.no/portal/page/portal/hk ) og si at du vurderer å melde deg inn, og spør hva tarifflønn er i din bransje. De ønsker selvsagt flere fagorganiserte, og vil derfor være behjelpelige.

For å ha krav på tarifflønn må du være fagorganisert, og bedriften din må ha inngått avtale med fagforeningen. Tariffavtaler inneholder også normalt avtaler om røde dager, og ubekvem arbeidstid. Det finnes ingen minstelønn i Norge, så dersom du ikke er fagorganisert kan arbeidsgiver i teorien gi deg akkurat den lønnen de ønsker.

(Kjenner til andre ansatte i serviceyrker, som har 10års erfaring i samme jobben, som har 130 kr i timen.)

Da jeg selv jobbet i butikk, hadde vi tariffavtale, og også ansatte som ikke var fagorganisert fikk lønn på linje med tariff. Ubekvem arbeidstid startet kl 17 på hverdager, og det var betydelige tillegg både lørdag og søndag, som utgjorde tusenlapper på lønnslippen.

Så hvis du regner på hva du får "i kroner og øre" for den ferske lunsjen din, er det godt mulig at du kommer svært dårlig ut...

Ring HK i morgen, er min anbefaling!

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev så er jeg 31 år, har tidligere jobbet 5 år i dagligvarebutikk og har ellers hatt jobb hele tiden siden jeg var 20 år. (Kjekt om du leser innlegget, der er tross alt bare ett før deg ;) )

Jeg jobber i en sportsbutikk som er privateid, men i en kjede.

TS

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes egentlig ikke du har så mye å klage over.. Det er rundt der timelønna for butikkmedarbeidere ligger. Du er heldig som har så mye til å ikke ha tarfikk avtale. Jeg jobber i en som heller ikke har det og får 127kr. Men vi får tillegg på lørdager og søndager.

Skrevet (endret)

Her er tarifflønna ifølge Handel og Kontor.

http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=494

Jeg ligger på lønnstrinn 4,(skulle egentlig ligget på lønnstrinn 3, men ba om høyere lønn siden jeg er blitt ganske uunværlig etterhvert) og er 26 år. Har ikke helt regnet ut ansienniteten min da jeg har jobbet redusert i perioder, men er nok snakk om 3-4 år.

Så at det var lagt ut nye satser for 2011, regner med disse "trår i kraft" om ikke så lenge på jobben min også.

http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=619

Jeg er ikke organisert, men butikkjeden jeg jobber i følger HK sine tariffer. Får kveldstillegg (+ 10 kr pr .time) og helgetillegg, pluss lønn på røde dager. Desverre ingen gratis lunsj... :sjenert:

Hun du kjenner på Bohus har kanskje fagbrev som butikkmedarbeider?

Butikk vil nok alltid være dårlig betalt siden det ikke stilles spesielle krav til utdanning (selv om det er ønskelig) og det er jo synd for oss som faktisk har en utdannelse.

Nå jobber jeg i en landsdekkende faghandel med gode muligheter til å ta over som butikksjef etterhvert, så derfor "holder jeg ut" så lenge. (Med tanke på den lave lønna.)

Og så trives jeg jo i jobben min, som er ganske omfattende og krever høyt kunnskapsniva ifra oss ansatte.

Endret av ~white lady~
AnonymBruker
Skrevet

Hm, utifra de listene der har jeg da vel full ansennitet siden man stiger ett trinn pr år man jobber over 15 timer i uka.

Så da får jeg altså 20 kr "for lite" i timen i forhold til tariff.... :sjenert: pluss at jeg ikke får tillegg så det er jo i teorien enda mer.

Noen som vet om man har rett på betalt på bevegelige helligdager man mister? Altså om man er medlem av HK?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke hun på Bohus har fagbrev nei.

TS

Gjest Ruccola
Skrevet

Viss du har et så åpent forhold til sjefen din så kan du vel kanskje bare lufte tankene dine?

Og håpe på at h*n ser at tariffene forandrer seg og da gir deg mer lønn?

AnonymBruker
Skrevet

Har du en fast stilling? 100% 60% elller??

Det er avgjørende for helligdager uansett. Hva står i kontrakten din?

140,- pr time er ikke helt på jordet om du er en ekstrahjelp uten faste timer og dager!

Høres noe useriøst ut dette med egenmelding og hele greia må jeg si.

Er du en fast ansatt i en 100% stilling har du krav på betaling på rød dager som du mister! Thats it!!!

Skrevet

Hm, utifra de listene der har jeg da vel full ansennitet siden man stiger ett trinn pr år man jobber over 15 timer i uka.

Så da får jeg altså 20 kr "for lite" i timen i forhold til tariff.... :sjenert: pluss at jeg ikke får tillegg så det er jo i teorien enda mer.

Noen som vet om man har rett på betalt på bevegelige helligdager man mister? Altså om man er medlem av HK?

TS

http://www.lo.no/Faq/Rettigheter-i-arbeidslivet/

AnonymBruker
Skrevet

Uorganisert

Du har krav på lønn i forbindelse med 1. og 17. mai, dette er det en egen lov som sikrer deg.

Organisert (tariffavtale)

Du har krav på ordinær lønn ved alle høytidsdager og helligdager.

Fant dette i den linken til white lady. Så det betyr at ALLE arbeidere skal ha lønn for 1 mai og 17 mai om man mister timer på grunn av disse dagene?

Skal jeg jammen meg skrive ned! :jepp:

Nå var jo 1 mai på en søndag i år, men 17 mai mistet jeg en hel dag.

Og til anonym bruker i innlegg 10

Jeg er fast ansatt i 80 %

...og vi har ikke noe kontrakt..... :sjenert:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke fagorganisert har du faktisk ikke krav på noe mer. Jeg synes det virket litt lite, men greit... Mange butikker som ikke opererer med tillegg på kveld/helg!

Dette med egenandel hørtes litt ulovlig ut. Er jo en maksgrense for hvor mange egenandeler man har lov til å bruke i året, og når man ikke leverer, er det jo ingen kontroll over dette!

AnonymBruker
Skrevet

Regner med du mener egenmelding :)

Ja, det er regler for dette, men vi som jobber der er generellt lite syke ;)

Regner med de ville bedt oss fylle ut skjemaer om det virkelig var nødvendig, men pr i dag tar de det på skjønn :)

Hun ene jeg jobber med har barn, men er alikevel ikke mye borte fra jobb.

Det er litt av det jeg mener med at de er veldig rause og greie å ha med å gjøre disse sjefene våre :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver forresten alltid på timelisten min at jeg har vert syk den dagen, slik at jeg selv har kontroll. Tar alltid en kopi av den før jeg leverer, for vi får faktisk ikke lønnslipp heller. (Får om vi spør, hun ene trengte til noe nav greier og det er ikke noe problem, jeg har bare ikke hatt beov for dem så derfor tar jeg kopi av timelistene jeg leverer inn.)

TS

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ser du har fått svar på det meste du spør om, men jeg tenkte bare jeg skulle si at i min tariffavtale (gjennom HK såklart) så begynner vi automatisk på lønnstrinn 3 om vi er over 25 eller har studiekompetanse. Hvis Bohus følger samme reglen så er det ikke rart venninnen din er på høyeste lønnstrinn allerede.

Skrevet

Du har veldig bra lønn, jobben krever ikke utdannelse og du kan dermed ikke kreve god lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes heller ikke 140 kr timen hørtes ille ut! Da jeg jobbet i platebutikk på et kjøpesenter for 5 år siden, fikk vi 97 kr timen (men tillegg etter kl 8 på kvelden, og på lørdager). Stort sett alle jobbene jeg har hatt før jeg ble ferdig med utdannelsen min har vært betydelig lavere lønnet enn 140 kr timen.

Men lønna er vel ikke noe å bli fet av, hvis du har tenkt å bli i denne jobben i lang tid framover og ser for deg en karriere i butikk. Kanskje du burde snakket med sjefen om jobben og din fremtid der. Kanskje du kunne fått noen utvidede arbeidsoppgaver (evt tatt noen kurs i regnskap, markedsføring eller noe annet det er behov for) som innebærer økt lønn?

AnonymBruker
Skrevet

Synes du har god lønn jeg, for å jobbe i dagligvareforretning. Jeg jobber i staten og med anseenitet tjener jeg mindre enn deg. Så vær glad og fornøyd :) Jeg hadde en jobb hos en dagligvareforretning selv, som ikke fulgte tariff, da fikk jeg 111 kr. i timen. Det var meget skuffende! Jeg er ikke mye yngre enn deg for å legge til det. 158,- i timen på bohus, er du sikker på at det stemmer?

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i dagligvare nå, det var for 7 år siden. Jeg jobber i sportsbutikk og det krever faktisk ganske mye kurs og kunnskap.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...