Gå til innhold

Pris på smed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen her vet hva det er vanlig å betale for smed/sko av hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cirka 6-800 kroner hvis du både skal få beskjært hover og byttet sko/omsko hesten. Har du en hest oppstallet og flere hester skal ha besøk av hovslageren kan du oppnå litt lavere pris.

Men du kan også spare penger på å la hesten gå uten sko på sommerbeitet, noe de bare har godt av. Eller lære deg å beskjære hovene selv, selvfølgelig av en hovslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirka 6-800 kroner hvis du både skal få beskjært hover og byttet sko/omsko hesten. Har du en hest oppstallet og flere hester skal ha besøk av hovslageren kan du oppnå litt lavere pris.

Men du kan også spare penger på å la hesten gå uten sko på sommerbeitet, noe de bare har godt av. Eller lære deg å beskjære hovene selv, selvfølgelig av en hovslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok varierende, avhengig av om hovslageren er utdannet eller ikke. Kjenner til ei som tar 600 kr(ufaglært) og en som tar rundt 1000 kr(faglært). Jeg syns begge er like flinke jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler min smed 900 kroner. Da følger det sko med i tillegg til at han er faglært. En hest bruker gjennomsnittlig ett år på å venne seg til barfottilværelsen, så jeg vil ikke anbefale at du trekker skoene med mindre hesten har gode høver.. Snakker av erfaring her. har en hest som bruker sko, og en som er barfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hest i en stall der flere hester blir skodd samtidig, fikk regning på 1000 kroner inkl mva for min hest. Er dette greit, føler selv det var litt dyrt og lurer på om jeg sponser litt av stalleiers hester i tillegg til min egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har betalt alt fra 3-400 (men det er mange år siden) til 1300. for øyeblikket har vi to smeder å velge mellom, han jeg bruker tar 600 uten sko, han andre tar mellom 900-1100 tror jeg det var, husker ikke nøyaktig siden jeg ikke bruker han fast, men ganske sikker på at det var rundt der. mye dyrere enn smed nr 1 i alle fall.

har hørt om alt fra 400 til 2000(!) kr, så det varierer mye, men har intrykk av at 500 til 1000 er normalt, ut i fra hva jeg har sett på de 4 stallene jeg har holdt til igjennom årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler 1000,- pr skoing til faglært smed som er utrolig dyktig. På vinteren koster det 1200,-, da altså med snøsåler og brodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

For en faglært er det ok med rundt 1000 kr, for en ufaglært ville jeg ikke betalt mer enn 5-600 kr for, selv om begge er likte flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler min smed 900 kroner. Da følger det sko med i tillegg til at han er faglært. En hest bruker gjennomsnittlig ett år på å venne seg til barfottilværelsen, så jeg vil ikke anbefale at du trekker skoene med mindre hesten har gode høver.. Snakker av erfaring her. har en hest som bruker sko, og en som er barfot.

Ok, men hvis den skal på beite og ikke skal ris andre steder enn på turstier og i terreng, er det ikke da greit at den kan gå barfot?

Jeg spør fordi jeg lurer. Vi brukte ikke sko til hesten vår, men passet på å ikke ri på hardt underlag. Å beskjære høver kan alle lære seg, men da av en dyktig hovsmed.

Hesten hadde sko, men vi valgte å ikke bruke det. Veldig kjedelig på isblankt vinterføre fordi vi ikke ville plage han med rytter. Tror ikke han led av det, men han hadde sunne harde hover og trengte egentlig ikke sko.

Edit. Presiserer at man må lære det av en fagmann og ikke bare leke halvlært. Jeg kan ikke beskjære hover, kan vel teorien og har sett på og hjulpet til med litt hundre ganger.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 600kr var det her i distriktet for flere år siden. Nå er det mere normalt å ta fra 800 - 1.000,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her på stallen betaler vi 1000,- noen tar mindre, de er ikke så dyktige. Og noen tar mer, uten at de er noe dyktigere enn min til 1000,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvis den skal på beite og ikke skal ris andre steder enn på turstier og i terreng, er det ikke da greit at den kan gå barfot?

Jeg spør fordi jeg lurer. Vi brukte ikke sko til hesten vår, men passet på å ikke ri på hardt underlag. Å beskjære høver kan alle lære seg, men da av en dyktig hovsmed.

Hesten hadde sko, men vi valgte å ikke bruke det. Veldig kjedelig på isblankt vinterføre fordi vi ikke ville plage han med rytter. Tror ikke han led av det, men han hadde sunne harde hover og trengte egentlig ikke sko.

Edit. Presiserer at man må lære det av en fagmann og ikke bare leke halvlært. Jeg kan ikke beskjære hover, kan vel teorien og har sett på og hjulpet til med litt hundre ganger.

Når en skal tilvenne en skodd hest til barfottilværelsen bør man få en barfottrimmer til å beskjere hestens hov først, slik at hoven har rett vinkel i forhold til hva som er naturlig for hesten. Hesten må ha mulighest til å bevege seg på all slags underlag for at hoven skal venne seg til dette. Man bør også bruke forsterkede hovmiddel som keratex for å styrke hoven, og hesteboots ved tur/trening . Hester som har gått lenge med sko har ofte tynn såle, noe som ofte medfører sårbeinthet og knusinger. Så sliter man hestens sko, bør man vite hva man driver med. En barfottrimmer beskjærer ikke hovene som en vanlig hovslager. De bruker andre metoder for at hestens hov skal få sin opprinnelige form. Ikke en som "passer" inn i skoen. En hest som har vært barfot over lengere tid har normalt hovspil, og vil kunne fredes på alle slags underlag. Det er min erfaring iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må også bare få påpeke at en ufaglært hovslager er IKKE like flink som en faglært. For ett utrent øye kan det se velgig bra ut, men tro meg, en faglært hovslager tilpasser og skor utolig mye bedre. Og akkurat derfor der de dyrere. fordi de gjær en bedre jobb. nå du skal velge en hovslager, bør du velge kompetanse over pris. Kjedelig den dagen hesten har fått hovsenebetennelse ol. pga mangen år med feiltilpasset skoing :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye lave priser! Tror det kommer an på hvor man har hest. Jeg har i Oslo, og betaler 1000 for skoing, inkl nye sko om det er nødvendig, pluss moms på 250. Det er uavhengig om det er vintersko eller sommersko. Det regner jeg som billig.

Han jeg hadde før, som jeg ganske nettopp har slutta med fordi han ikke kom når han skulle etc, tok 1000 i grunnsum, og tillegg for alt det andre, pluss tilegg for kjøring. Så han ble nok nærmere 1800 i vintersesongen, tror jeg.

Dere som har under tusen har en bra deal! :-)

Edit: Begge mine er forøvrig faglærte, men ingen av dem er smeder, men hovslagere. De lager altså ikke skoa sine sjøl! :-)

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg betaler 300 for beskjæring og 800 for skoing inkl sko. Blir vel noe mindre om jeg holder sko selv/skor om igjen med samme sko.

Bor i huttiheita, og bruker faglært hovslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når en skal tilvenne en skodd hest til barfottilværelsen bør man få en barfottrimmer til å beskjere hestens hov først, slik at hoven har rett vinkel i forhold til hva som er naturlig for hesten. Hesten må ha mulighest til å bevege seg på all slags underlag for at hoven skal venne seg til dette. Man bør også bruke forsterkede hovmiddel som keratex for å styrke hoven, og hesteboots ved tur/trening . Hester som har gått lenge med sko har ofte tynn såle, noe som ofte medfører sårbeinthet og knusinger. Så sliter man hestens sko, bør man vite hva man driver med. En barfottrimmer beskjærer ikke hovene som en vanlig hovslager. De bruker andre metoder for at hestens hov skal få sin opprinnelige form. Ikke en som "passer" inn i skoen. En hest som har vært barfot over lengere tid har normalt hovspil, og vil kunne fredes på alle slags underlag. Det er min erfaring iallefall.

Vet at du har rett og fint at du avklarer det her. Men hovsmeden visste at hesten ville gå uten sko de neste årene, og var bevisst på vinkel. Hesten ble aldri halt, men det var en ung hest, bare fem år og med sunne og hover som tålte å gå i terreng. Det var en welch, altså en hardfør rase.

Vi fikk også med en mal, pappplater som viste hvor stor hoven skulle være når den var korrekt beskjært, men jeg har aldri gjort det selv. Men så på under opplæring og hjalp til siden hesten var litt mistenksom og utålmodig når den måtte beskjæres.

Men tror jo vi var heldige som fikk opplæring av en hovslager som hadde yrkestolthet og dyktig.

Mener jo ikke å skrive her og si at alle kan lære det, som sagt har jeg aldri gjort det selv.

Men han viste hvordan man skulle file, og jeg får nesten bilder i hodet når jeg tenker på vinkelen på en barfot.

Og ikke for å gjenta meg selv, men hovslageren visste at det ville bli en barfot, ikke bare på beite.

Han forklarte også forskjellen med en barfot og en hest med sko.

edit. Vi brukte jo ikke malene, men det var hestens mål for skostørrelse.

Og hesten ble solgt, jeg møtte han par år senere og da hadde han ikke sko, heller ikke mange år etterpå. :)

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hovslager tar vel sted mellom 1100 og 1500, kommer an på om det er sommersko eller vintersko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lurt å ha helårsko? Sånne man kan skru inn brodder på når det er glatt ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lurt å ha helårsko? Sånne man kan skru inn brodder på når det er glatt ute?

Helårsko kan være ok de. Men en kan få problemer med at gjengene som du skrur brodden fast i blir ødelagt av all skruinga.I tillegg faller ofte proppene ut i broddefri perioder, og da ender en opp med mye "drit" i gjengehullet. :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...