FangeLiv Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Med familie på fire og begge foreldre i jobb blir det ofte litt sen middag. Vi er kanskje ferdig å spise halv sju, da skal ungene snart legges og begge foreldrene er slitne etter en lang dag. På kjøkkenbenken er det matrester fra middagslagingen, komfyren er grisete, spiseutstyr står og venter på å få komme i oppvaskmaskinen, og kjeler venter på å bli skrubbet. Gjør dere alltid det med en gang eller senere på kvelden? Eller venter til neste dag?
Gjest pysepusen Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Vi gjør det som regel rett etterpå, men kan like gjerne vente til minsten er i seng eller før vi selv skal legge oss. Lar det aldri stå til dagen etterpå - jeg må ha det ryddig før jeg kan legge meg
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Selv om vi er ferdige med å spise rundt 17-tia venter vi ofte til leeeeenge etterpå med å begynne å rydde. I oppveksten min ble kjøkkenet striglet rett etter middag, så jeg kan ikke akkurat skylde på dårlig oppvekst.
lille-lure Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Om noe ikke skal brukes flere ganger under matlagingen skylder jeg det og setter det i oppvasken. Skyller alt godt etter middag slik at om det skulle bli stående til litt utpå kvelden så er det bare å sette inn. Men om jeg heller mat i egne skåler osv så skyller jeg kjeler og setter det inn med en gang
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Når jeg lager mat (og det er så godt som hver dag), så bruker jeg pauser i matlagningen (f.eks. dersom ting skal stå i ovnen, koke et par minutter, e.l.) til å vaske det jeg har brukt så langt. Foretrekker også å vaske opp like etter middag, ellers blir det så tiltak å skulle gjøre det når man begynner å bli trøtt eller ser noe spennende på tv senere. Det kan også hende at det glemmes om man ikke gjør det med en gang. Samboeren min har en stygg tendens til å "bare" skulle utsette til dagen etter. Etter gjentatte ganger der han absolutt ikke har tatt oppvasken dagen etter (eller etter det, eller etter det, eller etter det, eller etter det osv.), så nekter jeg ham å utsette oppvasken til dagen etter. Da tar jeg det heller selv med en gang, så er det gjort.
Arkana Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Her er det veldig varierende når oppvasken tas. Det kan like godt skje rett etter middag som like før sengetid (svært sjelden vi lar det ligge til dagen etter), helt avhengig av når vi spiste middag, hva som skjer etterpå og rett og slett hva vi føler for (eller han, siden det alltid er mannen min som tar seg av det).
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Tar det med en gang etter maten. Hadde en periode hvor jeg utsatte det og da ble det grønne kjeler og talerkner. Jo lengre jeg venter med å ta oppvasken og jo mer det hoper seg opp, desto mer tiltak og ork blir det. 1
Gjest Lillekanin Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Vi tar det med en gang etter middagen. I familien der jeg vokste opp sto det gammel middag til seint på kvelden og det er så ekkelt. Få det unna,tar bare 5-10 min om alle bidrar og er effektive:) Et godt tips er også å lage mat som krever lite oppvask (nei ikke grandis haha) som wok,gryteretter osv Lager en store porsjoner og fryser ned, sparer en også oppvask:D Jeg HATER oppvask, så best å bare få det vekk
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 venter til dagen etterpå, vasker kjøkkenet hver dag i 11-tia og i 18-tia. spiser vanligvis varm lunsj kl 13 å middag kl 20, så det er sjeldent ryddig på kjøkkenet hos meg. hadde jeg hatt kjæreste hadde jg nok gått med på å alltid ta oppvasken før jeg legger meg i tillegg.
sofie777 Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 Det kommer an på hva jeg har spist. Er det "tørr" mat som pizza og lignende, bruker jeg fat om igjen til det kommer "våt" mat som lager skikkelige rester. Da vasker jeg det. Jeg bør vel kanskje nevne at jeg bor alene og får veldig sjelden gjester (og da vet jeg som regel om det og da blir det selvfølgelig vasket uansett).
Gjest Annaires Skrevet 26. mai 2011 #12 Skrevet 26. mai 2011 Tar det vi bruker til å lage mat med underveis, og askjetter, bestikk og glass ryddes bort rett etter vi har spist. Alle tar sitt og setter det i oppvaskmaskinen. Orker ikke ha rot og gamle matrester rundt omkring, samt at lillemor på to år lærer å rydde bort etter seg.
Minnimusepus Skrevet 26. mai 2011 #13 Skrevet 26. mai 2011 Her kan det stå over natten, ikke alltid det blir til at vi tar det med en gang. Men, jeg pleier å skylle kjeler og sette alt i kommen eller på benken slik at kjøkkenbordet alltid er ryddet. Sikkert litt sært, men jeg liker at bordet ser pent ut til frokost dagen etter. Hadde det bare vært meg og mannen hadde jeg ikke brydd meg så mye, men tenker det er viktig for ungene at det ikke ser ut som et ras når de står opp :gjeiper: 1
Gjest Glad i reiser Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Når jeg lager mat (og det er så godt som hver dag), så bruker jeg pauser i matlagningen (f.eks. dersom ting skal stå i ovnen, koke et par minutter, e.l.) til å vaske det jeg har brukt så langt. Foretrekker også å vaske opp like etter middag, ellers blir det så tiltak å skulle gjøre det når man begynner å bli trøtt eller ser noe spennende på tv senere. Det kan også hende at det glemmes om man ikke gjør det med en gang. Samboeren min har en stygg tendens til å "bare" skulle utsette til dagen etter. Etter gjentatte ganger der han absolutt ikke har tatt oppvasken dagen etter (eller etter det, eller etter det, eller etter det, eller etter det osv.), så nekter jeg ham å utsette oppvasken til dagen etter. Da tar jeg det heller selv med en gang, så er det gjort. Samme her Forsøker i tillegg å vaske opp alle kjeler og ting som tar stor plass i oppvaskmaskinen.
Skylight Skrevet 26. mai 2011 #15 Skrevet 26. mai 2011 Dere er flinke :-) Det skjer vel en gang i måneden at jeg står opp til et ryddig kjøkken. Heldigvis er jeg glad i å stå opp tidlig og rydde og vaske litt før resten av huset våkner. 1
Fillay Skrevet 26. mai 2011 #16 Skrevet 26. mai 2011 Oftest med en gang. Iblant står noen kjeler til dagen etter, men da er de tømt og skylt så de er ganske så rene. Komfyren og benken ryddes og tørkes alltid av samme dag. Matrester kastes.
kaprifolen Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 Har ikke barn, men er under middels glad i oppvask! Skylder/vasker underveis i prossessen, kjeler etc er jo lettest å vaske når de er varme. Men OBS! La de kjøle seg litt ned først, for å unngå at de slår seg, eller får unødig materialtretthet av temperaturforskjellen. Da har man ideelt sett tom benk når maten serveres, og da er det bare å sette rett inn fra bordet etterpå. Tar to minutter, og selv en treåring kan sette inn sitt eget dekketøy.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #18 Skrevet 27. mai 2011 Tar alltid oppvasken dagen etter. Som regel lager samboeren min middag mens jeg tar oppvasken fra dagen før. Vi skyller alltid av tallerkenene, bestikket og kjeler/stekepanne etter at vi har brukt det, slik at det ikke er fullt av mat når det skal vaskes dagen etterpå.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #19 Skrevet 27. mai 2011 Jeg fikser ikke rot på kjøkkenet mitt. Blir oppvaskmaskina full vasker jeg resten for hånd. Alle rydder av sine egne glass, tallerkner og bestikk. Men jeg er kokk, derfor er kjøkkenet mitt hellig og alltid striglet.
Gjest Heloise Skrevet 27. mai 2011 #20 Skrevet 27. mai 2011 Vi tar det alt fra rett etter mat til dagen etterpå. Kjæresten min er den som styrer kjøkkenet og matlagning hos oss, og han liker det ryddig på den halve benkeplaten vi har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå