AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 Må presisere. ...andre semester hadde vi åtte uker med ansvar for inntil ti undervisningstimer i uka. Det var nok mtp at vi skulle lage har før- og etterveiledning samt lage flere omfattende veiledningsdokument. Men det var veldig gøy med praksis! Jeg vil uansett på det sterkeste fraråde å ta PPU ved UiO da kvaliteten på undervisningen var svært dårlig. Noen hadde flaks og fikk flink seminarleder i seminargruppen og/eller fagdidaktikken, men de fleste hadde en dårlig seminarleder. I tillegg var pensum ikke oppdatert og altfor mye av pensum var teoretisk og lite knyttet til realiteten i skolen. Det var overhodet ikke fokus på klasseledelse i forbindelse med IKT og pc-bruk i skolen, en hverdan som alle i vgs møter. Det ble ikke gjort noe med selv om det ble tatt opp av studentene.
Gjest WendyClear Skrevet 16. mars 2012 #22 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Har en bekjent som tok PPU ved Høgskolen i Akershus (tror jeg) for en del år tilbake, og det var visstnok ikke store arbeidsmengden. Dog følte visstnok en del av de med yrkesfag at arbeidsmengden var litt stor. Du blir ikke satt til å undervise i fag du ikke har. Har du norsk som fag, så skal du undervise både i bokmål og nynorsk, men har du ikke norsk som fag skal du selvsagt ikke undervise i det heller. Allmennlærere skal kunne undervise i (nesten?) alle fag, og kan derfor bli satt til å undervise i alle fag. Det er kommet en ny utdanning for noen år tilbake der man på 5-10. trinn velger seg et hovedfag som gjør at du utelukker de to andre hovedfagene. Velger en norsk så skal en i teorien ikke kunne undervise i engelsk eller matte. Om noen år (når de er ferdig utdannet) vil dette si at det kreves flere studiepoeng i faget en primært underviser i og har størst timeantall i, defor kan det tenkes at det blir satt mer pris på de med bachelor og PPU på mellom og ungdomsstrinnet enn det er idag, mens allmennlærerne holder seg på småtrinnet der det er et større behov for å kunne undervise i alt. Er også litt nysgjerrig på PPU, vurderer å ta det på deltid til neste år igjen. Det blir nok i såfall videregående da jeg mest sannsynlig da vil velge fordypning i medier og kommunikasjon siden det er det jeg har bachelor i. Men kan jeg i teorien også få jobb innen grunnskole, hvis det er behov for folk? Hvis det er behov for folk kan hvem som helst få jobb (derfor vi har så mange ufaglærte lærere idag), men ja du vil med PPU stille forran disse i køen (og bak de med grunnskolelærerutdanning). Endret 16. mars 2012 av WendyClear
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #23 Skrevet 16. mars 2012 Da jeg tok det for et år siden ved UiO hadde vi fire uker med observasjon + litt undervisning første semester, og andre semester hadde vi åtte uker med ansvar for inntil ti undervisningstimer. Ved UiS er det to praksisperioder á 6 uker, og man har 12 timer i uka om man har praksis alene og 16 om man er i parpraksis. Første uka kan gå med til bare observasjon, deretter underviser man. 20% kan man undervise uten veileder til stede etter at man har bestått midtveisevalueringen. Om man tar PPU på deltid, kan andre prakisperiode erstattes av praksis i egen klasse om man jobber minst 50% med fag man har minst 60 studiepoeng i. Heller ikke i Stavanger er studiet mye å skryte av. Det er ganske håpløst å sitte og høre på elendige, oppleste forelesninger om hvordan god undervisning skal være.
ingridkh Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 ..Dersom du vil jobbe i vgs må du ha master, fortrinnsvis i et stort undervisningsfag (Det er ingen formelle krav til at man må ha master, men har snakket med flere vgskoler ang dette og de sier at de sjelden ansetter folk uten master). Æsj. Så med en bachelor i ett undervisningsfag og 60 stp i et annet + PPU, så kan jeg se langt etter en jobb mener du? :/
Grønt blad Skrevet 16. mars 2012 #25 Skrevet 16. mars 2012 Jeg kjenner til et par stykker som har fått fast jobb på vgs med bachelor + PPU, begge var nyutdannet. Dette har skjedd innen de to siste åra. Så det er absolutt ikke umulig. Men, du stiller veldig mye sterkere med en master enn bachelor, og de videregående skolene vil helst ansette folk med master.
Gjest Herr Drue Skrevet 16. mars 2012 #26 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Jeg tar PPU deltid nå, og foreløpig synes jeg det virker bra. Det går over tre semester, og ved siden av praksisen er det samlinger med relativ enkel undervisning. For min del er det graden og praksisen som er det viktigste, så det at undervisninga er ganske slækk, gjør meg ingenting. Endret 16. mars 2012 av Herr Drue
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #27 Skrevet 16. mars 2012 Du stiller som sagt over her sterkere med master evt. et (eller flere) fordypningsfag a 60 stp. Så vidt jeg vet så krever f.eks UIB at man skal ha master eller minst fordypningsfag før man kan ta ppu. Og det gjenspeiler jo gjerne litt kompetansen skolene ser etter. Det er jo til ditt eget beste også, vanselig å få fulltidsjobb om du bare kan undervise i ett fag.
ingridkh Skrevet 16. mars 2012 #28 Skrevet 16. mars 2012 Du stiller som sagt over her sterkere med master evt. et (eller flere) fordypningsfag a 60 stp. Så vidt jeg vet så krever f.eks UIB at man skal ha master eller minst fordypningsfag før man kan ta ppu. Og det gjenspeiler jo gjerne litt kompetansen skolene ser etter. Det er jo til ditt eget beste også, vanselig å få fulltidsjobb om du bare kan undervise i ett fag. Hm. Får kanskje satse på en master først da, evt søke den integrerte utdanningen. Takk for svar!
tyrkisk pepper Skrevet 17. mars 2012 #29 Skrevet 17. mars 2012 Jeg tar PPU veien med 3 undervisningfag på 60 stp hver (får bare ta fagdidaktikk i 2 av de på PPU men har jo allerede fagdidaktikk i fagene så). Slik lærerutdanning er nå får man jo akkurat det samme ved å gå allmennlærer (5-10.trinn), bare at de bare har noen få valgmuligheter de første årene. Sånn sett burde jeg jo ikke komme lengre bak i køen enn allmennlærerne, ikke i framtiden iallefall. Men et spm: jeg tenker å jobbe på 8-10.trinn. Tror dere det vil hjelpe meg å ha 30stp i matte? Noe særlig til mattelærer blir jeg kanskje ikke, men bedre enn 30stp i noe annet som f.eks. 30 stp fordypning i et av fagene jeg har nå? Jeg vurderer å ta det på si mens jeg tar PPU. Fra før har jeg 3 mindre viktige fag + 30stp IKT, men mangler 30stp+PPU for å rykke opp til adjunk med opprykk.
bruker123 Skrevet 17. mars 2012 #30 Skrevet 17. mars 2012 Det kreves minimum 60 sp i matematikk for undervisning i ungdomsskolen, det samme gjelder for engelsk og norsk. Så 30 sp i matematikk er ikke det beste du kan ta, i hvert fall ikke hvis du tviler på dine evner som matematikklærer. Man kan satt til undervisning i fag man ikke har utdannelse i, men tror det er litt annerledes når det gjelder matematikkundervisning på ungdomstrinnet. Med mindre den aktuelle skolen ikke finner andre matematikklærere, tror jeg du vil få det vanskelig med kun 30 sp matematikk, uten at jeg skal være for bastant i mine uttalelser.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #31 Skrevet 8. juli 2020 On 5/26/2011 at 6:09 PM, Porcelain said: PPU er en litt annen type lærerutdanning enn lærerhøyskolene tilbyr. De på PPU har færre undervisningsfag, og passer derfor bedre i ungdomskole/videregående skole. Folk fra læreskolen får sjelden jobb i vgs. Hva med motsatt? Kan man jobbe i grunnskolen med PPU som lektor med opprykk? Anonymkode: 06215...1cd
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #32 Skrevet 8. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med motsatt? Kan man jobbe i grunnskolen med PPU som lektor med opprykk? Anonymkode: 06215...1cd Med PPU kan du undervise fra og med mellomtrinnet og oppover, altså fra 5. klasse og oppver. Kjenner flere som også underviser på 3. og 4. trinn med PPU. I grunnskolen kan man jobbe når man er lektor med opprykk. Anonymkode: 4aff6...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå