AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Som gravid skal man unngå alkohol. Men jeg liker å lage coq au vin. Der er en hel flaske rødvin og litt cognac, som fuglen trekker i, i ett døgn før det kokes. Kan jeg spise det selv om jeg er gravid? Mulig det er et dumt spørsmål
Belima Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Ingen spørsmål er dumme. Ja det kan du spise. Alkoholen fordamper jo når du bruker den i mat. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Som gravid skal man unngå alkohol. Men jeg liker å lage coq au vin. Der er en hel flaske rødvin og litt cognac, som fuglen trekker i, i ett døgn før det kokes. Kan jeg spise det selv om jeg er gravid? Mulig det er et dumt spørsmål Ingen spørsmål er dumme. Ja det kan du spise. Alkoholen fordamper jo når du bruker den i mat. Stemmer som Belima sier; alkoholen fordamper når du koker vinen og cognacen Smakene i vinen m.m. blir tilbake i sausen mens alkoholene (som har et lavere kokepunkt enn vann) fordamper (og forsvinner ut via avtrekksviften). "Hanefar i vin" er nydelig mat, og du bør du absolutt kunne spise den med god samvittighet Smakelig måltid ! 2
Phaedra Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Tråden er ryddet for krenkende uttalelser. Phaedra,mod
matentusiasten Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Det stemmer ikke at ALL alkohol fordamper. Noe (veldig lite) blir igjen. Jeg vil ikke tro at det er farlig, men det kan være greit å vite.
Pingting Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Ikke all alkohol fordamper nei. Det avhenger også veldig av koketid, du kan se en oversikt over hvor mye som fordamper her. Etter en hel times koking er det faktisk 25% igjen. Men altså: jeg kan ikke tenke meg at det er så mye igjen i maten at du bør unngå det som gravid.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 Etanol fordamper ved 78,4 °C. ...og vann ved rundt hundre grader - men fordamper alt i kjelen så fort det begynner å koke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå