Gå til innhold

Hjelp! Katt på besøk


Redlady

Anbefalte innlegg

Har etter flere år med tålmodig venting fått lov å kjøpe katt. Mannen er ikke så veldig glad i disse dyrene og har klart uttalt at katten blir mitt ansvar og det er helt greit.

Vi bestemte sammen at vi ønsket en hannkatt og at han skulle kastreres så fort som mulig, både pga av adferd og pga markeringsbehov. Så lang så godt. Vi har kjøpt en fantastisk katt, passe kosete, lekte, viser omsorg for babyen vår på 6 mnd, renslig osv. Bare helt fantastisk.

Har ikke hatt et eneste "uhell", han er flink å bruke doen sin :)

Det var i utgangspunktet foreldrene mine som begynte å snakke om rasekatt, og de som tipset oss om den rasen. Så vi ble enige i samråd med de å kjøpe samme rase, slik at om noen skal reise bort, så kan katten bo hos den andre. Og ganske tidlig sosialiserte vi disse kattene. De leker fint sammen, spiser av samme matfat og når den ene drar hjem går den andre og leter etter den en liten stund. Så tydelig at de trives godt sammen. Begge er hannkatter.

Så til problemet vårt.

Nå er foreldrene mine på ferie og katten deres, som da ikke er kastrert (og heller ikke skal kastreres før han har fått unger), bor hos oss. Ingen av kattene har, så vidt vi vet, aldri gjort fra seg andre steder enn på kattedoen sin, frem til i dag. Da min mann fersket mine foreldre sin katt i å legge fra seg en gedigen bæsj på det hvite teppe vårt.

Vi har tatt bort, vasket, fjernet lukt med biotex og nå lagt appelsinskall på teppe hvor ulykken skjedde.

Men hvordan han vi hindre dette fra å skje igjen?

Vi vil ikke risikere at småen vår kryper over store kattebæsjer når han begynner å krype om kort tid, ei heller ønsker vi at vår katt skal begynne med uvaner. Da ryker hele katteprosjektet i vasken og katten blir levert tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror den katta som er på besøk må ha med seg sin egen do. Den vil nok ikke bruke en annen katt sin do. Katter er veldig renslige.

Prøv det. Jeg tror det vil hjelpe.

Bruker dere en annen sand enn foreldrene dine kan problemet også ligge her. Ikke gi opp ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker samme kattesand som foreldrene mine gjør, og begge kattene har brukt den andre sin do ved tidligere besøk uten problemer. Og det var heller ikke slik at doen var opptatt på ulykkestidspunktet. Er litt redd for at det var er markeringsbehov.

Men kanskje vi må ha to do likevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjer de når de markerer? Jeg trodde de skvetta mer da.

Det er mulig katten plutselig har funnet ut at den ikke vil bruke andre sin do. Kanskje den andre nettopp hadde vært der og det ble for mye for gjesten :)

Må dere kvitte dere med deres katt hvis den er renslig og det er gjesten som griser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsj har ikke noe med markering å gjøre, det er kun når de tisser. Hvis de bæsjer andre plasser enn på do så er det fordi de enten ikke finner doen eller at de ikke vil bruke den. La hver katt ha sin egen faste do.

Endret av Lulilelu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget akkurat at det ikke bare var bæsj på teppet.

Vi må kvitte oss med vår katt om den nå blir lært opp til dårlige vaner. Jeg orker ikke å ha en urenslig katt i hus. Og mannen er i hvert fall ikke begeistret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Bæsj har ikke noe med markering å gjøre, det er kun når de tisser. Hvis de bæsjer andre plasser enn på do så er det fordi de enten ikke finner doen eller at de ikke vil bruke den. La hver katt ha sin egen faste do.

Veeel.... katter markere (definerer område) på begge måter, men skvettmarkering med urin (rygg inntil, reis halen rett opp, bli stående og rist på halen mens du urinerer for å dusje objektet best mulig) er det som oftest benyttes.

Markering med avføring er en kraftigere markering, og det gjøres heller ingen forsøk på å grave ned avføringen siden den klart og tydelig er markering.

Det er nok en ubalanse i maktforholdet hjemme hos dere nå siden den ene er kastrert og den andre ikke er kastrert.

To kasser er en god start på å forsøke å løse problemet (og bruk den kassen som gjesten er vant til å bruke. Prøv å plassere denen kassen litt skjermet fra kassen til den fastboende.)

Jeg vil ikke foreløpig tørre å spekulere i hvem av de to som har vært "uskikkelig" på teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsj har ikke noe med markering å gjøre, det er kun når de tisser. Hvis de bæsjer andre plasser enn på do så er det fordi de enten ikke finner doen eller at de ikke vil bruke den. La hver katt ha sin egen faste do.

Han vet hvor doen for han har brukt den før og vår katt har brukt hans, ingen problemer.

En annen ting er at begge kattene kommer fra oppdrettere som har så pass mange katter at hver katt ikke hadde egen do. Vi har hatt vårt katt lengst og det er i 39 dager.

Men nå har jeg fått vite hvor jeg kan finne ekstra doen til foreldrene mine sin katt, så var det å overtale mannen til å ha to kattedoer på vårt lille kjøkken.

Takk for tilbakemeldinger. En blir fort litt rådvill i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke foreløpig tørre å spekulere i hvem av de to som har vært "uskikkelig" på teppet.

Vi vet ikke hvem av dem som har urinert 3 steder, men bæsjingen ble tatt på fersken. Og det er gjesten.

Om en katt skal markere seg, vil den da markere seg på flere steder samtidig, eller vil den begynne ett sted og fortsette der?

Alt har skjedd innenfor ca 1 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vi vet ikke hvem av dem som har urinert 3 steder, men bæsjingen ble tatt på fersken. Og det er gjesten.

Om en katt skal markere seg, vil den da markere seg på flere steder samtidig, eller vil den begynne ett sted og fortsette der?

Alt har skjedd innenfor ca 1 kvm.

Vanskelig det der.....

Du vet, om din katt føler seg utrygg i sitt eget hjem så kan den fort komme til å makere for å bygge tryggheten sin opp igjen. Den ukastrerte vil da (selvsagt) ønske å "fjerne" din katt sin markeringslukt, og så har vi det gående.

Men.

Sa du noe om hvor gamle diisse to er ? Det kan være litt greit å vie noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler katt som urinerer utenfor dokassen.

Dette er et ganske kjent tegn på at katten føler stress. Ikke rart, nytt område/hus og andre katter i tillegg.

Prøv å hold han unna stress og uro. Gi han sitt eget sted i huset (i gangen?) med seng, matskål og toalett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt er 5 måneder og deres er 6,5 måneder.

Nå har vi forsøkt å gi den eget do som vi viste han to ganger, han var til og med inne i doen sin på egenhånd. Før han turte inn i stuen og satt seg ned på akkurat samme plass og tisset.

Kan være stress, men han har vært her flere ganger på besøk på dag og kveldstid, og det har ikke skjedd noe da.

Vi fant selvfølgelig enda flere steder, men på samme teppe, så nå blir det storvask.

Gode tips til å fjerne lukt bort sett fra golvvaks med sitron, biotex og eddik?

Så da får han bo hjemme og vi heller besøke han to ganger daglig. Prøve igjen når han er kastrert om 2 år...

Hva gjør egentlig oppdrettere som har flere katter derav flere hannkatter som ikke er kastrert? Lukker de inne for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt er 5 måneder og deres er 6,5 måneder.

Nå har vi forsøkt å gi den eget do som vi viste han to ganger, han var til og med inne i doen sin på egenhånd. Før han turte inn i stuen og satt seg ned på akkurat samme plass og tisset.

Kan være stress, men han har vært her flere ganger på besøk på dag og kveldstid, og det har ikke skjedd noe da.

Vi fant selvfølgelig enda flere steder, men på samme teppe, så nå blir det storvask.

Gode tips til å fjerne lukt bort sett fra golvvaks med sitron, biotex og eddik?

Så da får han bo hjemme og vi heller besøke han to ganger daglig. Prøve igjen når han er kastrert om 2 år...

Hva gjør egentlig oppdrettere som har flere katter derav flere hannkatter som ikke er kastrert? Lukker de inne for seg selv?

Du får vel sånn luktnøytraliserer til tekstiler. Exit?

Har også lurt på hva oppdrettere gjør med alle kattene. De har vel flere rom?

Det blir nok noe helt annet når han er kastrert. Da lukter det heller ikke noe særlig av tisset. Han er ikke så teritoriell heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får vel sånn luktnøytraliserer til tekstiler. Exit?

Har også lurt på hva oppdrettere gjør med alle kattene. De har vel flere rom?

Det blir nok noe helt annet når han er kastrert. Da lukter det heller ikke noe særlig av tisset. Han er ikke så teritoriell heller :)

Teppet lukter og er blitt gult der hvor han har markert, var hvitt.

Gedigent teppe som er bunnsolid, så det er liksom ikke bare bare å hive det med seg til rensing heller. Får gjøre noen forsøk til.

Vår katt er i hvert fall ikke teritoriell. Han satt å så på når jeg vasket, luktet litt før han gikk å la seg på kjøkkenet. Kunne ikke brydd han mindre liksom. Rart siden det er han som bor her... Men sånn er det vel bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vår katt er 5 måneder og deres er 6,5 måneder.

Nå har vi forsøkt å gi den eget do som vi viste han to ganger, han var til og med inne i doen sin på egenhånd. Før han turte inn i stuen og satt seg ned på akkurat samme plass og tisset.

Kan være stress, men han har vært her flere ganger på besøk på dag og kveldstid, og det har ikke skjedd noe da.

Vi fant selvfølgelig enda flere steder, men på samme teppe, så nå blir det storvask.

Gode tips til å fjerne lukt bort sett fra golvvaks med sitron, biotex og eddik?

Så da får han bo hjemme og vi heller besøke han to ganger daglig. Prøve igjen når han er kastrert om 2 år...

Hva gjør egentlig oppdrettere som har flere katter derav flere hannkatter som ikke er kastrert? Lukker de inne for seg selv?

Da ble det jo litt klarere i mitt hode i allefall :)

Ikke uvanlig at det har vært helt greit for de to å omgås hverander i "den andres" hjem, - så lenge de to ikke var kjønnsmodne.

Nå derimot er situasjonen annerledes, og utrygghet, kombiner med behovet for eget område, igjen kombinert med å væe i en annens område, har gitt seg utslag i utrygghetsmarkering (av typen; i min lukt føler jeg meg trygg, så jeg må spre min egen lukt der jeg kan/alle steder slik at jeg føler meg tryggere).

Så, luktfjerning:

3- trinns prosess for å få det luktfritt.

1) Vask med varmt vann (så varmt at du nesten ikke klarer å ha hendene nedi vannet) og proteinløsende vaskepulver for klær (Biotex fungerer fint).

La tørke.

2) Vask med kaldt vann. La tørke.

3) Vask med helt nøytral sprit (helst legesprit). er du godvenner med vetrinæren så får du kjøpt en liten "klunk" av ham/henne når du forteller hva du skal bruk det til.

Hvis ikke, så prøv med 60% sprit fra vinmonopolet.

La tørke.

Det er veldig greit at ikke pus observerer at mor "markerer på gulvet" (søler med vann).

Teppet vill jeg sendt på rens, alternativt faktisk kastet :(

Katten har en aldeles utmerket luktesans, og nå lukter det teppet "diddelo-do" :(

Edit: I oppdrett holdes gjerne de ukastrerte hannene (dersom oppdretter har flere hanner enn en) i egene hankatt-hus. Er det bare en han så holdes gjerne han i eget hankatt-hus.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan markere med å bæsje også, typisk er at de ikke graver den ned, men legger den på et sentralt og gjerne høytliggende sted.

De fleste katter trives best hjemme, så med en gang den er voksen ser jeg ikke helt at det skal være behov for at dere passer hverandres katter. Det blir nok greiere å stikke innom for å gi mat, vann og litt selskap.

Katter kan lære dårlige vaner, men det tar litt lengre tid enn noen dager. (Jeg hadde en pissekatt i mange, mange år, men med en gang hun ble avlivet sluttet også de andre kattene å gjøre fra seg utenfor kassa.) Uansett bør de ha hver sin kasse.

Det er viktig at du fjerner lukta helt, siden den stimulerer dem til å gjøre det igjen. Jeg synes klor er det beste for fjerne lukt, og aldri bruk salmiakk når du har katt.

Jeg synes også det virker litt urealistisk å holde en ukastrert hann som familiekatt. Mange vil markere, og uansett kommer han til å stinke når han blir kjønnsmoden, så det er en grunn til at de fleste oppdrettere holder hannkatter i egen luftegård/katterom frem til de er ferdige med pliktene sine.

Synes også det er helt urimelig å vurdere å kvitte seg med katten, fordi en fremmed katt har hatt et uhell i deres hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes også det er helt urimelig å vurdere å kvitte seg med katten, fordi en fremmed katt har hatt et uhell i deres hjem.

Der er jeg enig. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan markere med å bæsje også, typisk er at de ikke graver den ned, men legger den på et sentralt og gjerne høytliggende sted.

De fleste katter trives best hjemme, så med en gang den er voksen ser jeg ikke helt at det skal være behov for at dere passer hverandres katter. Det blir nok greiere å stikke innom for å gi mat, vann og litt selskap.

Katter kan lære dårlige vaner, men det tar litt lengre tid enn noen dager. (Jeg hadde en pissekatt i mange, mange år, men med en gang hun ble avlivet sluttet også de andre kattene å gjøre fra seg utenfor kassa.) Uansett bør de ha hver sin kasse.

Det er viktig at du fjerner lukta helt, siden den stimulerer dem til å gjøre det igjen. Jeg synes klor er det beste for fjerne lukt, og aldri bruk salmiakk når du har katt.

Jeg synes også det virker litt urealistisk å holde en ukastrert hann som familiekatt. Mange vil markere, og uansett kommer han til å stinke når han blir kjønnsmoden, så det er en grunn til at de fleste oppdrettere holder hannkatter i egen luftegård/katterom frem til de er ferdige med pliktene sine.

Synes også det er helt urimelig å vurdere å kvitte seg med katten, fordi en fremmed katt har hatt et uhell i deres hjem.

Jeg tror nok det var usikkerthet, for da vi tok den hjem igjen markerte den ikke. Selv om lukten kunne tilsi noe annet. Har vasket teppe så godt som mulig, tatt teppe ut av stuen og hengt det ute, skurt golvet og her lukter fortsatt...

Jeg er helt enig i det med at det virker som en dårlig idé å holde en ukastrert hannkatt som familiekatt, men det er foreldrene mine sin avgjørelse. Oppdretteren fortalte om et implantat han kan få som fungerer som en P-stav og stanser lyster og oppførsel i en periode. Men igjen, det opp til foreldrene mine.

Der er jeg enig. Huff!

Når det gjelder å måtte gi fra seg vår katt, er dette kun aktuelt om han hadde lært av denne markeringen og blitt urenslig. Han har gått rundt og luktet både på markeringen og når jeg har drevet på å vaske, men han har IKKE gjort noe utenfor doen sin. Flinke pusen vår :) Så han blir nok værende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...