Gå til innhold

Har du atopisk eksem?

Fremhevede innlegg

Gjest döderlein
Skrevet (endret)

Har noen av dere det? Jeg har det, men har egentlig ikke lest så mye om det før nå. Har veldig tørr hud hele tiden, og vil så finne ut hva jeg kan gjøre som er bra for huden og kan holde det i sjakk.

Leste litt her: http://www.lommelegen.no/321255/atopisk-eksem

Men hva gjør dere som har det for å ta vare på huden? Noen spesielle produkter dere bruker som anbefales? Får litt fnatt av å skulle bruke parfymeri såpe, sjampoo og alt. Har brukt det før, men føler jeg lukter så vondt. Så hadde vært fint med noen tips :)

Og har man rett på kremer på blå resept? Eller gjelder dette bare kortison?

Endret av döderlein
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det som liten, nå er det bare noen "smårester" igjen som dukker opp om vinteren. Får gjerne litt eksem på hendene, og i vinter fikk jeg også noe som så ut som tørt eksem rundt munnen. Herlig.

Hendene holder jeg lett i sjakk med Shea Butter-kremen til L'Occitane, den er kjempegod.

Leppene var det verre med, de er fortsatt ikke helt bra.. Hydrokortison hjalp (den reseptfrie), men det skal man jo ikke gå på over lengre tid. Er ikke 100% sikker på at det er atopisk eksem som er problemet rundt munnen, da.

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, vært plaget on and off siden de første årene på barneskolen (tror jeg). Når jeg har utbruddene bruker jeg Mildison krem som fås reseptfritt på apoteket, som for meg hjelper mot kløe, og de rødlige sårene man kan få når man klør litt for mye. Mildison skal som skrevet over ikke brukes over lengre tid, men jeg har ikke on-periodene så ofte at det gjør noe.

Skrevet (endret)

Jeg hadde mye atopisk eksem som barn, men vokste det av meg, men likevel kom det tilbake innimellom.

Nå har jeg ikke hatt det på en god stund, mye fordi jeg måtte legge om kostholdet. Og nå er huden min veldig myk og fin, fordi jeg spiser mye sunn proteinrik og fettrik mat som nøtter, kjerner, frø, avokado, fet fisk ... og jeg bruker bare kokkosolje når jeg må steke ;)

SÅ hjelper det å kutte helt ut hvetemel og å være forsiktig med sukker og synteiske stoffer. Melk og melkeprodukt er heller ikke bra for huden. OG selvfølgelig å drikke mye vann hver dag!

Vet du spurte om kremer og andre midler, men jeg syns de ikke hjelper. Kan ikke anbefale noen egentlig, iallfall ikke som fungerte på min kropp.

Kostholdet var det eneste som hjalp, og nå har jeg ikke noe problem med huden lenger. Vet det hjelper mot psoriases og andre hudproblem også.

Jeg prøver å ikke dusje hver dag. Slik som på vinteren går det greit. Men nå, som det er varmt, må jeg ofte bare ta en dusj siden jeg ofte har svettet hele dagen. Da skyller jeg bare kroppen med vann, og unngår å bruke såpe på kroppen slik at den ikke blir så tør.

Det går egentlig greit å dusje ofte nå, fordi huden min er blitt så fin og sterk etter at jeg la om kostholdet.

Kremen jeg bruker for å ta ekstra godt vare på huden min i ansiktet og på hendene er nbg 24/7, kjøper den på helseost. Den er superbra for ømfindtlig hud! Eller er Dr.Hauscka sin krem å anbefale.

Endret av meridian
Skrevet

Apobase funker veldig fint for meg!

Den med olje :)

Ellers har jeg brukt en krem med endel zink i som har vært fin, men det kommer mye fortere tilbake da jeg ikke bruker den enn da jeg bruker apobasen..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde, men ikke nå lenger. Kostholdsendringer (ikke melk, gjær, sukker, hvete og dårlig mat), rikelig inntak med omega 3 oljer daglig, mye grønn mat, og lager mat fra bunnen. Kuttet også ut hudprodukter full av drit og bruker bare organisk. Slutt på hudproblemer, og allergier forsvant i samme slengen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det. Riktignok mye verre da jeg var liten, men får utbrudd innimellom spesielt i forb. med syklus, inntak av mat jeg ikke tåler, stress, varme osv.

Da bruker jeg Locoid - som er en slags kortisonkrem. Det kan du få på blå resept, iallefall hvis du har atopisk eksem. Jeg bruker itillegg dusjOLJE- ikke såpe. Det er alfa omega siden jeg har ekstremt tørr hud som ikke lager noe fuktighet selv. Fuktigere hud er også en fordel med tanke på å holde eksemutbruddene i sjakk.

I tillegg bruker jeg Decubal body lotion. den er genial. Men det er jo individuelt hva som passer til hvem.

Jeg hadde som flere her suksess med å kutte ut hvete og sånt, samt mindre sukker - men det kan jo være andre grunner til at jeg ikke tåler det. Men huden er også bedre.

Jeg får støtte fra NAV til kremer hver måned, men jeg tror kanskje det er fordi jeg har noe som heter Ichtiosis i tillegg til atopisk eksem, noe som gjør at jeg MÅ ha fuktighetskremer, og i større mengder enn vanlig og av bedre kvalitet. Hør med legen din da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...