AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg er snart ferdigutdannet, og har fått min siste utbetaling fra lånekassen. Jeg har ingen jobb å gå til, og lurer på hva som skjer nå! Jeg har ikke tjent 1.5 G (bare rundt 100000) noen gang mens jeg har studert, så jeg kvalifiserer dermed ikke til å motta dagpenger, eller har jeg misforstått noe? Noen andre som har erfaring med denne perioden der man er nyutdannet og arbeidssøkende?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Om du bor i en by finnes det alltids en liten jobb som gir nok til mat på bordet og tak over hodet mens du leter etter drømmejobben.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Dette er et problem for de fleste nyutdannede, så med mindre du har en annen måte å finansiere jobbsøkingen (som f eks oppsparte midler) på så får du jobbe på butikk eller gjennom et vikarbyrå.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Finner du ikke noe slags jobb så er sosialkontoret neste.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Vel, jobbsøking er jo også noe som tar tid, og man vil ikke få utbetalt penger før måneden etterpå. I mitt tilfelle kan jeg jo krisemaksimere og si jeg ikke får penger før i slutten av juli om jeg skulle fått en jobb fra 1. juni. Mest sannsynligvis ville oppstartsdato for en jobb jeg søker på og får nå være 1. juLI, og dermed kan jeg risikere å ikke få lønn derfra før i slutten av August. Men det var nå uansett ikke DET jeg spurte om, jeg skjønner jo at det beste er å få seg en jobb. Det jeg spurte om er navstøtten. Er det virkelig null sikkerhetsnett for slike situasjoner? Det er jo ikke bare bare å legge seg opp oppsparte midler for studenter, så blir alternativet for nyutdannede rett og slett sosialen?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Tja, gå inn på et hotell og spør om de trenger stuepiker. Da kan det være mulig å få en jobb på dagen. Greia med nav er at du ytterst sjeldent får penger på dagen der heller. Tar gjerne en måned uansett hva du søker.
ViljaH Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Det jeg spurte om er navstøtten. Er det virkelig null sikkerhetsnett for slike situasjoner? Det er jo ikke bare bare å legge seg opp oppsparte midler for studenter, så blir alternativet for nyutdannede rett og slett sosialen? Ja, NAV har ikke særlig fokus på å understøtte velutdannede arbeidsføre folk med ledig tid Du kan jo søke jobb mens du er i utdanning. Du kan skaffe deg en sommerjobb som du begynner i dagen etter du er ferdig på skolen, som du har mens du søker arbeid. Du kan jobbe under utdannelsen, en liten helgejobb f.eks. slik at du legger deg opp litt midler. Du kan spare av studielånet ditt. Du kan flytte hjem til mor og far mens du søker jobb. En hel haug med alternativer. Siste alternativ, hvis alle over feiler, er å få sosialstønad fra NAV. Jeg sier siste, for det er ment som siste utvei hvis du ikke finner noen andre. Hvis ikke du kan hjelp deg selv, eller får hjelp av folk som står deg nær i livet ditt. Man har littebitte ansvar for seg selv i velferdsstaten også. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Altså, jeg må igjen poengtere at jeg ikke lurte på "hvordan får jeg meg jobb fortest mulig". Jeg lurte på det teoretiske og praktiske i forhold til dagpenger og NAV i en situasjon hvor man er jobbløs og nyutdanna. Er det noen som har erfaringer å dele? 1
ViljaH Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Altså, jeg må igjen poengtere at jeg ikke lurte på "hvordan får jeg meg jobb fortest mulig". Jeg lurte på det teoretiske og praktiske i forhold til dagpenger og NAV i en situasjon hvor man er jobbløs og nyutdanna. Er det noen som har erfaringer å dele? Man får ikke dagpenger om man ikke har opparbeidet seg rettigheter til det. Studenter har vanligvis ikke det. Man får ingen andre stønader heller, utenom sosialtrygd hvis man er helt på felgen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Ja slik er det, dette er en tid du kan planlegge og søke jobber om før det skjer. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=116225
Gjest Illiya Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Hvorfor har du ikke tenkt på dette tidligere, og søkt jobber? Evt sommerjobber? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Jeg var også i samme situasjon som nyutdannet. Hadde jobbet en del under studiene, men ikke nok til å gå over den grensa som gir dagpenger eller støtte. Med en mastergrad i hånden var det vanskelig å få jobb likevel, selv om jeg tok ALT jeg kom over. Vasket, var barnehageassistent, jobbet på butikk, men dette var korte vikariater som jeg fikk gjennom et byrå, og kanskje fikk jeg vaskejobb en uke, så ingenting i to uker etc. Jeg var faktisk også innom hos sosialkontoret for å høre, hadde jo en hybel som jeg måtte betale på. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke var i målgruppa for trygd, og at jeg burde flytte hjem til foreldrene mine og bo gratis der frem til jeg fant en jobb. Ikke det man helst vil høre, det er jo ikke alle som har foreldrene i nærheten eller som har foreldre med et ekstra soverom som man kan benytte seg av... 1
Rosalie Skrevet 26. mai 2011 #15 Skrevet 26. mai 2011 Jeg var også i samme situasjon som nyutdannet. Hadde jobbet en del under studiene, men ikke nok til å gå over den grensa som gir dagpenger eller støtte. Med en mastergrad i hånden var det vanskelig å få jobb likevel, selv om jeg tok ALT jeg kom over. Vasket, var barnehageassistent, jobbet på butikk, men dette var korte vikariater som jeg fikk gjennom et byrå, og kanskje fikk jeg vaskejobb en uke, så ingenting i to uker etc. Jeg var faktisk også innom hos sosialkontoret for å høre, hadde jo en hybel som jeg måtte betale på. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke var i målgruppa for trygd, og at jeg burde flytte hjem til foreldrene mine og bo gratis der frem til jeg fant en jobb. Ikke det man helst vil høre, det er jo ikke alle som har foreldrene i nærheten eller som har foreldre med et ekstra soverom som man kan benytte seg av... Eg veit dei ofte prøver seg på slikt, men det dei seier er berre tull. Eg fekk òg samme beskjeda som nyutdanna, men fakta er at foreldra har ingen forsrøgingsplikt for vaksne ungar. Eg fekk krangla meg til stønad frå sosialkontoret, men det var litt av ein kamp. Til slutt trua eg med å gå til ei dagspresse prega av agurknyhende, og då var plutseleg saka mi ferdigbehandla på ein halvtime. Eg fekk dekka husleige på hybelen eg leigde, samt minimumssats for livsopphald i Oslo. Det var naturlegvis ikkje noko å bli feit av, men det gjorde at eg kom meg gjennom sommaren og byrja av hausten utan å måtte ty til forbrukslån eller kredittkort og allikevel vere ajour med husleige og andre reikningar. Eg byrja jobbe i september. Då var bedriftane ferdige med ferien, og byrja ansette folk att. 1
Gjest gurimalla Skrevet 26. mai 2011 #16 Skrevet 26. mai 2011 Jeg synes det er litt overraskende at du først nå begynner å bekymre deg over hvordan du skal få penger til livsopphold i jobbsøkerperioden. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 Altså, jeg må igjen poengtere at jeg ikke lurte på "hvordan får jeg meg jobb fortest mulig". Jeg lurte på det teoretiske og praktiske i forhold til dagpenger og NAV i en situasjon hvor man er jobbløs og nyutdanna. Er det noen som har erfaringer å dele? Du har jo fått masse svar?? Nei, du har ikke rett på noe som helst. Om du ikke klarer å få vakter på sykehjem/butikk/kiosk/telefonselger noe som helst, så kan du gå til sosialkontoret. (Og signerer gurimalla over her, det er overraskende at du ikke har tenkt lengre)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #18 Skrevet 26. mai 2011 Jeg synes det er litt overraskende at du først nå begynner å bekymre deg over hvordan du skal få penger til livsopphold i jobbsøkerperioden. TS her. Jeg skulle ta noen fag i høst også som enkeltemnestudent for å fullstille en bachelorgrad, men det viste seg at jeg fikk feil informasjon av studiekoordinatorene, så jeg får ikke tatt dem uten å være tatt opp på bachelorprogrammet. Jeg må ergo søke meg inn via samordna opptak neste høst. Fikk vite det for tre dager siden. Derfor.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #19 Skrevet 26. mai 2011 Eg veit dei ofte prøver seg på slikt, men det dei seier er berre tull. Eg fekk òg samme beskjeda som nyutdanna, men fakta er at foreldra har ingen forsrøgingsplikt for vaksne ungar. Eg fekk krangla meg til stønad frå sosialkontoret, men det var litt av ein kamp. Til slutt trua eg med å gå til ei dagspresse prega av agurknyhende, og då var plutseleg saka mi ferdigbehandla på ein halvtime. Eg fekk dekka husleige på hybelen eg leigde, samt minimumssats for livsopphald i Oslo. Det var naturlegvis ikkje noko å bli feit av, men det gjorde at eg kom meg gjennom sommaren og byrja av hausten utan å måtte ty til forbrukslån eller kredittkort og allikevel vere ajour med husleige og andre reikningar. Eg byrja jobbe i september. Då var bedriftane ferdige med ferien, og byrja ansette folk att. Takk for svar! Da var det som jeg fryktet! Jeg skal selvfølgelig søke jobber, og er ikke kritisk på at det skal være relatert til utdanningen. Bare lurte på hva sikkerhetsnett som finnes dersom jeg skulle være uheldig og ikke få napp med en gang! Foreldrene mine bor på helt andre siden av landet, på et lite sted uten jobbmuligheter, så det er ikke et alternativ for meg å flytte hjem mens jeg leter etter drømmejobben dessverre.
Annikken Skrevet 26. mai 2011 #20 Skrevet 26. mai 2011 Det er nok bare sånn det er å bli voksen, man må underholde seg selv. De fleste tar en eller annen random jobb før det løsner og de får noe studierelatert. Når det er sagt tror jeg det ser mye bedre ut å ha en eller annen slags form for jobberfaring på CVen istedenfor at det står ingen ting. Jeg kan se det for meg på intervju - "så hva har du bedrevet tiden med etter at du var ferdig i mai?" Da er det lite kult å si at man har gjort ingen ting i 3 måneder. Som arbeidsgiver ville jeg nok blitt veldig skeptisk. Da bør man ha noe alla "reist rundt jorden", "hjulpet pappa og fikse låven" eller lignende å kunne henvise til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå