AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg poster som anonym her fordi jeg syns det er litt flaut å spørre Det jeg lurer på er hvordan dette med statistikk egentlig fungerer. Når de sier at 1/3 av norges befolking mener ditt og datt - ingen har spurt meg eller noen jeg kjenner. Jeg har fått med meg at det er et representativt utvalg som blir spurt, men hvordan fungerer det? Skal liksom en rørlegger representere alle rørleggere, er det dét det betyr? I så fall blir det jo feil; alle er jo forskjellige selv om de har fellestrekk. Noen som kan forklare meg hvordan dette egentlig fungerer?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 De ville nok valgt mer enn én rørlegger, og helst kanskje rørleggere med ulike bakgrunner og i ulike aldersgrupper fra ulike steder i landet?
Eidi_81 Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Representativt utvalg vil si at det er noen fra alle samfunnslag, kjønn, yrker, alder, geografisk tilhørighet osv. Man bør spørre en viss prosent av det store utvalget de skal representere, og ofte begynner man med standardspm om kjønn, alder, fylke, by/tettsted/landsbygda osv Dersom man bruker ett dataprogram og fyller i vil dette raskt si ifra at de har fått inn nok svar fra "den gruppen du tilhører" feks
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Statistikk er noe man bør ha en stor dose sunn skepsis til. Når man spør et "representativt utvalg", må man huske på at folk kan lyve, misforstå og svare lite gjennomtenkt, i tillegg til at spørsmålene kan være ledende. Statistikk er jo ikke nødvendigvis en absolutt sannhet, det kan også være en pekepinn på hvordan ståa er. Det representative utvalget kan være så representativt det bare vil, men hadde du valgt en annen representativ gruppe, ville du kanskje fått helt andre svar. Jeg synes f.eks statistikk fint kan brukes til å sjekke interessen rundt et nytt produkt, eller for å gjengi faktiske tall som: "hvor mange nordmenn skilte seg i 2008". Det blir noe helt annet å spørre 100 menn om kroppsbehåring, og deretter anta at 57% av alle (nord)menn har kraftig hårvekst på brystet, bare fordi 57 av mennene i undersøkelsen hadde det. Statistikk er noe som forteller deg at dersom du står med det ene benet i en bøtte isvann og det andre i kokende vann så har du et deilig lunkent fotbad 1
bukett Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 TS, siden du nevner gruppen rørleggere: Om man ønsker å finne ut av spesielt hva gruppen rørleggere mener om noe, måle holdninger etc., så må man forhåndsplukke utvalget, og kan da ikke velge med lærere eller sykepleiere, da må man sørge for at det kun er et utvalg av rørleggere som svarer. Dersom det ikke er viktig om man er rørlegger eller sykepleier, for det man ønsker tilbakemelding på, så velger man et representativt utvalg blant hele befolkingene. Politkerne på Stortinget er et annetn eksempel: de er ment å skulle være representative for befolkningen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Statistikk er noe som forteller deg at dersom du står med det ene benet i en bøtte isvann og det andre i kokende vann så har du et deilig lunkent fotbad Men statistikken forteller deg også om den kalde og den varme bøtta. Det er jo noe som heter varians. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Men statistikken forteller deg også om den kalde og den varme bøtta. Det er jo noe som heter varians. Det siste var nå mest ment som en humoristisk kommentar, men dessverre gjør den ikke alltid det. Det finnes mye makkverkstatistikk der ute, og det finnes også mange som vrir og vrenger på den, som f.eks aviser. Det er derfor man må være litt kritisk.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Det siste var nå mest ment som en humoristisk kommentar, men dessverre gjør den ikke alltid det. Det finnes mye makkverkstatistikk der ute, og det finnes også mange som vrir og vrenger på den, som f.eks aviser. Det er derfor man må være litt kritisk. Ja, selvfølgelig. Journalister kan stort sett ikke statistikk (hvis de ikke har studert noe annet en journalistikk), og vrenger på alt for å få en salgbar sak. Hadde vært fint om "folk flest" hadde et bedre grunnlag for å forstå statistikk og tenke kritisk rundt meningsmålinger osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå