Gå til innhold

Dagpenger!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg slik at jeg sa opp jobben min for 3 uker siden, pga av sykdom har jeg ikke kommet meg til NAV å søke om dagpenger enda.

Men har meldt meg arb.ledig via internett.

Det jeg lurer på er om det tar 8 uker før jeg får dagpenger fra den dagen jeg meødte meg arb.ledig eller fra den dagen jeg søker?

På forhånd akk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du selv sier opp er det vel 8 ukers karantene før du kan få dagpenger.

Gjest Raindrops
Skrevet

Det er såvidt jeg har forstått fra dagen du melder deg arbeidsledig. Du trenger heller ikke å dra ned på NAV for å sende søknad, det er bare å printe ut å fylle den ut hjemme. Men det kan kanskje være greit å få hjelp der nede til hva som må være med av dokumenter og lignende hvis du er usikker.

Skrevet (endret)

Ser at svaret mitt kanskje var litt lite utfyllende. Det er altså snakk om 8 uker fra første dagen du står uten arbeid at du ikke har rett på dagpenger (du kan dog muligens ha rett på sosialstønad). Du skal da få penger fra første dag etter disse 8 ukene, i alle fall om du søker i tide - noe du har god tid til :)

ETA: Om du måtte si opp pga. sykdom kan du være unntatt fra denne regelen.

Endret av Antlers
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Skrevet

Det er altså snakk om 8 uker fra første dagen du står uten arbeid

Direkte feil. Det er 8 uker fra den dagen du registrer deg på NAV.no at du er arbeidsledig og sender meldekort! Du må sende meldekort i perioden du ikke har rett på dagpenger.

Skrevet

Direkte feil. Det er 8 uker fra den dagen du registrer deg på NAV.no at du er arbeidsledig og sender meldekort! Du må sende meldekort i perioden du ikke har rett på dagpenger.

Det blir jo ikke feil når jeg tok utgangspunkt i det hun sa om at hun allerede har registrert seg...

Skrevet

Men du vet ikke når hun registrerte seg, og du skrev fra den dagen du står uten arbeid ;)

Skrevet

Men du vet ikke når hun registrerte seg, og du skrev fra den dagen du står uten arbeid ;)

Nei, det er forsåvidt sant. Jeg bare regnet med at hun var smart nok til å gjøre det med det samme, så jeg kan godt ta selvkritikk på den :fnise:

Det jeg forsøkte å få frem var at hun har 8 ukers karantene, men kunne få penger fra dag en etter disse ukene, selv om hun ikke har søkt ennå.

Skrevet

Dette lurer jeg litt på også.. Har ikke jobbet siden november i fjor, har ikke søkt dagpenger eller noe, for jeg fikk høre at man måtte ha tjent 110tusen for å ha rett på dagpenger? Har heller ikke vært flink med å sende meldekort..

Skrevet

For å få dagpenger må du ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene(sammenlagt). Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt.

MEN det betyr ikke at du ikke har rettigheter til tiltak etc selv om du ikke har rett på dagpenger. Rett til å delta på tiltak/kurs kommer av å sende meldekort. f.eks er det en tiltaksgaranti som utløses når du sammenhengende har sendt meldekort i 6 mnd. tiltaksgarantien gjelder for alle 20-24-åringer som har vert helt ledige i minst 6 mnd og sendt meldekort.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan få fritak fra 8-ukers-regelen dersom du hadde en tungtveiende grunn for å slutte. F.eks. sykdom, mobbing på arbeidsplassen osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heldigvis smart nok til å registrere meg arbeidsledig samme dag jeg slutta i jobben.. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...