Gå til innhold

Ord du ikke liker?

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Men dersom det ofte brukes galt, er det jo et definisjonsspørsmål om det er riktig eller feil å bruke ordet på denne måten.

Anonym poster: c24f7ae598633e28891798beccca1bf1

Som jeg har sagt ved flere anledninger, hvis et ord brukes feilaktig mange ganger av mange nok i lang nok tid, blir det å oppfatte som riktig. Det kalles språkutvikling :ironi:. Plutselig er det vi som har brukt de opprinnelige ordene hele tiden, som får smekk på lanken.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg har sagt ved flere anledninger, hvis et ord brukes feilaktig mange ganger av mange nok i lang nok tid, blir det å oppfatte som riktig. Det kalles språkutvikling :ironi:. Plutselig er det vi som har brukt de opprinnelige ordene hele tiden, som får smekk på lanken.

Problemet ditt her (med denne argumentasjonen, altså,) er at mange ord har hatt en annen betydning tidligere enn de du forholder deg til nå. Man kan ikke fryse språkutviklingen fra og med akkurat de årene du lærte å lese og skrive.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags selvsentrert verdenssyn representerer ikke dette, forøvrig? Glem at norrønt har endret seg på over tusen år, og har blitt til flere ulike skandinaviske språk. Alle helst skulle vi vel snakket ur-indoeurpoeisk alle sammen slik de gjorde for flere tusen år siden.

For det du sier, er jo at alle endringene som skjedde fram til du gikk på skolen er helt akseptable, mens dem som har skjedd i ettertid, er forkastelige. (For ja, mesteparten av språkendringene som har skjedd, som skjer nå, og som kommer til å skje, er basert på det du kaller feil.)

Forøvrig bruker du ikke ordene slik de opprinnelig var. For etter det jeg kan se, skriver du hverken norrønt eller indoeuropeisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uansett er det helt meningsløst å skulle diskutere et tema når dem man diskuterer mot tydeligvis fullstendig mangler både innsikt, og evnen til å ta perspektiv. Så jeg takker for meg i denne diskusjonen. Jeg har mer interessante ting å ta meg til, for å si det sånn.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Problemet ditt her (med denne argumentasjonen, altså,) er at mange ord har hatt en annen betydning tidligere enn de du forholder deg til nå. Man kan ikke fryse språkutviklingen fra og med akkurat de årene du lærte å lese og skrive.

Det har jeg aldri sagt eller ment. Men det er faktisk forvirrende når etablerte ord og uttrykk tilsynelatende får en annen betydning.

Endret av Arabella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri sagt eller ment. Men det er faktisk forvirrende når etablerte ord og uttrykk tilsynelatende får en annen betydning.

Hvis det er sånn at du faktisk skjønner dette, forstår jeg faktisk ikke meningen med innlegget jeg svarte på, som var som følger:

Språket har ikke "alltid" vært slik det var da du lærte å snakke og skrive. Tvert imot, det har vært, er fremdeles, og kommer alltid til å være, kontinuerlig utvikling. Og det er i mange tilfeller "feilaktig bruk" som gjør til at ord endrer mening.

Jeg føler med deg dersom det er slik at du synes at dette er forvirrende og frustrerende. Allikevel råder jeg deg til å akseptere det, for det er ikke noe man slipper unna. :)

• Liker 1
Skrevet

Det "gledes"

Lurer egentlig på om dette er et nytt uttrykk eller om det har eksistert lenge. Uansett er det alt for mange som skriver det på Facebook.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det "gledes"

Lurer egentlig på om dette er et nytt uttrykk eller om det har eksistert lenge. Uansett er det alt for mange som skriver det på Facebook.

Enig. Hater det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er uendelig kjedelig med folk som er fryktelig opptatt av formaliteter rundt språket, og som ikke innser at slike ting nettopp ER dette, altså bare formaliteter rundt språket. Intet mer, intet mindre. Gjesp.

Språk i seg selv er imidlertid noe mye større, mer fascinerende, grunnleggende menneskelig, og en egen mekanisme i seg selv, som man aldri går trøtt av.

Stakkars dere som har en "språkinteresse" som begrenser seg til at dere blir irritert over at folk skriver "værre".

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis det er sånn at du faktisk skjønner dette, forstår jeg faktisk ikke meningen med innlegget jeg svarte på, som var som følger:

Språket har ikke "alltid" vært slik det var da du lærte å snakke og skrive. Tvert imot, det har vært, er fremdeles, og kommer alltid til å være, kontinuerlig utvikling. Og det er i mange tilfeller "feilaktig bruk" som gjør til at ord endrer mening.

Jeg føler med deg dersom det er slik at du synes at dette er forvirrende og frustrerende. Allikevel råder jeg deg til å akseptere det, for det er ikke noe man slipper unna. :)

Jeg var ironisk. Det gikk deg visst hus forbi. Det forholder seg ikke slik at jeg ikke kan godta forandringer i språket. Selvfølgelig gjør jeg det. Men jeg synes faktisk det er forvirrende av og til, som i dette tilfellet hvor temaet er betegnelse på kvinnens kjønnsorgan, som konsekvent av de aller fleste blir kalt vagina. Hvis noen går til lege og forteller at de har smerter og svie i vagina, vil legen selvfølgelig ville foreta en gynelogisk undersøkelse. Men det er ikke vagina det er plager med, det er en talgkjertel eller noe på ytre kjønnsleppe som er vond. Forstår du hva jeg vil frem til?

By the way, hvor gammel tror du egentlig jeg er?

AnonymBruker
Skrevet

By the way, hvor gammel tror du egentlig jeg er?

Jeg synes ikke dette er spesielt relevant, men hvis jeg skal tippe, så vil jeg si minst 50.

Uansett, hva mener du med at du bruker ord i sin opprinnelige betydning? (Jeg mistenker at du mener slik de var da du lærte å skrive.) Og dette er som sagt uansett mindre opprinnelig enn det aktuelle ordet var på 1700-tallet, for ikke å snakke om i vikingetida.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er uendelig kjedelig med folk som er fryktelig opptatt av formaliteter rundt språket, og som ikke innser at slike ting nettopp ER dette, altså bare formaliteter rundt språket. Intet mer, intet mindre. Gjesp.

Språk i seg selv er imidlertid noe mye større, mer fascinerende, grunnleggende menneskelig, og en egen mekanisme i seg selv, som man aldri går trøtt av.

Stakkars dere som har en "språkinteresse" som begrenser seg til at dere blir irritert over at folk skriver "værre".

Overskriften på denne tråden er "Ord du ikke liker?" Det er ikke dermed sagt at det er den eneste interessen for språk man har.

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg har sagt ved flere anledninger, hvis et ord brukes feilaktig mange ganger av mange nok i lang nok tid, blir det å oppfatte som riktig. Det kalles språkutvikling :ironi:

Hva mener du med dette utsagnet, egentlig?

(For meg ser det nemlig ut til at du forsøker å drite ut de som påpeker hvordan språkutvikling foregår.)

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften på denne tråden er "Ord du ikke liker?" Det er ikke dermed sagt at det er den eneste interessen for språk man har.

Jeg siktet ikke til denne tråden, for den synes jeg faktisk er morsom og interessant, ettersom det faktisk dreier seg om ord folk ikke liker, i stedet for å dreie seg om språklig intoleranse og selvrettferdig nedrakking på ting man ikke liker.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes ikke dette er spesielt relevant, men hvis jeg skal tippe, så vil jeg si minst 50.

Uansett, hva mener du med at du bruker ord i sin opprinnelige betydning? (Jeg mistenker at du mener slik de var da du lærte å skrive.) Og dette er som sagt uansett mindre opprinnelig enn det aktuelle ordet var på 1700-tallet, for ikke å snakke om i vikingetida.

Som jeg har skrevet i innlegg nr. 730, var det bare ordet "vagina" jeg refererte til. Det blir brukt feilaktig av mange.

På barneskolen skrev jeg nynorsk.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Kvinne er et nøytralt ord, men samtidig virker det ikke som så mange bruker det til daglig. Det blir kunstig og formelt. I muntlig språk er dame mer vanlig, særlig i private sammenhenger.

Selv bruker jeg ordet kvinne en del skriftlig, men ikke så mye muntlig. Hvis jeg bruker ordet er det gjerne hvis jeg refererer til noe jeg har lest eller hørt. For eksempel: "det er flere kvinner enn menn som mener...", eller "sykdommen er mest vanlig hos kvinner". I dagligtale ellers sier jeg dame. For eksempel kan jeg si "den dama hadde fin hårsveis". Hvis jeg sier "den kvinna hadde fin hårsveis blir det bare helt feil.

Jeg er enig i dette, altså. For mange (inkl meg selv) føles "kvinne" unaturlig i dagligtale. Men jeg mener det er feil å påstå at "woman" betyr noe annet, for det gjør det jo ikke :)

Rart at det er naturlig å si "dame" til alt, mens "herre" omtrent bare brukes om mote ("herreklær") o.l til daglig....

AnonymBruker
Skrevet

Når noen sier "dame" tenker jeg gjerne på en frodig, litt eldre kvinne. Aner ikke hvorfor. Ser på meg selv som kvinne i ihvertfall. Dette er jo kvinneguiden

Anonym poster: 938ebf8183a02afadabc9b47f1d945fc

AnonymBruker
Skrevet

Gørt :fnise:

Anonym poster: 5c149bff90a943fe755ab8d5be281be3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SMS-ord, som "k9z" og "10hi".

Anonym poster: a8fa228e296ed2b218490e92e84e6be1

AnonymBruker
Skrevet

Menn som sier "boken", "døren" osv. Svært gay.

Anonym poster: 507fc850c580923957053c0126cbe7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...