Gå til innhold

Ord du ikke liker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du tar feil.

Fra Wikipedia:

Vulva er de ytre kjønnsorganer til et individ av hunkjønn. I dagligtale brukes ordet «vagina» ofte galt for å referere til vulva eller de kvinnelige kjønnsorganer generelt. Derimot er vagina en bestemt indre struktur, skjeden, og vulva kun de ytre kjønnsorganene.

Da har jeg blitt litt klokere! Takk for korreksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasient og klient :sjokkert:

Da må jeg være motsatt! Jeg synes begge de to er OK, men jeg misliker "bruker"!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være motsatt! Jeg synes begge de to er OK, men jeg misliker "bruker"!

'Bruker' er også ganske jævlig i grunn men det er mye mer generelt enn de andre. Pasient og klient er liksom alltid assosiert med sykehus, advokater og NAV-kontor. Ingen direkte fan av disse institusjonene med andre ord :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spiseforstyrrelser for første gang da jeg var 10 år gammel. Da HATET jeg ordet "spise". Den fæle "sp"-lyden, gusj. Husker at jeg nesten ble fysisk dårlig av å høre det ordet, særlig når det kom fra voksne. Nå har jeg blitt vandt til det da...

Anonym poster: 25651aa3c5be3fa0b759bfd805b71e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker også ordet "kvinnfolket" (i stedet for dama mi - klinger _litt_ bedre, iallefall).

Men det aller, aller verste ordet jeg hører, sagt om mennesker er: GRØNNSAK! Det er så vulgært, groteskt og nedverdigende... Jeg blir forbanna bare jeg skal skrive det!

:-) Sååååå - pust ut. *mumler for meg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Løsningsorientert, resultatorientert, ta høyde for, ovenfor når folk stort sett mener overfor, i forhold til når folk mener når det gjelder. Og sånne ungdomsuttrykk som serr, loke, chill, kimbo osv.

Ellers syns jeg "kvinne" er rart. Det fins ikke noe godt ord for det. Satt på spissen er jente musefletter og skolesekk, kvinne er dressjakke og stresskoffert, dame er blomstrete gammeldamekjole og kakehatt. Jeg syns ikke "woman" gir de samme assosiasjonene.

Hm. Jeg synes kvinne er et ganske nøytralt ord på lik linje med mann. "Dame" er jo den kvinnlige versjonen av "herre". Grunnen til at du synes woman er annerledes, er sannsynligvis at du ikke har de samme assosiasjonene til ord i fremmede språk. Man har jo både woman, lady og girl på engelsk, og de betyr akkurat det samme som kvinne, dame og jente på norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg synes kvinne er et ganske nøytralt ord på lik linje med mann. "Dame" er jo den kvinnlige versjonen av "herre". Grunnen til at du synes woman er annerledes, er sannsynligvis at du ikke har de samme assosiasjonene til ord i fremmede språk. Man har jo både woman, lady og girl på engelsk, og de betyr akkurat det samme som kvinne, dame og jente på norsk.

Kvinne er et nøytralt ord, men samtidig virker det ikke som så mange bruker det til daglig. Det blir kunstig og formelt. I muntlig språk er dame mer vanlig, særlig i private sammenhenger.

Selv bruker jeg ordet kvinne en del skriftlig, men ikke så mye muntlig. Hvis jeg bruker ordet er det gjerne hvis jeg refererer til noe jeg har lest eller hørt. For eksempel: "det er flere kvinner enn menn som mener...", eller "sykdommen er mest vanlig hos kvinner". I dagligtale ellers sier jeg dame. For eksempel kan jeg si "den dama hadde fin hårsveis". Hvis jeg sier "den kvinna hadde fin hårsveis blir det bare helt feil.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest crazycatlady

Random, -ish, much og andre engelske ord som slenges på. Hore, setningen vi er gravide (det er for faen bare damer som kan bli gravide!) og smelt på tjukka er også grusomt. Syns kleint er litt stygt også selv om det hender jeg bruker det selv. Påvirka av en venninne som bruker det hele tiden. :) *skylde på* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil.

Fra Wikipedia:

Vulva er de ytre kjønnsorganer til et individ av hunkjønn. I dagligtale brukes ordet «vagina» ofte galt for å referere til vulva eller de kvinnelige kjønnsorganer generelt. Derimot er vagina en bestemt indre struktur, skjeden, og vulva kun de ytre kjønnsorganene.

Men dersom det ofte brukes galt, er det jo et definisjonsspørsmål om det er riktig eller feil å bruke ordet på denne måten.

Kvinne er et nøytralt ord, men samtidig virker det ikke som så mange bruker det til daglig. Det blir kunstig og formelt. I muntlig språk er dame mer vanlig, særlig i private sammenhenger.

Selv bruker jeg ordet kvinne en del skriftlig, men ikke så mye muntlig. Hvis jeg bruker ordet er det gjerne hvis jeg refererer til noe jeg har lest eller hørt. For eksempel: "det er flere kvinner enn menn som mener...", eller "sykdommen er mest vanlig hos kvinner". I dagligtale ellers sier jeg dame. For eksempel kan jeg si "den dama hadde fin hårsveis". Hvis jeg sier "den kvinna hadde fin hårsveis blir det bare helt feil.

Samme her. :)

Anonym poster: c24f7ae598633e28891798beccca1bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker ikke kjæreste. Kjærester er noe man er når man er 12. Liker ikke typen, dama, madammen, gubben heller, men kjerring er ok.

Anonym poster: e560fc8a700f7d917e5c3c8d6e000f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...