Gå til innhold

Ord du ikke liker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss. Her jeg bor hadde man blitt sett på som harry og teit om man sa "halla".

Hei derimot er helt vanlig, og vennlig.

Hehe.. liker forresten ikke halla med "tynn l". Hailla.. Grøss og gru!

Eller hvis folk uttaler andre ord med "tynn l".

"Hals", "Ball" osv.

Mer spesifikt kalles dette "lys L".

Gjest Badebuksa
Skrevet

Mer spesifikt kalles dette "lys L".

lys L og tjukk L? Huh, logisk!!

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

For meg er "halla" en form for dus. Det markerer at man ikke lenger har et "formelt forhold" til hverandre. "Hei" virker litt kaldt. Hvis folk jeg kjenner sier det til meg, så føler jeg en slags distanse.

Eg veit bruken av"halla". Men det er likefullt eit stygt ord. Då eg budde i Tromsø vart eg møkklei "heia!".

Sjølv seier eg "hallaien" eller "hallaisen" om eg skal vera "dus"

Skrevet (endret)

lys L og tjukk L? Huh, logisk!!

Du har tjukk l, lys l og mørk l.

Ingen sier halla med tjukk L. (men noen sier hallo med tjukk l).

Tjukk L er i ord som "hæl" og "fæl".

Mørk L er i ord som "hals", "pall", og "hall"

Lys L er i ord som "telle" osv.

Her har jeg tatt utgangspunkt i dialekter på Østlandet minus Oslo.

Endret av Drue
Gjest Badebuksa
Skrevet

Du har tjukk l, lys l og mørk l.

Ingen sier halla med tjukk L. (men noen sier hallo med tjukk l).

Tjukk L er i ord som "hæl" og "fæl" på østlandet (minus Oslo).

Mørk L er i ord som "hals", "pall", og "hall"

Lys L er i ord som "telle" osv.

Hva kaller man trondhjems L da?

Skrevet

fyllaprat ^^

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du har alle disse L'ene i trøndelag, og kanskje mer bruk av tjukk L også. Men du tenker sikkert på alveolar palatalisering. Det er jo mest bare en slags "i" før en vanlig lys-l. Dette er forresten ikke sånn de snakker i Østfold, selv om mange tror det. Det er forskjell på lys-l og palatalisert L.

Den beste måten å skrive den nye "Oslo-L-en" (eller Østfold-L-en) er /rl/. For det er jo sammenfall av L-ene i ord som "farlig" og "salig" (prøv å si "sarlig"). På samme måte kan du skrive /barll/. Ingen sør på Østlandet sier /baill/.

Endret av Drue
Skrevet (endret)

Jeg bor i Østfold selv og har observert bare "teit" når man mener dum/dumt. Har ikke du hørt "tett i hodet", "tett i pappen" om noen man synes er dumme? Det er "gamle" uttrykk. :).

Det kan godt hende at det er forskjell fra folk til folk, så jeg mener ikke å dra alle under en kam. Men når jeg bodde der gikk folk rundt og sa at ting var "tett" og jeg syntes ikke det er fint.

Endret av Cupcake92
Skrevet (endret)

fyllaprat ^^

Og apropos palatalisering, så kommer du som bor i Narvik, fra et spesielt tilfelle. Der sier man jo /marnn/ til /mainn/. Det kan ha noe med at palatalisering oppfattes som perifert, sies det. Hva sier du?

Endret av Drue
Skrevet

Og apropos palatalisering, så kommer du som bor i Narvik, fra et spesielt tilfelle. Der sier man jo /marnn/ til /mainn/. Det kan ha noe med at palatalisering oppfattes som perifert, sies det. Hva sier du?

det der er faktisk veldig forskjellig her i narvik. i sælve narvik, så gjør man faktisk ikke det - der er dialekten helt klart svært svensk-påvirket. man sier mann.

mainn, det er sørover mot ballangen og de mer traktorinspirerte delene av kommunen.

mar'n, da er du nordover mot bjerkvik.

ganske artig fenomen du er inne på her, og det er utvilsomt ikke helt urett å kalle det sosiolekter.

at det forekommer i byen også er jo helt naturlig, fordi det er her alle disse møtes.

Skrevet

Jeg bor i Østfold selv og har observert bare "teit" når man mener dum/dumt. Har ikke du hørt "tett i hodet", "tett i pappen" om noen man synes er dumme? Det er "gamle" uttrykk. :).

Jeg bor også i Østfold og ordet "tett" (om teit/dumt) brukes hyppig her. Om du ikke har fått det med deg, kan du umulig ha mange venner i fylket...

Anonym poster: 6b20a554864db4163ab321fb8e21528b

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg bor også i Østfold og ordet "tett" (om teit/dumt) brukes hyppig her. Om du ikke har fått det med deg, kan du umulig ha mange venner i fylket...

Anonym poster: 6b20a554864db4163ab321fb8e21528b

Det har du rett i, at jeg ikke har mange venner. Jeg er innflytter, og det kan ofte ta tid før man blir såpass kjent med noen at man kan kalle dem venner.

• Liker 1
Skrevet

At Halden-l'en har fått innpass i Oslo og omegn-dialekten, er virkelig pussig! Hvem hadde forestilt seg det for femten år siden?

Jeg liker ikke "kalendergaver". Det er det eneste ordet jeg kommer på nå, men jeg hater mange fler, jeg bare prøver å fortrenge.

Og rar uttale av ord. I det siste har jeg hørt noen snakke om blyANTer, og gjentok og gjentok det! Æsj! Jeg har også hørt et guttenavn bli uttalt på tilsvarende måte, det ble også gjentatt igjen og igjen. Det var unge mammaer i begge tilfellene, og jeg hadde lyst til å lappe til dem. De viderefører jo helt feil uttale til barna sine.

Skrevet

ordet alle dørvakter og utelivsansatte hater; "seriøst". i spørrende form, gjerne med et snev en god porsjon beruselse.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

ordet alle dørvakter og utelivsansatte hater; "seriøst". i spørrende form, gjerne med et snev en god porsjon beruselse.

eller endå verre; "serr?"

Skrevet

Nedsig.

Jeg vet ikke, jeg bare syns det er teit :P

Skrevet

Nedsig.

Jeg vet ikke, jeg bare syns det er teit :P

ah, jeg skriver under på den.

kan jeg i samme slengen dra frem hvor idiotisk ordet "kleint" høres ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...