AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Skolen til min datter har begynt å legge ut karakterene på internett så alle kan se. Dette liker ikke min datter så hun har sagt til skolen at så lenge hennes karakterer blir lagt ut så nekter hun prøver. Hun har skulket unna alle prøver siden etter jul og skolen sier de vil koble inn barnevernet om hun ikke tar den neste prøven. Hva skal jeg gjøre? Hun er 16 år nå og det er jo ikke bare og krangle med henne heller. Hun sier at hun gjør prøver når karakterene forblir hemmelige. Men det gidder ikke skolen å høre på. Hva skal jeg gjøre? Har skolen lov til å legge ut karakter til en elev når den eleven ikke vil? Jeg har selv sagt i fra, men skolen sier bare at de kan ikke drive å ta hensyn til alle. Og hva vil egentlig barnevernet gjøre? Jeg vet jo at mange 16-åringer flytter på hybel, men kan de ta fra meg omsorgen eller er hun for stor for det? 4
Gjest Lottiplott Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Jeg synes det høres VELDIG rart ut at de offentliggjør karakterene. Jeg vet dessverre ikke hvem som kan hjelpe deg der, men du kan prøve å kontakte slettmeg.no - de har sikkert en ide om noen som kjenner til sånt. Lykke til:) 4
PecanPie Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Hvordan legger de ut karakterene? Det er forskjell på om de blir lagt ut under fullt navn eller om de får et "kandidatnummer". 5
Gjest Lottiplott Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Hvordan legger de ut karakterene? Det er forskjell på om de blir lagt ut under fullt navn eller om de får et "kandidatnummer". Det er sant - enig med PecanPie her. Dersom det kun er kandidatnumre, så er det vanlig over hele Norge, universitet og høgskoler. Da har hun ingen grunn til å skulke prøver.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Nei, de legger de ut på hjemmesiden med navn. Jeg har selv sagt til skolen at de kunne i det minste anonymisere det, men det vil de ikke. De begrunner det med at det skal oppmuntre elevene til å gjøre en bedre insat s.
Sofie_22 Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Har aldri hørt om noen skoler som gjør det, det er vel vanlig at karakter legges ut på fronter, men da har man kun tilgang på sine egne karaktere. Hvorfor velger skolen å gjøre det slik? Skjønner ikke helt hva slags vikrning det skal ha...motivasjon? 1
Lunivere Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Hva? Det høres veldig rart ut. Skolen har da ikke lov til å publisere karakterer og navn slik at alle kan se det? 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Jeg hadde faen meg gått til advokat for å få dette stoppet. Hva i helvetet er dette for en slags praksis? Det kan umulig være lov. Alt idiotisk folk finner på altså! 16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Kan du linke til skolens hjemmeside? Hvis dette stemmer så er det brudd på personvernet. Endret 25. mai 2011 av Kråkesaks 22
Dragonfly84 Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Helt enig med dattera di, og tror ikke barnevernet kan ta fra deg dattera di på det grunnlaget her! Kan ikke skjønne at skolen har rett til det der! Håper du er stolt av den tøffe dattera di som står for det hun mener, og som tør å mene det hun gjør i denne saken Endret 25. mai 2011 av Dragonfly84 11
Inx Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Forsøk å koble inn media i saken .. jeg tipper at etter ca. 1 dag med fet overskrift får datteren din ros og skolens ledelse pisk og strekk 15
Kelsier Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Få fatt i VG så skal du se at trusselen om barnevernet forsvinner ganske kjapt. Det der henger ikke på greip. 9
Chiyo Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Forsøk å koble inn media i saken .. jeg tipper at etter ca. 1 dag med fet overskrift får datteren din ros og skolens ledelse pisk og strekk Jeg er helt enig. Skal vedde på at media ville blitt interessert. Å offentliggjøre karakterer er helt latterlig. I det første året mitt på vgs offentligjorde de alles anmerkninger, og jeg hadde selvfølelig flest hehe... men det sluttet de med fordi de syns vel det ikke var noen andres business hvor mange anmerkninger andre har, eller hva karakterer de får. Endret 25. mai 2011 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Nei, de legger de ut på hjemmesiden med navn. Jeg har selv sagt til skolen at de kunne i det minste anonymisere det, men det vil de ikke. De begrunner det med at det skal oppmuntre elevene til å gjøre en bedre insat s. Det er ikke lov, av personhensyn. Meld skolen inn til politiet. 7
Gjest Serena Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg hadde faen meg gått til advokat for å få dette stoppet. Hva i helvetet er dette for en slags praksis? Det kan umulig være lov. Alt idiotisk folk finner på altså! Bruk hue i 2 minutter, så skjønner du at det ikke er en eneste ungdomsskole som legger ut karakter med navn slik at andre enn eleven kan se det. 'Barnvernet truer med å ta fra meg ungen bla bla bla' Ja, veldig troverdig...for alle som faktisk har kunnskaper om barnevernet vet bedre. Endret 25. mai 2011 av Serena 2
Zzyzx Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Bruk hue i 2 minutter, så skjønner du at det ikke er en eneste ungdomsskole som legger ut karakter med navn slik at andre enn eleven kan se det. 'Barnvernet truer med å ta fra meg ungen bla bla bla' Ja, veldig troverdig...for alle som faktisk har kunnskaper om barnevernet vet bedre. Les hovedinnlegget da. Skolen truer med å koble inn barnevernet, står det. Og bruker man huet så skal det ikke mye virksomhet til for å skjønne at den typen praksis medfører en hel haug uønskede konsekvenser. Endret 25. mai 2011 av Zzyzx 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Bruk hue i 2 minutter, så skjønner du at det ikke er en eneste ungdomsskole som legger ut karakter med navn slik at andre enn eleven kan se det. 'Barnvernet truer med å ta fra meg ungen bla bla bla' Ja, veldig troverdig...for alle som faktisk har kunnskaper om barnevernet vet bedre. Jeg tror i første omgang på ts. Hun skriver: "Hun har skulket unna alle prøver siden etter jul og skolen sier de vil koble inn barnevernet om hun ikke tar den neste prøven." Det er vanlig praksis at skolen kontakter barnevernet om eleven har har vært alvorlig mye borte. I dette tilfellet (dersom det er sant) har jo jenta vært borte mange viktige dager og skolen ser seg nødt til å ta kontakt med barnevernet. Dette er vanlig prosedyre mange steder der oppfølgingen fra skolen fungerer. Så du kan jo bruke ditt hue litt også. 5
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 (endret) En ting er jo hva de har lov til, en annen ting er hva de gjør. Endret 25. mai 2011 av Kråkesaks
Kråkesaks Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 Det skole gjør er ikke lov, kontakt rektor og hvis ikke det hjelper så får du kontakte kommunen du bor i eller media.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå