Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hannee
Skrevet

Hei!

I dag under forelesningen sa professoren: "Alle vet jo at SV for eksempel vil styrke opp under velferdsstaten, og at Høyre vil bygge den litt ned". Videre snakket han om at venstresiden bygger på likhet, og høyresiden på frihet.

Da sa sidemannen min, en dame på 32 år, at han kan ikke snakke slik, for hun vet ingenting om hva SV eller Høyre mener. Og hun sa at han kan ikke snakke slik om politikk, for det er ingen som vet hva han mener med at venstresiden står for likhet. Da fortalte jeg henne at jo, dette hadde jeg hørt om før.

Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket at hun ikke visste dette, spesielt det med likhet - frihet. Men jeg bør vel ikke tenke slik, at alle kan politikk i Norge, det kommer vel an på interessen. Jeg kan jo ikke gå rundt og tro at alle over 30 vet forskjellen på sosialisme og liberalisme.

Så hvor mye vet du om politikk i Norge? Engasjerer du deg? Og stemmer du ved valg?

Mvh. Hanne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var politisk aktiv i mange år, så jeg kan nok mer enn gjennomsnittet. Jeg syns det er rart at folk ikke har en generell kunnskap en gang, siden politikk og de ulike ideologiene er pensum på VGS, men kanskje det ikke var det i hennes tid? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan en del politikk og har også tidligere vært ganske aktiv..

Men må si at jeg ikke lenger kan detaljene i de forskjellige partiprogrammene.. :sjenert:

Uvisshet gjør jo at FRP får så mange stemmer i det landet her! :filer:

Jeg stemmer ved valg, det har jeg alltid gjort og kommer alltid til å gjøre..føler ikke man kan klage over politikerne når man ikke har påvirket demokratiet i det hele tatt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke så mye.

Jeg vet i hvertfall at Obama er presidenten da.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kan det jeg lærte på vgs, utover det så er vel politikk noe av det jeg vet minst om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er interessert i politikk og følger såpass mye med at jeg kan skryte på meg i det minste litt kunnskap utover det elementære som jeg mener de aller fleste som har gått på videregående burde ha fått med seg.

Jeg engasjerer meg på den måten jeg mener er best og som er mulig, men stemmer ikke ved valg pga. mine politiske synspunkter.

Gjest Hannee
Skrevet

Jeg var politisk aktiv i mange år, så jeg kan nok mer enn gjennomsnittet. Jeg syns det er rart at folk ikke har en generell kunnskap en gang, siden politikk og de ulike ideologiene er pensum på VGS, men kanskje det ikke var det i hennes tid? :vetikke:

Jeg synes også det er rart at man ikke har generell kunnskap. Hun tok allmenn påbygg i fjor, så burde jo fått inn litt. Hun snakker ofte om at det er alt for mye feminisme og likestilling i landet og. Når jeg spør henne hva hun mener med det, sier hun at kvinner burde få lov til å være hjemme med barn betalt til barnet begynner på skolen.

Men tilbake til saken, jeg har flere venner jeg studerer med som knapt vet hvem som er i regjering. Hvorfor er det slik? Og de som alle andre klager over hvordan Norge er styrt, men de stemmer ikke, eller så stemmer de på Pensjonistpartiet for moro skyld.

Skrevet

oi oi, nå følte jeg meg gammel :-o Jeg er over 30 og kan meddele at vi hadde om politikk på ungdommskolen og VGS "i min tid".

Men interessen den han var jo ikke så stor, og det tok ærlig talt litt tid fra jeg var 13-14år til jeg skjønte greia. Og etter litt tid i arbedslivet og ute i verden så har mitt politiske ståsted endret seg ganske mye fra det jeg stemte første gang som 18åring. Men jeg har alltid stemt og mener det er viktig for å vise hvor mye vi setter pris på demokratiet :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvem som er rød, grønn eller rødgrønn. Aner ikke hva de forskjellige partiene står for, og av regjeringen vet jeg at Jens er statsminister. Kan navnene på flere politikere, men å koble dem til parti og minister-jobb blir det verre med.

Er VELDIG uinteressert, og politikk-pensum gikk meg hus forbi da jeg gikk skole. Boring! :filer:

Er i tjueåra.

Kan finne på å stemme om jeg gidder å skumme over nettsidene til partiene og finne ut hvem av dem jeg er minst uenig med.. Men slipper jo det så veldig ofte.

Skrevet

Hei!

I dag under forelesningen sa professoren: "Alle vet jo at SV for eksempel vil styrke opp under velferdsstaten, og at Høyre vil bygge den litt ned". Videre snakket han om at venstresiden bygger på likhet, og høyresiden på frihet.

Dette var altså en foreleser? Veldig ledende.

"Bygge ned"? Om man spør Høyre selv ville de vel ikke akkurat bruke den formuleringen. Din foreleser er altså en sosialist, eller?

"Venstresiden" - forelseeren inkluderte da ikke med det borgerlige partiet Venstre, formoder jeg.

Forelseren hørtes ikke så veldig interessant ut. Men det er h*n kanskje?

Gjest Hannee
Skrevet

Dette var altså en foreleser? Veldig ledende.

"Bygge ned"? Om man spør Høyre selv ville de vel ikke akkurat bruke den formuleringen. Din foreleser er altså en sosialist, eller?

"Venstresiden" - forelseeren inkluderte da ikke med det borgerlige partiet Venstre, formoder jeg.

Forelseren hørtes ikke så veldig interessant ut. Men det er h*n kanskje?

Så morsomt du fant det ut! Jeg søkte faktisk på han en gang, etter en del litt vel ledende og tvilsomme formuleringer. Å ja, aktiv i SV ja. Han er grei når han holder seg til faget, men føler han driver med litt skjult hjernevask i blant.

AnonymBruker
Skrevet

Uten unntak har jeg erfart at graden av kunnskap om politikk følger intelligensnivået. De som ikke engang vet basisforskjellen på høyre- og venstresiden i politikk, viser også sviktende vurderingsevne i forhold til svært mange andre områder i livet.

Derfor er jeg i grunnen glad de færreste av disse gidder å stemme ved valg.

Gjest Hannee
Skrevet

Uten unntak har jeg erfart at graden av kunnskap om politikk følger intelligensnivået. De som ikke engang vet basisforskjellen på høyre- og venstresiden i politikk, viser også sviktende vurderingsevne i forhold til svært mange andre områder i livet.

Derfor er jeg i grunnen glad de færreste av disse gidder å stemme ved valg.

Du sier noe der altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...