Gå til innhold

Hva er ditt beste tips


Bolla!

Anbefalte innlegg

Jeg har eksamen snart og lurer derfor på om det er noen der ute som har noen tips på lager for hvordan man lærer mest mulig, holder motivasjon og konsentrasjon, læreteknikker osv.

Håper noen tar seg tid til å svare :) Setter pris på alt av tips! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smørbukk

driver selv med eksamensforberedelser om dagen, og sliter med motivasjon, så denne tråden synes jeg kom til rett tid ;) Hehe..

Jeg for min del leverte bacheloroppgaven min 16.mai, og skal ha siste og avsluttende eksamen 15.juni. Sitter og leser og skriver notater på forelesnings-foiler nå, og det for meg blir mye repetisjon i og med at jeg har vært på stort sett alle forelesningene.

Det hjelper veldig å bare se gjennom tidligere notater du har gjort deg. Du lærer kanskje ikke noe nytt, men det blir i alle fall repetisjon. Kanskje du også greier å koble flere emner sammen ved å se på tidligere notater? Se hvordan ulike ting henger sammen. Selv om det sikkert vil avhenge av hva man studerer.

Les litt og litt, ta hyppige (men ikke for lange) pauser, sitt på et sted hvor du greier å konsentrere deg om lesingen (for min del er det skolen eller lesekaféer eller biblioteket i byen), spis god og sunn mat (ikke sjokolade og sånt noe, det hjelper en liten stund, men da er det bedre å heller spise epler eller annen frukt som mellommåltider). Ta notater etterhvert som du leser, og les over notatene dine istedenfor alt som står i bøkene. Det som er sagt på forelesninger, er ofte det viktigste som står i bøkene (i alle fall for vår del).

Sov godt om natta, og stå opp når du føler deg uthvilt! Du får ikke med deg mye hvis du sitter og gnir deg i øya. Da har du bedre av å sove en time ekstra :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bachelor er det for det meste oppgaveregning det går i, men har også noen teoretiske fag. Der har vi laget huskeregler for det meste. Hadde nettopp eksamen i organisasjon og ledelse, og lagde puggeord for det meste. "ENOSÅ" er faktorene i femfaktorteorien (E for ekstroversjon - N for nevrotisme osv), "Prospekt for status bekrefter estimering" for å huske de viktigste beslutningsfellene osv.

Ellers vil jeg anbefale boka Memo av Oddbjørn By. Han er superflink! Han hadde foredrag på skolen vår om husketeknikker for noen uker siden, og jeg lærte masse!

Og så er det jo alltid greit med tankekart da. De kan du f.eks lage på www.bubbl.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smørbukk

... Og ikke les noe nytt dagen før eksamen. Det du ikke har lært da, lærer du ikke nå heller. Da har nervene tatt overhånd (i alle fall for min del), så da er det bedre å gå ut å ha en samtale med noen studiekamerater for å høre hverandre litt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin373

Å! For en fin tråd :) Har dessverre ikke noe bra å komme med selv, er ganske ny i studentlivet. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Jeg bruker å dandere vegger og skap med post-it lapper hvor jeg har skrevet ned korte elementer fra pensum. På denne måten får jeg det inn flere ganger iløpet av dagen/uka. Henger mange på badet for det er de som henger der som blir mest lest. Er jo ikke så mye annet å gjøre på enn å lese på de lappene når man pusser tenna eller sitter på do f.eks hehe

Ellers benytter jeg meg litt av memoteknikkene til Oddbjørn By, lager hsukeregler

Hvis jeg er så heldig å ha ei uke på meg mellom hver eksamen leser jeg ca. 2 kapittler pr dag (kommer an på lengde såklart) til jeg har gått gjennom hele boka. Siste dagen/kvelden før går jeg gjennom notatene mine (notater fra hvert kapittel) og gjør gjerne noen gamle eksamensoppgaver.

Av og til står jeg også opp ekstra tidlig på eksamensdagen for å kunne lese litt over notatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i de fleste tipsene til Smørbukk :) Bortsett fra at for meg funker det helt fint å lese siste dag før eksamen også (sjelden stoffet er helt nytt da, har vært på forelesninger o.l, men må "få det inn"). Det er selvsagt best å ha lest gjennom alt før det er så kort tid igjen.

Jeg pleier også å gå gjennom forelesningsslides og/eller notater, og skriver gjerne ting på nytt, enten det samme som før, eller presiserer det (viktig å lese så man forstår stoffet). Også løser jeg gamle oppgavesett når de er tilgjengelige. Det hjelper å løse dem skriftlig, få stoffet i hendene på en måte.

Huskeregler bruker jeg aldri, for meg blir det en ekstra omvei da jeg pleier å huske stoffet likevel, men det kan jo være greit i endel puggefag med serier av hendelser etter hverandre o.l. Men klarer man seg uten, sparer man tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg markerer gjennom hele semesteret det viktigste i bøkene sånn at jeg i eksamensperioden kan ta for meg det som er markert. Da tar jeg for meg ett og ett kapittel og skriver sammendrag av det viktigste, hvor sammendragene gjerne er 1-2 sider i Word per kapittel. På den måten får jeg "komprimert" ned til ca 1/10, 200 sider blir til 200 A4ark osv. Dette gjør jeg med alle bøkene, og når dette "kompendiumet" er klart, skriver jeg det ut og legger vekk alt av pensumbøker. Nå har jeg skaffet meg essensen av faget. Deretter markerer jeg også det, og da får man essensen av essensen, som blir overkommelig og puggbart.

I tillegg gjør jeg også gamle eksamensoppgaver, eller prøver å hvertfall å disponere hvordan jeg ville gjort oppgaven, og lager tankekart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...