Gå til innhold

Mangler D-vitamin til gangs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sjokkert. For 2,5 år siden oppdaget spesialist at jeg hadde ekstremt lavt d-vitamin nivå, no som resulterte i sjokkdosering i mange mnd´er. Før dette har jeg alltid spist mye fisk, melkeprodukter, og vært mye i sola. Dog ikke tatt tilskudd. Etter det ble behandlet tok jeg tilskudd. Så ble jeg veganer, og var ekstra nøye med å ta tilskudd. I høst ble D-vitamin nivået mitt målt til helt normalt, 2 uker etterpå var jeg 4 mnd´er i California hvor jeg fikk MYE sol hver eneste dag. Kommer hjem, og plutselig er d-vitamin nivået latterlig lavt igjen.

Hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også sånn som deg, og jeg har fått beskjed om å ta tilskudd muligens resten av livet med årlige kontroller.

Hvis legen ikke har sjekket det, så kan det kanskje lønne seg å sjekke kalsium og PTH. Hvis de er forhøyet så kan det gi for lavt D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn som deg, og jeg har fått beskjed om å ta tilskudd muligens resten av livet med årlige kontroller.

Hvis legen ikke har sjekket det, så kan det kanskje lønne seg å sjekke kalsium og PTH. Hvis de er forhøyet så kan det gi for lavt D-vitamin.

Jeg vet at kalsium har blitt sjekket tidligere (var til full utredning for ALT ble sjekket), da var alt ok. Hva som ble sjekket nå vet jeg ikke, men jeg antar de sjekker kalsium samtidig med D-vitamin.

Tilskuddene av vit-d vi får kjøpt i Norge er jo også helt latterlig lave i doseringer, så jeg bestiller fra utlandet :)

Jeg vet at jeg har forhøyet kalium, dette er vel ikke PTH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at kalsium har blitt sjekket tidligere (var til full utredning for ALT ble sjekket), da var alt ok. Hva som ble sjekket nå vet jeg ikke, men jeg antar de sjekker kalsium samtidig med D-vitamin.

Tilskuddene av vit-d vi får kjøpt i Norge er jo også helt latterlig lave i doseringer, så jeg bestiller fra utlandet :)

Jeg vet at jeg har forhøyet kalium, dette er vel ikke PTH?

Nei, det er noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et veldig lavt. Må ta daglig D-vitaminer. Fisk spiser jeg ikke :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et veldig lavt. Må ta daglig D-vitaminer. Fisk spiser jeg ikke :sjenert:

Jeg er veganer, så jeg forstår jo at jeg ikke får i meg via kosten. Men jeg manglet jo selv da jeg spiste mye melkeprodukter og fisk OG var ute i sola. Og for 6 mnd´er siden var det i tipp topp stand, og etter 4 mnd´er i sol hver dag i USA, så er det plutselig skummelt lavt. Henger jo ikke på greip i det hele tatt :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...