AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Jeg leser litt om arvelig brystkreft siden det har vært en del kreft i familien, og det er aktuelt for meg å ta en gentest hvis det viser seg at min mor har genfeil. Jeg kom over denne artikkelen, som diskuterer om man bør få barn hvis man er disponert for arvelig brystkreft: http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.894928 Jeg er frivillig barnløs og nærmer meg 30 år, og er veldig usikker på om jeg vil ha barn i det hele tatt. Hvis det skulle vise seg at jeg har en genfeil, så lurer jeg på om jeg vil føle at jeg ikke bør sette barn til verden? Men kanskje er det feil å tenke sånn? Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Er dere enige med de i artikkelen som sier at man godt kan få barn til tross for en slik genfeil?
nattsvermer Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Jeg tror jeg ville valgt å ikke få barn om jeg visste at jeg risikerte å føre en genfeil videre. Jeg synes det er litt slemt å påføre et uskyldig menneske sånne ting. For meg er det uviktig å føre egne gener videre, og jeg ser på adopsjon som et godt altenativ
FrøkenJosefine Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Ja, jeg synes man fortsatt kan få barn av den grunn.. Tenk om de finner løsningen på kreftkoden de nærmeste ti årene? Gener kan man ikke gjøre med dessverre, men synes ikke vi skal begynne skille ut mennesker pga genfeil! 1
Wonders Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Drøyt 5 % av brystkrefttilfeller er arvelige. Mistanke om arvelig disposisjon oppstår dersom det i en familie finnes: * to søstre eller mor-datter med brystkreft før fylte 50 år * flere tilfeller av brystkreft i slekten * både bryst og eggstokk-kreft i slekten NB! En mann kan overføre arvelig disposisjon uten selv å bli syk. Så langt man er kommet i dag på dette området hadde ikke hatt noen betenkligheter ang din spesifike genefeil. Jeg snakket med en venninde ang samme tema, og hun har måtte skifte ut begge hofter i ungdomstiden, og begge kneskåler i voksen alder. Så hun har hatt så mye plager med sitt skjellet og myke vev at hun ikke kommer til å reprodusere noe som helst. Så den ser jeg. http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/kreftformer/brystkreft?gclid=CISDks2IhakCFQK-zAod0RCpgg Endret 26. mai 2011 av Wonders 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Veldig vanskelig tema fordi det involverer ens gener og hvis man ikke visste ville man ikke hatt dette valget som måtte tas.. Sansynligheten for at man da ville fått barn er stor, og som sagt over; vil vi ha en screening og ende opp med "designerbarn"? Det er like mye et debatt om moral og etikk som om menneskeverd og hva som er et godt liv.. Faktum er at sjangsen for å videreføre genet er større enn sjangen for å bli syk selv..
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Vel, hvis jeg skulle tenkt sånn så burde jeg også la være å få barn. Alzheimers, kreft, diabetes, hjerteproblemer, alle i familien blir rammet av noe av dette ser det ut til, og det gjennom mange generasjoner. Jeg mener at alle disse sykdommene kan unngås 100% ved kosthold/livsstil, og kommer overhodet ikke til å være redd for å sette barn til verden fordi jeg har "dårlige gener". Syns ikke det er rart vi får alvorlige sykdommer når vi lever på Toro, rødt kjøtt, kneip, og har hånda godt plantet i godteposen. Du som nevner adopsjon som alternativ istedet, man vet da virkelig ikke hva slags sykdomshistorie dette barnet har i sin familie, eller kan pådra seg senere i livet.
nattsvermer Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Du som nevner adopsjon som alternativ istedet, man vet da virkelig ikke hva slags sykdomshistorie dette barnet har i sin familie, eller kan pådra seg senere i livet. Nei, men da har du muligheten til å hjelpe et menneske som antagelig ville fått det vanskeligere i hjemlandet sitt med sin sykdom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå