Gå til innhold

Sunn mat i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Gjest Hikken
Skrevet

Jeg tenker at det faktisk kan gå andre veien også. Ikke anorexia, men at hun begynner med overspising fordi hun må spise godteri i skjul siden det er fy fy og hun forbinder det med skam. Og man vet jo alle at det man ikke kan få, det er det man vil ha. Og når man først begynner med smugspising kan det fort gå over styr. Det er bedre å spise en sjokolade åpenlyst og med god samvitighet, enn å proppe i seg det man kan før mamma og pappa kommer hjem fra jobb. Da ender det enten med overvekt og skam i forhold til overvekten, eller bulimi for at problemet ikke skal synes utad.

Det var det jeg gjorde. Endte opp med å smugspise i tenårene. Jeg endte opp med å bli overvektig noen år.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg gjorde. Endte opp med å smugspise i tenårene. Jeg endte opp med å bli overvektig noen år.

Samme her..

Skrevet

Jeg spiser selv salatblad som lefse til taco, men det er fordi jeg holder meg unna gluten. Det er godt det, men synes likevel ikke det passer til barnebursdagen, som de fleste andre også har kommet frem til.

Hva med å lage en sukkerfri gele? Kok saft av frukt/bær (evt bruk saftsentrifuge), bland med vann til ønsket styrke, smak til med søtningstoff (regner med du har noe du foretrekker), varm opp og bland inn gelantin. Om du ikke bruker gelantin (pga dets opprinnelse), kan du bruke agar agar. Da har du sukkerfri og barnevennlig gele, garantert suksess!

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg synes du skal bake en kake til henne. Siden det er hennes bursdag. Dere kan være sunne ellers i året, mem jeg synes du kan gi henne og de andre ungene som kommer litt ekstra godt. Å servere taco med salatblader i en barnebursdag har jeg aldri hørt noen har gjort før og det høres veldig voldsomt ut.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

men jeg skal forresten innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på disse salatbladgreiene? Hvordan salatblad er best å bruke? Vil det ikke renne ganske mye når man bruker salatblad som wrap?

AnonymBruker
Skrevet

Bladene på isbergersalat har jeg brukt. Men som del av slanking, og IKKE i en barnebursdag!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mer urovekkende at dere er så motstandere av et stakkarslig salatblad. Man kan jo f.eks forhåndsbrette noen i salatblad og la barna velge (selv om jeg forstår det kan bli stress for noen). Men det er jo det som er viktig? At de skal ha et sunt og fristende valg også? Men neida, de fleste foreldre foretrekker at barna skal kun ha muligheten til å velge mellom bløtkake og seigmenn på bursdagen fordi de er slik en stor begivenhet.

Jeg har sett på diverse bursdagsbilder fra jeg var lita, på absolutt ingen av bordene var det noe tegn på frukt eller grønnfarge, annet enn jordbær på kaken.

Rart vi blir overvektige gitt.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg synes det er mer urovekkende at dere er så motstandere av et stakkarslig salatblad. Man kan jo f.eks forhåndsbrette noen i salatblad og la barna velge (selv om jeg forstår det kan bli stress for noen). Men det er jo det som er viktig? At de skal ha et sunt og fristende valg også? Men neida, de fleste foreldre foretrekker at barna skal kun ha muligheten til å velge mellom bløtkake og seigmenn på bursdagen fordi de er slik en stor begivenhet.

Jeg har sett på diverse bursdagsbilder fra jeg var lita, på absolutt ingen av bordene var det noe tegn på frukt eller grønnfarge, annet enn jordbær på kaken.

Så enten må man spise salatblad, eller så må man spise haugevis meg godis?

Hva med en mellomting som ca 90% her inne har foreslått?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så enten må man spise salatblad, eller så må man spise haugevis meg godis?

Hva med en mellomting som ca 90% her inne har foreslått?

Hvilken del av ET VALG klarte ikke du å lese? Jeg har aldri sagt enten eller.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Dette er snakk om en barnebursdag. Hvor mange tror du kommer til å velge salatbald som wraps egentlig? Jeg er da ikke motstander av et salatblad til vanlig men på en barnebursdag blir det skikkelig drøyt. Det skader da ikke å servere kake kun denne ene dagen i året. Man kan godt sette fram en skål med frukt f.eks men å skulle servere salatblader som wraps til taco i en barnebursdag blir for voldsomt. Da er man hysterisk og man trenger ikke å ta helt av heller.

Gjest Tjoms
Skrevet

men jeg skal forresten innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på disse salatbladgreiene? Hvordan salatblad er best å bruke? Vil det ikke renne ganske mye når man bruker salatblad som wrap?

Jeg husker aldri navnet på salatbladene jeg har brukt, kan det være hjertesalat tro? Kjør dobbelt opp så blir det mindre lekkasje :ler:

Gjest Mauna Lee
Skrevet (endret)

Hvilken del av ET VALG klarte ikke du å lese? Jeg har aldri sagt enten eller.

Du nevnte kanskje ikke noe om et valg, men du satte det ganske på spissen og nevnte kun salatblad og seigmenn/bløtkake som to motsetninger.

Da virker det litt som om du ikke har lest resten av tråden hvor mange mener at salatblad kanskje er litt på kanten, men det finnes andre sunne gode alternativer (hvor man kanskje til og med får enda mere vitaminer og mineraler enn man finner i et salatblad?).

(Nå er jeg ferdig med å henvende meg direkte til deg, og skriver heller dette til allmennheten)

En annen ting som kan være negativt med å servere unger ja la oss si taco med karbonadedeig og salatblad er at noen av dere nevner det som slankekost. Unger på 10 år skal absolutt ikke spise slankekost, de trenger jo mye energi for å vokse. Jeg ser ikke helt for meg at man kan øse på med masse guacamole heller om man har et salatblad som wrap.. kan ikke det fort bli vanskelig å spise?

edit: men sånn mer generelt har jeg ikke noe imot taco i salatblad altså. Syntes det hørtes ut som en fin idé! Bare ikke i barnebursdag.

Endret av Mauna Lee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...