AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Familien min har alltid spist sunt, og ungene får veldig sjeldent søtsaker. Ikke er de særlig glad i det heller, de foretrekker heller frukt, nøtter og bær. Datteren min på 10 skal feiere bursdagen sin om en uke, og jeg og mannen har snakket en del om hva vi skal servere. Vi spiser selv ikke sukker, hvete, gluten, melk, tilsettningsstoffer, kunstig søtning eller prosessert kjøtt. Barn forventer jo ofte pølser, brus og kake i bursdag, så jeg lurer litt på hva jeg skal server. Vi tenkte på å ha taco med bønner, kyllingbiter, grønnsaker, guacamole og hjemmelaget tacodressing. Lefser/skjell bytter vi ut med salatblader. Hjemmelaget lemonade som drikke og evt. raw brownies til dessert. Godteri byttes ut med oppskåret frukt, dadler, nøtter, bær og evt. smoothie. Tror dere det går bra å servere dette i en barnebursdag?
Tears.of.the.Sun Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 For å være ærlig så tror jeg ungene kommer til å bli skuffet. Selv om at jeg syns det er utrolig synd siden menyen du har lagt opp høres utrolig god og sunn ut 6
Vindmølle Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Salatblader i steden for lefse/skjell synes jeg høres skikkelig stusselig ut. Men, bortsett fra det høres det da greit ut synes jeg. (muligens med unntak av raw brownie. Har aldri hverken smakt eller i det hele tatt hørt om det før, så måtte søke det opp og synes ikke det så/virket spesielt fristende) Men, hva synes datteren deres da? Hun er vel egentlig stor nok til å gjerne ha noen gode innspill selv på hva hun vil ha og tror at vennene hennes vil like? 5
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Hvis det er en tiårsdag det er snakk om er det vel ikke første barneselskapet dere arrangerer. Hva har dere servert tidligere? 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Syns også sunn taco hørtes bra ut, men med tanke på gjestene ville jeg nok slengt på ett par lefser eller tacoskjell.... de fleste barn har ikke sååå sunt kosthold som dere, og dette kan nesten virke litt ekstremt og sært for mange. Å ditt barn kan fort bli ertet som hun med den sære maten.... frukt og nøtter er greit d. men kanskje noe med sukker (en kake eller gele/ boller) til barna?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Syns menyen høres helt ypperlig ut jeg. Unger liker ting som er litt nytt, og det viktigste er uansett hvilke kreative leker man setter igang. Det er det de husker etterpå. Ikke tvil på om maten er "god nok". Det er dere som er vertskap. Lag gøye selskapsleker! Fra min egen barndom husker jeg en uendelighet av wienerpølser i lyst brød med cola til... jeg likte egentlig ikke de smakløse pølsene i fluffy brød med sukkerkliss-drikke til som jeg fikk luft i magen av. Skulle ønske noen foreldre hadde turd å være annerledes.
Gjest Mauna Lee Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Fruktspyd med frukt som ikke blir brun så fort er kjempepopulært! F.eks jordbær, kiwi, druer, melon etc. Man kan jo selvsagt bruke epler å sånn også og bare helle over litt sitronsaft, men ofte er det populært med ting som ser litt mer fargerikt ut. Hva med å lage tacolefsene selv? Dere spiser ikke hvete selv, og det er greit nok, men hjemmelagde tacolefser er bedre og sunnere enn kjøpte, og kanskje ikke like avskrekkende for de andre barna? Denne oppskriften er veldig god! 3 dl sammalt hvete grov 4,5 dl siktet hvetemel 2 ts bakepulver 1 ts salt 2 ss rapsolje 2,5 dl lunkent vann Ha vannet i en bakebolle, tilsett sammalt mel, bakepulver, olje og salt. Tilsett litt og litt hvetemel til du har en ganske fast deig og kna deigen godt. Del deigen opp i emner i så mange tacolefser du vil ha. Vil du ha store lefser kan du dele i 8, men om du vil ha mindre kan du dele i 10. Bare husk at om de skal stekes i en stekepanne så er det greiere med litt mindre lefser så de ikke bli for store for panna. Form hvert emne til en bolle, og la bollene hvile under et håndkle i 15 min. Kjevle ut emnene, bruk litt hvetemel til utkjevlingen. De skal være runde og så tynne som mulig. Stek emnene i en stekepanne uten smør eller olje. Ikke stek de forlenge, da blir de harde. Det holder med 1-2 min på hver side. Etterhvert som lefsene er ferdige kan du pakke dem inn i aluminiumfolie, da holder de varmen. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Husk bær og sukkererter.... det er utrolig hvor mange sukkererter 10åringer kan spise, når de først tør prøve! Heia foreldre med et sunt fokus !!!! 1
Gjest Tjoms Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 (endret) HEIA dere som ikke gir barna dritmat! Det er mye godt dere kan servere, f.eks er kikertburgere utrolig godt, du kan ha speltlomper fyllt med hummus/guakamole/grønt/kikertburgere/falaffel, du kan bake rawfood-pai med nøttebunn og ha masse friske bær på toppen, for å nevne noe Edit, ser nå at dere ikke spiser gluten i det hele tatt, mulig det finnes noe glutenfri lomper/lefser man kan bake selv. Noe som også er veldig godt er å hakke ubehandlede nøtter og helle over oppvarmet mørk sjokolade (man får tak i glutenfri, melkefri, og sukkerfri). La det stivne, og knekk i små deler. Endret 24. mai 2011 av Tjoms
Gjest Spinell Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Bortsett fra å erstatte tacoskjell/lefser med salatblader høres ikke dette så galt ut som jeg fryktet da jeg leste "vi spiser ikke-listen" din. Kanskje dere kan gå til innkjøp av fullkornstortillas for gjestenes skyld, eventuelt bake dem selv ihht oppskriften over? (Eller kjøpe RugSprø istedenfor tacoskjell?) 3
liv Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Jeg vet om mange 10åringer som hadde sett litt rart på dere om de må pakke inn tacoen i salatblader.. (og vet om mange som ikke spiser salat også) Husk å ha et alternativ til allegikere. (bare eks. så kan jeg ikke spise rå grønnsaker, ikke salat av noen sort, guacamole, lemonade (sitrus), en haug av bær, frukt og nøtter (bør serveres i egne skåler selv om dere ikke vet om allergikere)... Dette fordi det er pollensesong og jeg har kryssallergi, den blir værre i pollensesongen. Det er noe de færreste har fått med seg da jeg ikke akkurat nevner at jeg er allergisk til alle for det er somregel mange alternativer i selskap.) 3
Glynis Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Ikke server barna salatbladtaco. Da lager du heller lefser selv. Jeg forstår hvis du ikke vil kjøpe ferdige, men salatbladtaco til barn minner for mye om lavkarboindoktrinering. 8
Gjest Elastica Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Bortsett fra salatbladene, synes jeg menyen hørtes fristende ut. Altså, jeg kunne gjerne hatt salatblader til taco, men kanskje ikke ti-åringene min hadde blitt like fornøyd. Men hva spiser dere til vanlig da? Og hva har dere hatt i bursdager tidligere, eventuelt hva ønsker ti-åringen seg selv? Jeg synes kanskje det hadde vært helt ok, og absolutt innenfor rammen av sunn mat, om dere hadde hatt boller e.l. i tillegg. (Dessuten fikk jeg litt troll-vibber av de salatbladene, men det er sikkert bare meg. )
Gjest Tjoms Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Bortsett fra salatbladene, synes jeg menyen hørtes fristende ut. Altså, jeg kunne gjerne hatt salatblader til taco, men kanskje ikke ti-åringene min hadde blitt like fornøyd. Men hva spiser dere til vanlig da? Og hva har dere hatt i bursdager tidligere, eventuelt hva ønsker ti-åringen seg selv? Jeg synes kanskje det hadde vært helt ok, og absolutt innenfor rammen av sunn mat, om dere hadde hatt boller e.l. i tillegg. (Dessuten fikk jeg litt troll-vibber av de salatbladene, men det er sikkert bare meg. ) haha, jeg spiser taco med salatblader
Brunhilde Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 haha, jeg spiser taco med salatblader Men du er jo ganske ekstrem også, ikke sant? I forhold til sunn mat i barnebursdag så må det jo være mulig å finne en gylden middelvei. Det at noe inneholder karbohydrater gjør det ikke automatisk usunt. Jeg styrte unna pølser og godteri når jeg hadde barnebursdag. Små, hjemmelagde hamburgere med minibrød (kan godt være grove/spelt) vakte lykke. Det gjorde også ostebiter på spyd og frukt i mange varianter. Lykke til med barnebursdag! 2
Gjest Tjoms Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 Men du er jo ganske ekstrem også, ikke sant? I forhold til sunn mat i barnebursdag så må det jo være mulig å finne en gylden middelvei. Det at noe inneholder karbohydrater gjør det ikke automatisk usunt. Jeg styrte unna pølser og godteri når jeg hadde barnebursdag. Små, hjemmelagde hamburgere med minibrød (kan godt være grove/spelt) vakte lykke. Det gjorde også ostebiter på spyd og frukt i mange varianter. Lykke til med barnebursdag! Hva så om jeg er ekstrem? Det handler om helsa mi Er enig i at man kan finne en gylden middelvei i barnebursdager, og ha andre alternativer til de mindre "grønne" barna.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Taco med salatblader?? Ærlig talt. Det er ikke noe galt i å være sunn, men å servere unger taco uten skjell og lefser blir litt sært og tenk å skuffet de kommer til å bli når de må spise taco med salatblader? Det er gteit å servere sunn mat, men trenger ikke å ta helt av liksom. Det er 10 åringer der er snakk om. 9
Gjest Elastica Skrevet 24. mai 2011 #19 Skrevet 24. mai 2011 haha, jeg spiser taco med salatblader Jeg sier ikke at det er noe galt med salatblader, for all del. Men dette dreier seg om en barnebursdag, tross alt. Og dersom det likevel ikke skal være noe kake eller snop eller chips, så ødelegger man ikke ved å bytte salatbladene med hjemmelagde grove tortilla, liksom.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 Man trenger ikke å være ekstrem for å bruke salatblader som wrap.. Personlig synes jeg det smaker bedre, men jeg har full forståelse om at barn som kanskje er vandt med pølser og makaroni ikke vil ta det imot så bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå