AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Fikk besøk på kontoret i dag. Det første vedkommende gjør er å se bort på min Apple iphone-4 og sier: "den nye Samsung s9000II er mye bedre enn Apples iphone4 las jeg" Så fint sier jeg. Da synes jeg du skal kjøpe den. Det er sikkert en fin telefon og bedre enn den Samsung S9000 du har der. Selv er jeg fornøyd med mobiltelefonen min og gidder ikke bytte. Mest sansynlig blir det en Apple iphone neste gang også på meg. For jeg er svært fornøyd "Denne gamle Samsungen slo også iphone-4 i et par tester jeg leste" fortsetter han. Ja vel, svarte jeg og skiftet emne. Litt etter skal vi sjekke noe på nettet. Nettlinjene svikter, og vi får ikke opp siden. "Det er vel den Macen din som ikke klarer jobben" sier han og nikker bort mot min i7 27" iMac og fortsetter "du må få deg en skikkelig pc" mens han nikker ned mot HP-en han har på fanget... Da tenker jeg: hva er det. Hvorfor gnåler han ivrig om at jeg med Apples iphone og Mac har gjort feil valg og heller bør kjøpe noe annet? Jeg er fornøyd jeg, og har ingen behov for å kritisere han mitt verken for Samsungtelefonen eller HP laptopen hans. Jeg har heller ingen behov for at han skal bytte sin PC i en Mac. Dette opplever jeg stadig, og aner tendensene også her på forumet, når jeg som ny bruker leser noen av Mac vs PC eller apple iphone vs Anddroids diskusjonene her. Jeg vil bruke produkter fra Apple. Rett og slett fordi jeg er fornøyd. Hvorfor må alle som IKKE har Mac eller apple iphone overbevise meg om at jeg har kjøpt feil produkt? Hva er dette for et merkelig fenomen? 9
KaDust Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Ikke vet jeg, men om han har HP og klager på at du har Mac så har han ikke mye han skulle ha sagt. Selv bryr jeg meg ikke i det hele tatt hva folk bruker. Man har forskjellige preferanser, og selvom jeg selv foretrekker PC foran Mac gidder jeg ikke diskutere med Apple-brukere hva de heller skulle ha valgt. Endret 24. mai 2011 av KaDust 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Alt må ikke tas så seriøst, spesielt det som skrives på nettet. Allikevel, Apple-forbrukere har rykte på seg for å være litt forskjellige og spesielle typer. Hipstere, kreative folk med lite teknisk kunnskap, posers, folk som kanskje ikke har peiling, you name it. Fordommene mot dem er der. Basert på det du skriver kan du nesten fremstå som en "typisk" Appple forbruker. Det virker mer som om du er opptatt av merket, enn funksjonalitet. Når du ble konfrontert med svakheter ved Apple-produktene virket det som om du ikke brydde deg, og allikevel kom til å fortsette å kjøpe Apple, til tross for at det ikke er det beste alternativet. Apple-brukere har blitt beskyldt for å kjøpe alt Steve Jobs slipper ut på markedet, og man kan nesten beskylde deg for det. Skal være litt forsiktig med antakelsene mine da, for jeg vet jo ikke hvor kompetent du egentlig er med datamaskiner og telefoner. Det beste du kan gjøre når du kjøper neste mobil, er ikke å kjøpe Apple fordi det er apple, men kanskje høre på dem som har forslag til alternativer. Jeg ville ikke kvittet meg med en Ipod med det første da, når du først eier den så regner jeg med den får det meste av jobben gjort. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Det finnes Apple-fanboys og fanboys av f.eks. Microsoft og Linux. Men for det meste bryr ikke folk seg i det hele tatt om hva du velger. Selv om jeg aldri hadde valgt et Appleprodukt, både av teknologiske og prinsipielle grunner, så gidder ikke jeg å bruke tiden min på å overbevise Appebrukere om at de har valgt "feil". Således forventer jeg at ingen Applebrukere legger seg opp i mine valg. 1
Henkie Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 He,he...syntes gjesten din virka som han var en, av mange, "skap-macer" :-) Jeg har også iPhone. Er fornøyd, og kjøper nok det neste gang også. På samme måte er det mange Volvo-eiere (eller andre bilmerker) som er fornøyde, og nødvendigvis ikke MÅ kjøpe Toyota neste gang selv om det har kommet en Toyota med bedre "specs" enn den neste Volvoen de har lyst på. Sånn er det bare. 1
aluminium Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Sånne som det der er irriterende. De har gått inn for å mislike Apple samme hva, og uansett hvor konkurransedyktig en Mac blir så kommer de fortsatt dragende med noen dårlige og slappe argumenter. Når det er sagt så er det enkelte Apple-brukere som er vel lite kritiske. Det er mange svakheter ved flere av Apples produkter, mange av dem er stygt overpriset osv. Ta AirPort Extreme-routeren. Det er ingenting spesielt med den, men latterlig dyr (1500) er den. Det samme gjelder egentlig TimeCapsule. Skjermene har som regel vært dobbelt så dyre som Dell sine, som forøvrig hadde samme panel (usikker på om de fortsatt har det). Misforstå meg rett, mye av det Apple gjør er veldig bra, og jeg har selv Apple-produkter for flere tiltalls tusen innen 5-6 meter fra meg. Jeg blir imidlertid litt oppgitt over enkelte som blir fullstendig blindet av markedsføringen og kjøper alt blindt, og det er ikke til å stikke under en stol at de fleste som har et religiøst forhold til en elektronikkprodusent har det nettopp til Apple. 2
mac84 Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Basert på det du skriver kan du nesten fremstå som en "typisk" Appple forbruker. Det virker mer som om du er opptatt av merket, enn funksjonalitet. Når du ble konfrontert med svakheter ved Apple-produktene virket det som om du ikke brydde deg, og allikevel kom til å fortsette å kjøpe Apple, til tross for at det ikke er det beste alternativet. Ut ifra det TS skriver synes jeg ikke det virker som hun ble konfrontert med svakheter ved Apple-produktene. Hun ble konfrontert av en som personling mener at PC og telefoner med Android generelt sett er bedre. Og hadde det vært meg som hadde fått høre dette, så hadde jeg svart at jeg ALDRI vil komme til å kjøpe en Samsung telefon igjen, for maken til dritt (riktignok ikke en av disse nye modellene) har jeg aldri vært borti før. Erfaringen så langt, også sammenlignet med min kjæres HTC/Android telefon, er at jeg foretrekker iPhone...hadde derfor blitt ganske irritert om noen hadde påstått at jeg har kjøpt produkter som er annenrangs på markedet eller fordi jeg er mer opptatt av merke enn kvalitet. 2
Klatt Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 (endret) .. og uansett hvor konkurransedyktig en Mac blir så kommer de fortsatt dragende med noen dårlige og slappe argumenter. I forhold til pris/ytelse vil en Mac aldri være konkurransedyktig. Mac generelt er overprisa til tusen. Har du bittelitt peiling på data o.l kan du få en vesentlig bedre og billigere maskin enn om du stikker på Apple Store og kjøper deg en iMac. I bunn og grunn betaler du svindyrt for design og merke. Om det er ok for deg (eller den generelle Apple-brukeren), så har jeg ikke noe jeg skulle sagt, men bare vit at Apple absolutt ikke gir deg mye for penga. .. forøvrig har han helt rett om at Galaxy SII er kongen på haugen av mobiler. Dette er ikke bare subjektivt heller. Den er kraftigere på tilnærmet alle mulige måter, kjappere og generelt sett bedre. .. men så kommer det igjen av at mobilen kom ut forrige måned og iPhone 4 begynner å dra på årene. Skal se hvordan det blir med iPhone 5. Endret 24. mai 2011 av Klatt 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Mitt inntrykk er også at folk som har blitt hardnakka eple-fans er rett og slett kjøpt av markedsføringen. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle. Iphone og andre apple-produkter er inn, derfor kjøper folk de, selv om det ikke nødvendigvis er det beste alternativet for dem. 6
aluminium Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Macs generelt er ikke så fryktelig veldig overpriset egentlig. Stasjonære maskiner har jeg ikke god oversikt på, men laptops derimot er faktisk ikke så overpriset som mange skal ha det til. God design (og da tenker jeg ikke på utseende) koster penger, også hos PC-leverandører. Det at Galaxy er kongen på haugen er som å si at Ferrari 458 er kongen på haugen av alle andre biler. Ingen bør kjøpe noe som helst annet, selv ikke om de skal bruke bilen i skogen til å frakte ting og tang. 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Fikk besøk på kontoret i dag. Det første vedkommende gjør er å se bort på min Apple iphone-4 og sier: "den nye Samsung s9000II er mye bedre enn Apples iphone4 las jeg" Så fint sier jeg. Da synes jeg du skal kjøpe den. Det er sikkert en fin telefon og bedre enn den Samsung S9000 du har der. Selv er jeg fornøyd med mobiltelefonen min og gidder ikke bytte. Mest sansynlig blir det en Apple iphone neste gang også på meg. For jeg er svært fornøyd "Denne gamle Samsungen slo også iphone-4 i et par tester jeg leste" fortsetter han. Ja vel, svarte jeg og skiftet emne. Litt etter skal vi sjekke noe på nettet. Nettlinjene svikter, og vi får ikke opp siden. "Det er vel den Macen din som ikke klarer jobben" sier han og nikker bort mot min i7 27" iMac og fortsetter "du må få deg en skikkelig pc" mens han nikker ned mot HP-en han har på fanget... Da tenker jeg: hva er det. Hvorfor gnåler han ivrig om at jeg med Apples iphone og Mac har gjort feil valg og heller bør kjøpe noe annet? Jeg er fornøyd jeg, og har ingen behov for å kritisere han mitt verken for Samsungtelefonen eller HP laptopen hans. Jeg har heller ingen behov for at han skal bytte sin PC i en Mac. Dette opplever jeg stadig, og aner tendensene også her på forumet, når jeg som ny bruker leser noen av Mac vs PC eller apple iphone vs Anddroids diskusjonene her. Jeg vil bruke produkter fra Apple. Rett og slett fordi jeg er fornøyd. Hvorfor må alle som IKKE har Mac eller apple iphone overbevise meg om at jeg har kjøpt feil produkt? Hva er dette for et merkelig fenomen? Ja det er litt irriterende akkurat det du sier her. Jeg har selv Iphone og jeg har ALDRI før vært så fornøyd som jeg er med denne telefonen. Den har vært gjennom mye mer enn noen av mine tidligere telfoner, da også de primitive telefonene på 90-tallet. Apple har gjort et helt utsøkt arbeid i å lage den telefonen jeg synes passer best for meg. jeg er så glad i telefonen fra Apple at jeg skal bytte ut stasjonær-pc'en og begge bærbare med Apple ved neste oppgradering. Jeg kommer tilogmed til å investere i en Airportexpress router i samme slengen. ((Men min kone fikk en HTC desire HD her om dagen av meg i gave, fordi jeg synes det også var en spennende telefon, men den viste svakhetstegn jeg ikke har sett på min Iphone før!!))
Gjest Bjørn82 Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 I forhold til pris/ytelse vil en Mac aldri være konkurransedyktig. Mac generelt er overprisa til tusen. Har du bittelitt peiling på data o.l kan du få en vesentlig bedre og billigere maskin enn om du stikker på Apple Store og kjøper deg en iMac. I bunn og grunn betaler du svindyrt for design og merke. Om det er ok for deg (eller den generelle Apple-brukeren), så har jeg ikke noe jeg skulle sagt, men bare vit at Apple absolutt ikke gir deg mye for penga. .. forøvrig har han helt rett om at Galaxy SII er kongen på haugen av mobiler. Dette er ikke bare subjektivt heller. Den er kraftigere på tilnærmet alle mulige måter, kjappere og generelt sett bedre. .. men så kommer det igjen av at mobilen kom ut forrige måned og iPhone 4 begynner å dra på årene. Skal se hvordan det blir med iPhone 5. Du har noe rett i det du sier, men jeg vil også tilføye at levetiden på produktet også må taes med i din vurdering. Da jeg har vært stor-forbruker av laptop's de siste 10år. En PC fra eksempelvis Acer blir tregere å tregere for hver gang du slår den på. Etter ett års bruk er den såpass slitt og treg at man helst vil ha seg noe nytt, eventuelt reinnstallere alle programmer og plukke den ifra hverandre for å gjøre ren alle komponentene. Jeg har ikke egen erfaring med annet enn Iphone og Ipod, men jeg har fått tilbakemeldingen med informasjonen jeg skriver over fra en som er IT-ansvarlig i en bedrift med flere hundre databrukere. (Man betaler ekstra for kvaliteten på produktet også, ikke bare navnet i dette tilfellet) 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 En PC fra eksempelvis Acer blir tregere å tregere for hver gang du slår den på. Etter ett års bruk er den såpass slitt og treg at man helst vil ha seg noe nytt, eventuelt reinnstallere alle programmer og plukke den ifra hverandre for å gjøre ren alle komponentene. Må si meg uenig der - det kommer i stor grad an på operativsystemet, men aller mest brukeren. Jeg sitter på en 3+ år gammel Acer PC, med Windows 7 og forskjellige Linuxdistribusjoner installert på den. At Windows blir tregere og tregere er jo en kjent sak, men er man nogenlunde kompetent innen IT, er det enkelt å "renske" OSet og få det til å kjøre like kjapt som det gjorde i begynnelsen. I linuxdistroene har jeg null problemer ang. treghet, så jeg tror det har lite å gjøre med maskinens hardware kontra operativsystemet og dets brukere. 2
Gjest SelvesteTerese Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Tror han var grønn misunnelig jeg :D Han synes sikkert det er for mye penger å bruke på en datamaskin og en mobiltelefon. Greit, kanskje disse apple produktene er dyre, men jeg synes jaggu man får MYE for pengene! Jeg har selv både iphone, macbook pro 13" og ipod, og er storfornøyd! Savner ikke Dell laptopen jeg hadde før!
Klatt Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Macs generelt er ikke så fryktelig veldig overpriset egentlig. Stasjonære maskiner har jeg ikke god oversikt på, men laptops derimot er faktisk ikke så overpriset som mange skal ha det til. God design (og da tenker jeg ikke på utseende) koster penger, også hos PC-leverandører. Det var nettopp en eller annen nettside (finner det dog ikke igjen.. typisk) som hadde en artikkel om hvor mye penger det var å spare på å oppgradere Mac-ene dine selv. Man ville seriøst ikke tro hvor mye penger Apple tar for å hive i en ekstra liten disc av en sort. Mulig det er rett det du sier, skal ikke påstå noe konkret om laptop kontra sasjonær da jeg helt ærlig er litt usikker på det. Fant en artikkel her: http://www.dagensit.no/article2058237.ece Men det var ikke denne jeg originalt tenkte på. Dog interessant lesestoff. Det at Galaxy er kongen på haugen er som å si at Ferrari 458 er kongen på haugen av alle andre biler. Ingen bør kjøpe noe som helst annet, selv ikke om de skal bruke bilen i skogen til å frakte ting og tang. Nå var det jo snakk om å sammenligne Galaxy og iPhone, da, to mobiler med tilnærmet kliss like bruksområder, og akkurat der er Galaxy S2 et par hakk over iPhone 4. Bjørn: Det er riktig som du sier at Windows krever en del mer vedlikehold enn Mac OS gjør, men etter hva jeg vet kan man uten videre problemer innstallere Mac OS på hvilken som helst OS-løs PC om så skulle være av interesse? Endret 24. mai 2011 av Klatt
aluminium Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Det var nettopp en eller annen nettside (finner det dog ikke igjen.. typisk) som hadde en artikkel om hvor mye penger det var å spare på å oppgradere Mac-ene dine selv. Man ville seriøst ikke tro hvor mye penger Apple tar for å hive i en ekstra liten disc av en sort. Mulig det er rett det du sier, skal ikke påstå noe konkret om laptop kontra sasjonær da jeg helt ærlig er litt usikker på det. Fant en artikkel her: http://www.dagensit.no/article2058237.ece Men det var ikke denne jeg originalt tenkte på. Dog interessant lesestoff. Nå var det jo snakk om å sammenligne Galaxy og iPhone, da, to mobiler med tilnærmet kliss like bruksområder, og akkurat der er Galaxy S2 et par hakk over iPhone 4. Bjørn: Det er riktig som du sier at Windows krever en del mer vedlikehold enn Mac OS gjør, men etter hva jeg vet kan man uten videre problemer innstallere Mac OS på hvilken som helst OS-løs PC om så skulle være av interesse? Ja, det at det er dyrt å oppgradere ting og tang hos Apple er da gammelt nytt. Sånn er det hos mange av PC-leverandørene også. Oppgradere RAM eller HDD er en femminutters jobb som alle klarer selv. Greit at sammenligningen min var litt drøy, men det er ikke sånn at alle kjøper det som ifølge spesifikasjonene er best. Det handler om brukergrensesnitt osv. at man liker å bruke ting. La oss si at vi har to nesten identiske biler. Den ene har imidlertid 50 hk mer og kan i teorien være 1 sekund raskere rundt en gitt bane. Imidlertid er denne bilen vanskelig å kjøre til daglig, den er ukomfortabel og den er dessuten utrolig støyende. Ikke nok med det, den er ikke spesielt pen å se på. Kjøper du fortsatt den som er marginalt bedre, bare fordi den er litt bedre? Personlige preferanser spiller en større rolle her enn rene spesifikasjoner. Alle er ikke 100% rasjonelle hele tiden. Uansett, jeg gidder ikke å dra opp en ny Apple vs. alle andre diskusjon. Jeg er drittlei dem, de har vært tatt tusenvis av ganger før... Edit: Var inne og kikket på oppgradering av HDD på en iMac. Disse kan man ikke oppgradere diskene i selv. En oppgradering fra 1TB til 2 TB koster faktisk ikke mer enn 1200,-. Det er ikke spesielt dyrt når man tenker på at en 2TB disk i seg selv koster ca en tusenlapp... Endret 24. mai 2011 av aluminium 1
Klatt Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Ja, det at det er dyrt å oppgradere ting og tang hos Apple er da gammelt nytt. Sånn er det hos mange av PC-leverandørene også. Oppgradere RAM eller HDD er en femminutters jobb som alle klarer selv. Greit at sammenligningen min var litt drøy, men det er ikke sånn at alle kjøper det som ifølge spesifikasjonene er best. Det handler om brukergrensesnitt osv. at man liker å bruke ting. La oss si at vi har to nesten identiske biler. Den ene har imidlertid 50 hk mer og kan i teorien være 1 sekund raskere rundt en gitt bane. Imidlertid er denne bilen vanskelig å kjøre til daglig, den er ukomfortabel og den er dessuten utrolig støyende. Ikke nok med det, den er ikke spesielt pen å se på. Kjøper du fortsatt den som er marginalt bedre, bare fordi den er litt bedre? Personlige preferanser spiller en større rolle her enn rene spesifikasjoner. Alle er ikke 100% rasjonelle hele tiden. Uansett, jeg gidder ikke å dra opp en ny Apple vs. alle andre diskusjon. Jeg er drittlei dem, de har vært tatt tusenvis av ganger før... Edit: Var inne og kikket på oppgradering av HDD på en iMac. Disse kan man ikke oppgradere diskene i selv. En oppgradering fra 1TB til 2 TB koster faktisk ikke mer enn 1200,-. Det er ikke spesielt dyrt når man tenker på at en 2TB disk i seg selv koster ca en tusenlapp... Litt morsomt å sammenligne Galaxy S2 og iPhone 4 da Galaxy er tilnærmet kliss lik iPhone og brukergrensesnittet er pretty much kopier av hverandre. 8D Forøvrig er det sant at en 2TB-disk koster rundt 1000 kroner (dog finner man dem så langt nede som i 700 kroner), men en 1TB disk koster alt fra 500-1000 kroner den og, og at det da plutselig koster tusen EKSTRA for å legge til én terrabyte, det er litt drøyt. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10096&mfr=WESTERN&filter=PRICE.500-1000. Ikke engang 2.5TB-disken fra Komplett koster over 1000 kroner. (850) 1
Mynona Skrevet 24. mai 2011 #19 Skrevet 24. mai 2011 Jeg skjønte ikke overskriften iforhold til teksten jeg.. Trodde det skulle stå at Apple brukere var fæle.. Jaja, jeg bruker begge deler - PC på jobb og nettopp bytta til mac hjemme. Begge funker flott for mitt bruk. Jeg er ikke frelst, sånn som veldig mange applebrukere, men jeg har ikke et sånt forhold til elektroniske duppeditter heller. Men kan si at denne macbooken her er 1000 ganger bedre enn den 3 år gamle laptopen (microsoft) jeg hadde. Den brukte jo flere år bare på å skru seg på. Kjøpte en TimeCapsule også for litt siden - jeg synes den er genial, selv om en annen sa den var dårlig. Men for meg er det knallbra å få tatt backup hele tiden, uten at jeg trenger å gjøre noe selv - dessuten er det 1terra med lagring der. Men jeg som har brukt PC i 20 år synes det er litt klønete å finne ut av noen ting som faller meg helt naturlig på PC. Men det er jo vane.. Er lettere nå etter et par mnd enn det var når den var ny.
Henkie Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 Enig. Dette skal da ikke være en Mac vs PC diskusjon...det er jo nettopp det TS lurer på: hvorfor må man gjøre ethvert møte med en fornøyd Mac bruker til en sak om at vedkommende er en Mac fanboy som har gjort sitt livs mest idiotiske valg og at Mac er overprisede designprodukter for talentløse jålebukker? Jeg liker Apples produkter pga stabile, fine kvalitetsprodukter med generell god byggekvalitet og bra brukervennlighet. Jeg vil gjerne få kjøpe produktene fra Apple selv om de muligens er litt dyre, uten å bli gnålt på av Applehatere om valget jeg har tatt. ...så skal jeg love å la de kose seg i fred med android telefonene og windowsmaskinene sine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå