Gå til innhold

Hvor mange forelesningstimer pr dag har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Eh, hallo? :kjefte:

Jeg er selv utdannet førskolelærer. Da jeg studerte hadde vi obligatorisk seminar seks timer hver dag, fire dager i uken. I tillegg til dette var det en del oppgaver som skulle skrives og mye pensum som skulle leses.

Tullefag? Du må tenke deg om før du snakker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Er du helt tilbakestående? Lærer er vel kanskje det viktigste yrket av alle i samfunnet vårt!

Er heller ingen (i såfall ekstremt, spesielt interesserte) som tar ex.phil og ex.fac fordi de har lyst. Det er noe alle som går på universitet må ta, enten de vil eller ikke. Det inngår i bachelor- eller mastergraden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss samsvarer ofte mengden pensum/studiepoeng ganske godt med antall forelesninger, det er vanlig å ha to dobbelttimer i uka pr 10 studiepoeng, men oftest er det ekskursjoner, lab eller andre øvelser i tillegg. Er faget på 5 studiepoeng og har labkurs inkludert, er det gjerne 1 forelesning og 1 dobbelttime lab i uka. Men det er noen unntak hvor det er mer eller mindre undervisning. Dette semesteret har jeg tatt 40 studiepoeng, og hatt dager som varierte fra 0 til 8 timer. Hadde minimum 6 timer (maks 10) lab i uka (med tilhørende omfattende rapporter, to-tre pr uke, 5-15 sider hver) og 12 timer forelesninger, så timetallet var altså 18-22 timer/uke. I tillegg gikk en god del tid til en praktisk utført semesteroppgave hvor vi måtte være på studiestedet 2-10 timer (totalt ca 30 timer + oppgaveskriving), pluss at det var to mindre semesteroppgaver i de andre fagene. Jeg hadde nesten ikke tid til å lese annet enn det som var direkte relatert til rapporter og oppgaver, før semesteret var over og det var en uke til eksamen. Et timeantall som 15-20 timer i seg selv er greit nok, da har jeg oftest overskudd til å lese underveis. Er i grunn glad vi ikke har helt fulle dager som en del andre studier har, selv om man lærer mye viktig av praktiske øvelser o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at de fleste mattefag er tullefag. Pugge noen formler og lære seg å bruke pc, hvor vanskelig kan det være liksom? :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Hva studerer du?:)

Syns det er litt "urettferdig" at noen har 4-12 timer i uken, mens andre har opptil 40. For samme antall studiepoeng (ikke ment som angrep mot deg, snakker generellt).

Tar du 60 poeng i året?

Hadde jeg valgt norsk dette året hadde jeg hatt 12 timer i uken og fått 60 poeng, samme som jeg får nå som jeg har valgt spes.ped, men da med 32 timer i uken.

Underlig opplegg!

Man velger jo selv hva man vil studere, så hva er det som er urettferdig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er underlig at ikke samme antall studiepoeng utløser samme ressurser i forhold til forelesninger og seminar/lab. På et fag jeg tok var det økonomisk krise, og da fikk vi 1-2 forelesninger i uka + et seminar i uka med en masterstudent. Senere har det blitt enda trangere, og de har nå kuttet seminaret og det er kun 1-2 forelesninger i uka, totalt 17 tror jeg det var når jeg gikk. Dette var 15 studiepoeng, og det andre 15poengsfagetjeg tok var helt likt med unntak av seminar annenhver uke (fordi de ikke kunne betale mer..). I et av disse fagene var pensum på rundt 3000 sider.

Det er ingen fordel å ha få forelesninger i mine øyne. Jo flere forelesninger, jo mere blir gjennomgått og du slipper å lese på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt studie har 1 dobbeltimes forelesning (90 min) per 10stp vært normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bacheloren (bioingeniør) hadde jeg 20-30 timer i uken inkludert lab. Det var ganske slitsomt. Nå som jeg holder på med master er det 14 timer i uken, da er dette inkludert datalab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 3 timer forlesning om dagen. Studerer økonomi. De tyngste fagene har vi hatt 4 timer forelesning pr uke i, mens vi har hatt 2-3 timer i fagene som er lettere.

I tillegg til dette skal pensum leses, og ikke minst- man skal regne oppgaver, oppgaver, oppgaver. Vi har også stor klasse (ca 300 stk), så hjelp fra foreleser kan du bare glemme. Kan til nøds få et kort svar på mail, men blir det for omfattende får du beskjed om å sjekke pensum. Ville heller hatt mange timer forelesning og god kontakt med foreleser (liten klasse). Foreleserne trekker jo ut det viktigste så man slipper å pugge hele boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...