Gå til innhold

Hvor mange forelesningstimer pr dag har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Hvor mange timer er det forelesning pr dag på ditt studium? Hva studerer du?

Har studert i 3 år og hatt relativt korte dager. Går allmennlærer og da har vi hatt 4 timer forelesning pr dag. Av og til 6 timer en av dagene. Den ene halvåret hadde vi en fridag i uken, resten av tiden har vi hatt hver dag. Vil tippe 12 timer forelesning i uken i gjennomsnitt pr uke gjennom de 2 første årene. Det siste året her har jeg hatt et praktisk år, da har det blitt en del oblg. praktiske timer og ca 8 forelesningtimer i uken.

Dessuten har det vært sånn at man lett kan ta seg en fridag her og der, komme litt sent eller gå tidlig. Ganske slakkt med andre ord.

Nå skal jeg derimot studere spes.ped og timeplanen ser heavy ut. Begynner 08.15 hver dag og holder på 8-10 timer. Slutter 16.00 tre av dagene, og den ene dagen helt til 18.00 (da med to fritimer midt i)! Fri fredagen

Til sammen 32 timer i uka! Jeg er vant med slakke dager og en del jobbing på ettermiddagene (kommer til å fortsette med det, men det blir travlere). Tror absolutt jeg greier det, men det blir en overgang.

Hvordan er ditt studie? Er det normalt med så mye forelesningstimer pr uke? Noen årskurs har jo kanskje 10 timer i uken liksom, til sammenlikning...

Vil kartlegge litt hva som er normalt, så jeg kan sammenligne:)

Hilsen en som gruer seg litt til å sitte på rumpa og høre på foreleser 32 timer i uken :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer fysioterapi og har som regel 6 eller 8 timer (a 45) min til dagen. Vi harav og til studiedag en dag i uken, men ikke alltid. Med mindre man tar slike "tullestudier" på universitetet er det faktisk en del å gjøre som student!

Vi begynner som regel 8.15 og må øve praktisk + lese når skoledagen er ferdig rundt 15 eller 16, så ja, det blir lange dager og uker som student, spes. de ukene vi ikke har studiedag. I tillegg leser jeg hver helg hvis jeg ikke reiser bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg hatt ca 4-6 timer i uken. Forrige semester hadde jeg 15 i uken, semesteret før det hadde jeg 12. Før det igjen hadde jeg 12. Tror at om jeg legger sammen alle vil snittet ligge på ca 10-12. Høres ikke mye ut, men det var mye. Kanskje mest fordi timeplanene var så dumme så det var to timer og så litt fri og så to timer. Men jeg har hatt mye oppgaver og veldig mye å lese på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer teknologi (Bachelor). Dette semesteret har jeg hatt 11 timer forelesning i uka, og 6 timer lab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden mer enn to timer hver dag. Har man lab eller kollokvie, blir det selvsagt litt flere timer.

Men maaaange timer på lesesal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt studie har noen uker med ingen forelesninger og andre uker med 4-5 dobbelttimer. Veldig varierende. Studerer juss.

Dagene må bli brukt på lesesalen til å lese gjennom pensum, lese dommer, gjøre oppgaver osv, og til å forberede meg til forelesningen. Og så er det jo kollokvier en gang i uka ca.

Året som var nå, var jeg på skolen ca 10 hver dag (pga jeg må pendle ganske langt for å komme til studiestedet), men fra høsten bor jeg i samme by som studiet mitt, så da skal jeg være på skolen ca 8 hver dag. Og så bli der 8-10 timer.

Husk at det er forskjell på opplegget på universitet og høgskole. Har et inntrykk av at universiteter legger mer opp til at studentene leser selv, og få undervisningstimer - og de foregår i auditorium med maange studenter.

Inntrykket jeg har fått av høgskoler er at undervisningen foregår i klasserom, slik at studentene blir bedre kjent med hverandre, og at alle på samme studie møtes oftere (siden det er oftere forelesning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har jeg hatt ca 4-6 timer i uken. Forrige semester hadde jeg 15 i uken, semesteret før det hadde jeg 12. Før det igjen hadde jeg 12. Tror at om jeg legger sammen alle vil snittet ligge på ca 10-12. Høres ikke mye ut, men det var mye. Kanskje mest fordi timeplanene var så dumme så det var to timer og så litt fri og så to timer. Men jeg har hatt mye oppgaver og veldig mye å lese på egenhånd.

Hva studerer du?:)

Syns det er litt "urettferdig" at noen har 4-12 timer i uken, mens andre har opptil 40. For samme antall studiepoeng (ikke ment som angrep mot deg, snakker generellt).

Tar du 60 poeng i året?

Hadde jeg valgt norsk dette året hadde jeg hatt 12 timer i uken og fått 60 poeng, samme som jeg får nå som jeg har valgt spes.ped, men da med 32 timer i uken.

Underlig opplegg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pantherinae

Rene forelesningstimer har vi på mitt studie kanskje 10-12 timer i uken. Men vi har mye i tillegg, obligatoriske kollokvier/grupper/seminar og lab. Så er flere som har over 30 timer med en form for undervisning i uken. Jeg studerer ved universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer fysioterapi og har som regel 6 eller 8 timer (a 45) min til dagen. Vi harav og til studiedag en dag i uken, men ikke alltid. Med mindre man tar slike "tullestudier" på universitetet er det faktisk en del å gjøre som student!

Vi begynner som regel 8.15 og må øve praktisk + lese når skoledagen er ferdig rundt 15 eller 16, så ja, det blir lange dager og uker som student, spes. de ukene vi ikke har studiedag. I tillegg leser jeg hver helg hvis jeg ikke reiser bort.

Hva mener du med tullestudier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du?:)

Syns det er litt "urettferdig" at noen har 4-12 timer i uken, mens andre har opptil 40. For samme antall studiepoeng (ikke ment som angrep mot deg, snakker generellt).

Tar du 60 poeng i året?

Hadde jeg valgt norsk dette året hadde jeg hatt 12 timer i uken og fått 60 poeng, samme som jeg får nå som jeg har valgt spes.ped, men da med 32 timer i uken.

Underlig opplegg!

Jeg hadde 4 timer i uka forrige semester. 2 av de var ex-phil en gang i uka og den andre et 20 poengs fag HF. Vet du hvem som har det mest urettferdig? Oss som ikke for NOE oppfølging, Oss som ofte må gå gjennom tilnærmet 3000 sider med pensum mens dere blir mye grundigere skolert i fagene deres. Ikke kom her med det urettferdige tøvet ditt. Jeg ville gitt en del for å ha forelesning hver dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tullestudier?

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Lærer, førskolelærer eller sykepleier er tullefag? Nå har jeg hørt det også.

Her har jeg forelesninger og seminarer ca to timer per dag. Studerer noe så "tullete" som engelsk. :roll: Da jeg gikk allmennlærer var det rundt 4 timer hver dag, kom veldig an på. Praksisdagene var alltid lange (8-18 osv).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Ikke for å avspore tråden, men de sistnevnte (jeg studerer/har ikke studert noen av dem) er vel ikke tullefag da de faktisk er heltidsstudier (om enn ikke de mest krevende) Tullefag kan vi vel heller kalle enkelte årstudier på universitetet er om man skal tro det studenter sier om mengde pensum og annet som må følges opp i som eks kollokvier, oppaver og eksamener. Man vet aldri før man har studert noe, men det er vel opplest og vedtatt at selv om man får 60 stp i løpet av et år så er det himmel og hav i forskjell på arbeidsmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ex.phil, ex.fac, årsstudier og slikt mener jeg er tullefag.

Evnt. lærer, førskolelærer og sykepleier.

Ehm, lærer er dritvanskelig! Vet du at halvparten strøyk på matten feks? Og at vi har div. herk på nynorsk dere andre bare kan ha mareritt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Jeg studerer norsk årsenhet i en bachelor i språk, og har fire forelesninger i uka à 4-5 timer. Dette er et fulltidsstudie, så resten av tiden går til selvstudium. :) (Prøver hvertfall:-p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at de som har mange forelesningstimer i uka har mindre å lese utenom. Virker som noen tror det her.

Jeg har hatt et fag på 500 sider pensum, da hadde vi ca 10 forelesningstimer i uken. I et annet fag hadde vi 2-3000 sider å lese, og selv om vi hadde 20 forelesningstimer i uken var det minst like mye å lese utenom.

Tror de med få forelesningstimer i uken generellt har det lettere. Det er min erfaring hvertfall. Slutter man 12, kan man lese et par timer og ligge greit an. Slutter man 17.00 og leser et par timer kan man også ligge greit an, men da har man brukt 5 timer mer enn student 1...

Det er ikke sånn at jo færre forelesninger jo mindre lesing. Tvert om noen ganger! Pensumstrl for 30 poeng kan være veldig ulik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke sånn at de som har mange forelesningstimer i uka har mindre å lese utenom. Virker som noen tror det her.

Jeg har hatt et fag på 500 sider pensum, da hadde vi ca 10 forelesningstimer i uken. I et annet fag hadde vi 2-3000 sider å lese, og selv om vi hadde 20 forelesningstimer i uken var det minst like mye å lese utenom.

Tror de med få forelesningstimer i uken generellt har det lettere. Det er min erfaring hvertfall. Slutter man 12, kan man lese et par timer og ligge greit an. Slutter man 17.00 og leser et par timer kan man også ligge greit an, men da har man brukt 5 timer mer enn student 1...

Det er ikke sånn at jo færre forelesninger jo mindre lesing. Tvert om noen ganger! Pensumstrl for 30 poeng kan være veldig ulik.

Nei men tror du ikke en som har 3000 siders pensum og 20 forelesningstimer i uka i motsetning til en som kun har en forelesning i uka og like stort pensum får det bedre inn når det foreleses mer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men tror du ikke en som har 3000 siders pensum og 20 forelesningstimer i uka i motsetning til en som kun har en forelesning i uka og like stort pensum får det bedre inn når det foreleses mer?

Så klart. Men vanligvis står mengden pensum i stil med antall forelesninger. Ingen kan la 3000 sider være pensum, også bare forelese 1 gang i uken (kan hende det har skjedd, men jeg har aldri hørt om det eller opplevd det, og jeg har studert mye rart gjennom årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men tror du ikke en som har 3000 siders pensum og 20 forelesningstimer i uka i motsetning til en som kun har en forelesning i uka og like stort pensum får det bedre inn når det foreleses mer?

Enig med deg. Ga ved en feil en pluss til AB du siterte, som egentlig skulle gå til deg.

Jeg har som tidligere nevnt i tråden under 15 timer forelesning, men det betyr ikke at jeg har lite å gjøre. I tillegg til å lese må jeg jobbe praktisk (fordi jeg går et praktisk studium), noe som ofte tar all tiden min mellom 8 om morgenen og 8 om kvelden. I de fagene vi har færre forelesning, kjenner jeg at jeg må lese enda mer for å få inn stoffet. Jeg hadde heller hatt flere forelesninger, i og med at det for min del betyr mindre selvstudium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Men vanligvis står mengden pensum i stil med antall forelesninger. Ingen kan la 3000 sider være pensum, også bare forelese 1 gang i uken (kan hende det har skjedd, men jeg har aldri hørt om det eller opplevd det, og jeg har studert mye rart gjennom årene).

Det faget jeg hadde dette semesteret med størst pensum, var det faget med flest forelesninger. Så akkurat der har du rett. Men dette var også det faget jeg måtte ha minst selvstudium i. Jeg har nok brukt laaangt flere timer på å få inn stoff fra de andre fagene, til tross for at pensum i de har vært mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...