Gå til innhold

lurer på om jeg har ADD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg er en jente på 21 år som lurer på om jeg kanskje har ADD. Dette er noe jeg har tenkt på i flere år.

Jeg har litt vanskelig for å følge med på ting og detter ofte ut av samtaler og begynner å tenke på noe helt annet. Har vanskelig for å huske f.eks. koreografi og klarer ofte ikke å følge med når noen gir meg en forklaring på hvordan noe skal gjøres. Når det kommer til studier har jeg vanskelig for å lese (konsentrere meg) og leser ofte bare de siste dagene før en eksamen, når jeg MÅ lese. Når jeg gikk på ungdomskolen og vgs pugget jeg alltid stoffet som skulle læres og gjorde det greit på prøvene, men like etterpå var alt glemt igjen. jeg husker ikke særlig mye fra det jeg lærte på vgs.

Jeg vet ikke om dette er nok til å ha ADD, og håper jo jeg ikke har det egentlig. Vil helst være normal. Er kanskje vanlig for de fleste å ha konsentrasjonsvansker?

Er vel uansett ikke noe å gjøre om man har ADD, er vel ikke noe medisiner for det? (men jeg vil ikke ha medisiner uansett da.. :)

Høres det ut som jeg kan ha ADD? Eller er jeg bare sløv :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Nedfall
Skrevet

Hei :)

Jeg er en jente på 21 år som lurer på om jeg kanskje har ADD. Dette er noe jeg har tenkt på i flere år.

Jeg har litt vanskelig for å følge med på ting og detter ofte ut av samtaler og begynner å tenke på noe helt annet. Har vanskelig for å huske f.eks. koreografi og klarer ofte ikke å følge med når noen gir meg en forklaring på hvordan noe skal gjøres. Når det kommer til studier har jeg vanskelig for å lese (konsentrere meg) og leser ofte bare de siste dagene før en eksamen, når jeg MÅ lese. Når jeg gikk på ungdomskolen og vgs pugget jeg alltid stoffet som skulle læres og gjorde det greit på prøvene, men like etterpå var alt glemt igjen. jeg husker ikke særlig mye fra det jeg lærte på vgs.

Jeg vet ikke om dette er nok til å ha ADD, og håper jo jeg ikke har det egentlig. Vil helst være normal. Er kanskje vanlig for de fleste å ha konsentrasjonsvansker?

Er vel uansett ikke noe å gjøre om man har ADD, er vel ikke noe medisiner for det? (men jeg vil ikke ha medisiner uansett da.. :)

Høres det ut som jeg kan ha ADD? Eller er jeg bare sløv :P

Kan godt være du har det, men sykdommen må lage en god del trøbbel for deg, for at du skal få komme inn i ett behandlingsopplegg (medisiner mm).

Dog, er det nok også store mørketall.

De fleste "vanlige folk" som har hørt om adhd, tenker nok først på de "verstingene" som havner i fengsel, men det fins lassevis av andre mennesker som aldri har fått påvist det. Både fordi det fins ihvertfall to subtyper av adhd (en type med hyperaktivitet, og en uten), men også siden man ofte utvikler mestrings/maskeringsteknikker når man blir eldre. Tidligere trodde man at adhd var noe man vokste av seg, men dette stemmer ikke. Har man hatt det som barn, er det stor sannsynlighet for at man fortsatt sliter med det i voksen alder.

Har du mistanke om at du har det (ta en titt på wiki f.eks) , så tar du kontakt med fastlegen din, forklarer hvordan du har det, og ber om henvisning til spesialist.

AnonymBruker
Skrevet

du kan få medisin mot add, feks ritalin. men det er ikke alle med add som ritalin funker på, blant annet meg..

Symptomene for add må ha oppstått før du kom i 6-7 års alderen.. Ta kontakt med en lege for og starte utredning vis du vil være sikker..

Men, bare så du er advart så er det er vanskelig diagnose og sette.. Du må igjennom maaange tester.. Personlig viste jeg at jeg hadde add allerede som 16 åring, først når jeg var 23 år fikk jeg diagnosen satt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...