Gå til innhold

Tips til proteinrik mat som er lett å lage?

Anbefalte innlegg

Skyr er fullt av proteiner, det spiser jeg ofte til frokost/lunsj.

Melkeprodukter er generelt en god kilde til protein, det samme er kjøtt, fisk og fugl. Det greieste er kanskje å spise en større andel av dette og kutte ned på karbohydratene for å få i deg en større prosentandel protein?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har filetene i en ildfast form. Jeg liker gjerne ha litt pesto på de for smakens skyld.

Så lager jeg en slags kurv av aliminumsfolie (du kan sikkert bruke en ildfast form her og, men synes folien leder varmen litt annerledes) også kutter jeg grønnsaker i lik størrelse så de stekes jevnt. Jeg bruker gjerne sopp, løk, tomat, broccoli, squash, sukkererter, og pinjekjerner) spre grønnsaken litt, så de ikke blir liggende i en for stor klump, da tar det lang tid før det blir stekt.

Har gjerne i grønnsakene litt før filetene.

Så steker jeg alt på 200 grader! Filetene trenger ca 20-25 minutter hvis de er tint og 30-40 minutter hvis de er fryst. Grønnsakene trenger fra 25-40 minutter, spørs på størrelsen og hvor tykt du legger dem..

Ga det mening? hehe er ikke noen oppskriftskokk, lager mat på innfallsmetoden, og hva som fungerer eller ikke!

Lukker du den kurven du lager, eller er den åpen? Og kan den settes på samme rista som formen med filetene i? Eller i selve formen?

Herregud, dette tar jeg anonymt, spør så dumt at det virkelig lyser matkatastrofe lang vei her..

Og den innfallsmetoden er jeg født uten sans for, dessverre! :fnise:

Men ja, bortsett fra spørsmålene mine så forstod jeg, takk!

Jeg også, derfor jeg ber om at alle her som har gode tips og oppskrifter, vær så snill å skriv de ned. Forklar gjerne som du skulle forklart til en total hjernedød tomsing, så kanskje både jeg og KaDust får feelingen av å lage god mat! Eller.. Mat i det hele tatt.

Ja, kom igjen nå. ;) I startinnlegget spurte jeg om tips og oppskrifter, ikke hva som inneholder hva. Har ganske god oversikt over det allerede, men jeg er fortsatt grønn på hva man kan lage.

Lukker du den kurven du lager, eller er den åpen? Og kan den settes på samme rista som formen med filetene i? Eller i selve formen?

Herregud, dette tar jeg anonymt, spør så dumt at det virkelig lyser matkatastrofe lang vei her..

Og den innfallsmetoden er jeg født uten sans for, dessverre! :fnise:

Men ja, bortsett fra spørsmålene mine så forstod jeg, takk!

Jeg lukker den ikke, for da tar det så lang tid.. men det kan du godt gjøre hvis du griller for å beskytte fra den sterke varmen!

Jeg setter det på samme rista, midt i ovnen..:)

Hehehe innfallsmetoden går i slekta, du kan godt få litt! Føler jeg noen ganger har litt mye av det, tar noen forsøk før det blir bra! :D

Har også en veldig enkel måte å lage suppe på hvis noen vil ha..:P

Annonse

Hvis jeg skal ha noe veldig raskt så varmer jeg kidneybønner i chilisaus, og putter oppi mais, løk og agurk..^^ Kan også blande i cottage cheese om du vil ha enda fler proteiner:) Ser ut som en litt tvilsom blanding, men det er både raskt og godt:)

Hørtes godt ut! Tror det blir dette til middag idag!

AnonymBruker

Jeg lukker den ikke, for da tar det så lang tid.. men det kan du godt gjøre hvis du griller for å beskytte fra den sterke varmen!

Hehehe innfallsmetoden går i slekta, du kan godt få litt! Føler jeg noen ganger har litt mye av det, tar noen forsøk før det blir bra! :D

Takk, da var iallefall èn oppskrift nevnt her i tråden ganske bankers, til og med jeg skjønte det etterhvert :D

Ja, kom med den suppa? Definèr enkel oppskrift forresten haha :fnise:

Gjest Anuket

Synes du burde opprette din egen mattråd jeg Frøken Josefine! :fnise: Forøvig henger jeg meg på Kadust og AB jeg må ha alt inn med teskje :flau:

Du må jo selvfølgelig spise mer proteiner også - ikke bare kutte ned på karbohydratene.

Liker du havregrøt? Det er det mye proteiner i, og hvis du koker det i melk har du jo en fin, proteinrik frokost :)

Liker du ikke egg i det hele tatt, eller liker du for eksempel bare plommen? Hvis du kan spise en av delene, så er det en god proteinkilde :)

Nøtter er det mye proteiner i, men også mye fett - vel og merke veldig sunt fett :) Det kan jo være et fint mellommåltid?

Synes du burde opprette din egen mattråd jeg Frøken Josefine! :fnise: Forøvig henger jeg meg på Kadust og AB jeg må ha alt inn med teskje :flau:

Hehe enkel mat fra en enkel sjel?

Maten min er god, ser ikke spesielt bra ut, men er iallefall enkel!

Neste skritt jenter, det er krydder og urter i denne maten! :D skummelt, jeg vet...brukte lang tid på å tørre!

Annonse

AnonymBruker

Hehe enkel mat fra en enkel sjel?

Maten min er god, ser ikke spesielt bra ut, men er iallefall enkel!

Neste skritt jenter, det er krydder og urter i denne maten! :D skummelt, jeg vet...brukte lang tid på å tørre!

Signerer Anuket, er jo den enkle sunne maten vi kan/vil lære å lage :D

Lag deg en matdagbok! :fnise:

Krydder og urter, har jeg faktisk aldri tørt å ha i noe, pinlig i know :flau:

Jeg skjønte ingenting av det du skrev Josefine. :sjenert:

Og jeg ELSKER egg. Synes det smaker kjempegodt. Men jeg blir kvalm av det. Uansett om det er bare plommen eller bare hvite. Vet ikke hvorfor.

Ellers kan jeg si det jeg IKKE liker: Varme grønnsaker, sopp og alt som er røket.

Ellers er jeg alteter.

Annonse

Laks i folie med bakte poteter.

Sett ovnen på 200c og putt inn potetene som skal bakes, de er vasket og du har laget et lite snitt i dem.

Så går du til sofaen og slapper av i 25 minutter.

... Så tar du laksefiletene og legger de oppå aluminiumsfolieark (et ark med folie til hver filet). Smører på litt sterk sennep, legger oppi oppkuttet løk, gulerøtter, paprika og annet grøntfor som du måtte ønske.

Brett sammen aluminumsfolien (lag pakker).

Sett i ovnen sammen med potetene. Tid brukt ca 5 minutter.

Nå går du tilbake til sofaen og sløver enda 30 minutter til, da er potetene ferdige (om de er av vanlig koke-potet størrelse) og fisken er ferdig...

Klar ferdig, server!

Signerer Anuket, er jo den enkle sunne maten vi kan/vil lære å lage :D

Lag deg en matdagbok! :fnise:

Krydder og urter, har jeg faktisk aldri tørt å ha i noe, pinlig i know :flau:

Vettu hva, da gjør jeg det! :)

Har gjort meg noen erfaringer som det kanskje er like greit å gi bort istedenfor å gnure på de selv! :)

Husk at dere må ha litt tålmodighet med at det noen ganger er en slump her, en dæsjh her ogsånn, men det er fordi man da tar oppi så mye man vil ha i forhold til hvilken smak man liker! hehe

starter en tråd!

Jeg skjønte ingenting av det du skrev Josefine. :sjenert:

Og jeg ELSKER egg. Synes det smaker kjempegodt. Men jeg blir kvalm av det. Uansett om det er bare plommen eller bare hvite. Vet ikke hvorfor.

Ellers kan jeg si det jeg IKKE liker: Varme grønnsaker, sopp og alt som er røket.

Ellers er jeg alteter.

Da dropper vi egg :)

Jeg liker ikke varme grønnsaker selv - men salat spiser du? Salat er jo bare grønnsaker som man kutter opp, og dressing er ikke verre enn litt olivenolje som man drysser oppå En annen enkel måte å skaffe dressing er å rett og slett helle en boks apetina feta med olje over salaten.. Så kan du tilsette en boks tunfisk, da har du en fin middag med masse proteiner.

Eller du kan steke en kyllingfilet i aliminiumsfolie i ovnen - og servere med salat og evt. ris eller poteter. Det er ikke verre enn å pakke fileten i folien, også steker du midt i ovnen ca. 10-15 minutter på 225 grader.

AnonymBruker

Laks i folie med bakte poteter.

Sett ovnen på 200c og putt inn potetene som skal bakes, de er vasket og du har laget et lite snitt i dem.

Så går du til sofaen og slapper av i 25 minutter.

... Så tar du laksefiletene og legger de oppå aluminiumsfolieark (et ark med folie til hver filet). Smører på litt sterk sennep, legger oppi oppkuttet løk, gulerøtter, paprika og annet grøntfor som du måtte ønske.

Brett sammen aluminumsfolien (lag pakker).

Sett i ovnen sammen med potetene. Tid brukt ca 5 minutter.

Nå går du tilbake til sofaen og sløver enda 30 minutter til, da er potetene ferdige (om de er av vanlig koke-potet størrelse) og fisken er ferdig...

Klar ferdig, server!

Det var bare nesten så vidt at jeg skjønte det :flau:

Men oppskriften er notert, tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...