Gå til innhold

Klarte og rygge borti en bil.

roflgirl

Anbefalte innlegg

Dette skjedde på fredag, jeg snakket med eieren og han spurte om navn og nummeret mitt. Vi skrev ikke skademeldingskjema. Bilen fikk bare noen få små riper, tror dere han gir f? eller tror dere han kan ringe?

Tørr så vidt og parkere etter denne hendelsen, huff!

Værste av alt, jeg fikk lappen samme dag som det skjedde... hehe...

Hva tror dere kommer til og skje nå? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror kanskje han tar den til verksted først, for å sjekke skadene og priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du gjort det du har gjort, men mitt råd er:

SKRIV ALLTID SKADEMELDING!

Med mindre man blir enige på stedet om at hver dekker skadene på sin bil selv, bør man alltid skrive skademelding. Når du har rygget på en annen bil, har du skylden. For den som har skylden vil innlevering av skademelding bety at forsikringsselskapet legger ut for skaden, og krever deg betalt i form av økt pris på forsikringen (bonustap). Bonustapet har uansett ikke lov til å være større enn utgiftene forsikringsselskapet har hatt. Det er med andre ord ingen ulemper med å levere skademelding og ta det via forsikringen i tilfeller hvor du har skylden.

Hvis du ikke har skylden, er det heller ingen ulemper med å levere skademelding. Den som ikke har skylden, blir kontaktet av forsikringsselskapet, og får bilen reparert uten at det koster noe som helst.

Jeg vil tro vedkommende du rygget på vil ta kontakt med deg. De aller minste lakk-skadene koster ca 5000-6000 å reparere (!), og det vil han mest sannsynlig avkreve deg, med mindre han har veldig gammel bil og er veldig grei og snill.

Ved å levere skademelding, sørger du for at alt går rett for seg for begge parter. Du slipper også å måtte drive å kreve inn penger dersom den andre parten har skylden. "Pengene er på vei" er jo en av de mest brukte løgnene i hele verden. :)

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt kontakt med vedkommende, forutsatt at du fikk navn og nummer selvsagt, og så sagt at du har fått tenkt deg litt om, og at du ønsker å skrive skademelding, og kjøre det via forsikring.

Som sagt vil du ikke tape noe på det, økonomisk. Hvis bilen ikke er din, vil eieren få smellen via forsikring, og da bør du jo betale tilbake det til eieren.

Vennlig hilsen Vargen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at som regel vil forsikringsselskapet tilby deg å betale ut skaden uten å tape bonus, hvis det lønner seg for deg. Det fikk hvertfall vi beskjed om da noen rygget på bilen vår og mannen holdt på å ta det privat for å være grei.

Det vil i de aller fleste tilfeller lønne seg ved sånne uhell som det her, med mindre du har veldig lav bonus. Når forsikringsselskapet regner på hva som lønner seg, regner de bare tapet frem til du oppnår den bonusen du har i dag. Det de ikke tar med i regnestykket er at du om du ikke tapte bonus ville ha oppnådd en høyere bonus enn det du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når han ringer, skal jeg da si at jeg vil skrive skademeldingskjema? tenk om han blir sur eller noe da? Må jeg ikke betale egenandel? kan veldig lite om bil... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er din skyld må du enten betale egenandel og få bonustap, eller dekke regningen selv.

Skademeldingsskjema MÅ dere skrive dersom forsikringsselskapet skal involveres. Dere får evt treffes et sted og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rygget på noen, min skyld, det var ingen egenandel da, kun om jeg skulle fikset på egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke egenandel på skade på motpartens bil. Egenandel får du hvis du har kasko og ønsker å bruke det til å reparere skade på egen bil.

Jeg ville gått for skademelding, med mindre vedkommende tar kontakt med deg og sier at du bare kan glemme det, siden bilen er gammel eller lignende.

Risikoer med å "ordne opp privat" er f eks at du må ta motpartens ord på taksten, dvs hvor mye skaden koster å reparere. Hvis den du rygget på kommer og sier at "jeg har fått taksert skaden til 8000", kan du ikke si noe på det. Kanskje har han egentlig fått en lavere takst, eller bedt om en takst som inkluderer å rette opp ting som ikke skyldes skaden du har påført. Eller kanskje har han valgt et veldig dyrt verksted.

Hvis du er i en situasjon der motparten har skylden (f eks at din bil blir pårygget), er risikoen nettopp at motparten kan krangle på skadetaksten, la være å betale osv. Eller at han "har en kamerat som kan fikse skaden billigere".

Her er jo det med skyld ganske klart, siden TS rygget, men ellers er det jo også en klassiker at det kan bli uenighet om hvem som har skylden.

Det er mye bedre å la forsikringsselskap ta takst, plassere skyld osv. Som det er sagt her: hvis bonustapet du får er større enn verdien på skaden, får du tilbud om å betale inn beløpet til forsikringsselskapet, og slippe bonustap.

Det er ikke meningen å være paranoid her, men i sammenhenger som har med penger å gjøre, har jeg erfart at man skal være varsom med å stole for mye på folk..

Vennlig hilsen Vargen!

Endret av Vargen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apekattenico

Jeg blir skikkelig glad inni meg når jeg ser så gode svar some dine, Vargen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når han ringer, skal jeg da si at jeg vil skrive skademeldingskjema? tenk om han blir sur eller noe da? Må jeg ikke betale egenandel? kan veldig lite om bil... :S

Han har ingen grunn til å bli sur. Siden du har skylden, vil ikke dette koste han en krone, og han vil få bilen satt i fullverdig stand.

Vargen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Da er det bare å begynne å spare, er selv student uten jobb, og det gikk fint! Rygget selv på noen for en stund tilbake, og de skadene kom på 15.000 (valgte å betale, via forsikringsselsakpet). Hadde null på sparekontoen fra før av, greide akkurat å spare 15lapper til regningen måtte betales. Levde litt trangere, men det gikk helt ok.

Du får evt finne deg en jobb, slik at det blir lettere for deg å betale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...