Gå til innhold

Noen flere som husker Ayla?


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Kvinnen som levde for 30-40 000 år siden og ble oppdratt av en menneskerase som i dag er utdødd?

Jeg hadde Hulebjørnens klan som særoppgave på skolen, og ble hektet. Leste alle fire bøker, og ventet i spenning på nummer fem.

Nå - 12 år etter - er den her. Jeg så en reklame for den i VG og bestilte umiddelbart. Tok den frem med forventninger om skuffelser, da de siste bøkene ikke var så gode som de første. Dessuten var filmen utrolig dårlig, selv med god hovedrolleinnehaver.

Nå er jeg 200 sider ut i eventyret på nesten 900 sider (etter en og en halv dag), og jeg har fortapt meg i Aylas verden igjen.

Noen flere som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ja, jeg husker den jeg! Leste de 4 første bøkene i høst/vår. Og så fant jeg ut at den 5 boka var på vei. Stilte opp i bokhandelen på utgivelsesdagen og leser ved hver eneste anledning (ikke så ofte med 2 unger, men litt hver kveld hvertfall)

Synes også den er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest fascinerende med bøkene, er livssynet syns jeg. Der verdisettelsen er i menneskenes ånd, og ikke i en Gud, slik det ble senere. De tilber jorden, mye som kjent urbefolkning. Da jeg leste de første bøkene som tenåring, hadde dette innvirkning på hvordan jeg formet livssynet mitt. Fint å se at dette også går igjen i denne boken.

Utover det, er det jo spennende med en bok om en kvinne som klarer alt, alene. Kanskje er det det som tiltrekker?

Og Ms. Auel er flink på både menneske- og naturskildring.

Noen som vet om hun har produsert noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nummer fem nå jeg icon_smile.gif

Lånte de andre fire for noen år siden, og nå har jeg bestemt meg for å bestille alle, bare for å ha dem i samlingen..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte bøkene kjempegodt.

Enig med Sissan ang. livssynet, for meg falt også en del på plass mens jeg leste.

Jeg må holde meg langt unna bokhandler skjønner jeg, ellers blir resten av eksamenene ødelagt. icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Virvel

Åjada, Ayla vet jeg godt hvem er :) Har ikke fått klørne i den siste boka ennå, men må jo nesten lese den ettersom jeg har lest de fire andre! Som 12-åring begynte jeg å lese Hulebjørnens Klan, men fikk forbud mot å lese den av foreldrene mine... De mente at den ikke "passet" for meg... Da ble jeg så klart supernysgjerrig! Hva for slags bok kunne dette være, som var forbudt for meg? Så jeg leste den i smug...hehe... (Det var selvsagt de noe *kremt* direkte beskrivelsene av diverse aktiviteter som fikk mamma og pappa til å sette seg litt på bakbena... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Janna

.....og nå har dere gjort Vinga så nysgjerrig at hun må ha bøkene også.... :D

En venninne av meg fortalte om de bøkene i forgårs; hun sa jeg MÅTTE lese de og at de var bare kjempebra.

Hun sa at jeg som likte Sagaen om Isfolket så godt kom til å elske denne serien. (Hun vet å argumentere den jenta 8) )

Finnes de i pocketutgaver?? Hva er prisen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Hvem husker ikke Ayla?

Har nettopp fått bok nr 5 i posten, og gleder meg kjempemasse til å ta fatt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Bestilte den første boken, "Hulebjørnens Klan" fra www.bokkilden.no for tre dager siden, den kostet 79,- og idag kom den i posten!! :D

Har allerede lest halvparten- den minner meg svært om min favorittbok, "Naya Nuki- jenta som rømte" som handler om en indianerjente som rømmer fra en fiendestamme som tar henne til fange, for å finne tilbake til sitt eget folk... (digresjon)

Gleder meg til å lese resten :briller:

Takk for godt tips alle sammen!

Klem fra bokelskeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å ja, husker godt bøkene og Ayla. Husker spesielt godt den boken hvor hun treffer Jondalar (er usikker på skrivemåten). Har ikke fått lest den siste ennå, men jeg skal gjøre det - og jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bøkene om Ayla er veldig fine, syns jeg! Får bare håpe det ikke tar 12 år før neste bok kommer ut!

Mvh

Krølle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg har ikke kommet lenger enn til nr tre, hva heter den femte boka? Da kan jeg kjøpe til sambo i julegave, det har jeg nemmelig gjordt med de fire andre. jeg leser de høyt for han, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Urk...

Jeg bare MÅ få strø litt malurt i begeret her.. :ler:

Leste den første boka for noen år siden, og den var ganske bra.

Så begynte jeg på nummer to (Hestenes dal?) som også virket lovende - selv om man ante at forfatterinnen hadde blitt bitt av suksessen.

Men, og det er alltid et men :blunke: , så kom Jondalar inn i bildet.

Hakke sett på maken til sex-scener, jeg??

Altså: Her kommer'n endelig til den jævla hulen, kaster seg over dama (noe som avstedkommer 7-8 sider med detaljerte sex-beskrivelser), og er ENDELIG ferdig og går ut i huleåpningen for en kikk på stjernene (steinalderens svar på en røyk?).

Endelig, tenker jeg. Litt progress i historien igjen...

Men NEIDA!

Han skal bare trekke pusten noen minutter, og så er det inn igjen for atten sider sex til??! :roll:

Guri...

Ikke noe dreper en bok som ukritiske sexbeskrivelser :ler:

Hvis det ikke er en bok man leser for ..æh.. sexbeskrivelsenes skyld, selvfølgelig. Men det var det som var så komplett snodig med denne serien, sant?

Ikke noe sex i bok nr. 1 (nåja - et par ganger the neanderthal way), og så plutselig gnis greiene utover fjarten sider i bok 2. (eller var det egentlig bok 3?).

Jeg har ingenting i mot slikking. Slikk i vei!

Ikke noe i mot ..hm..resten :ler: heller. Kjør på!

Men ikke inni bok-verdenen min!

Ellers synes jeg serien tapte seg grusomt underveis. Sannsynligvis fordi jeg grudde meg hver gang Ayla og Jondalar hadde noen minutter for seg selv :ler::ler:

dorian - boksex-o-fob :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he dr. ian, må innrømme at jeg hatet Ranec og Ayla for at de hadde sex uten å tenke på følelsene til Jondalar :hoho:

Og så det der med at alle damene skulle læres opp når de var unge, av en ung og viril mann...

ÆSJ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes egentllig ikke at sex scenen i boka er så ille, hender det blir litt vanskelig og konsentrere seg når man leser høyt, men det går.

Vi er kommet til at Ranec og Ayla ga løfte, lurer litt på som skjer nå, siden hun helt tydelig liker Jondalar enda. den som leser får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe!

Enig med dr.ian,Jondalar og den stadige ereksjonen hans blir litt mye til tider... :ler:

Hulebjørnens Klan er den klart beste i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...