Gjest Mandag Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 (Ser det ble laaangt, håper noen orker lese!) Hei Har etter å ha diskutert med meg selv siste måneden bestilt time hos fastlegen...begynte faktisk å grine da jeg snakket med sekretæren på telefonen, men håper ikke hun merket det- en del av meg angrer på at jeg bestilte time, en annen håper på hjelp... Har vært hos legen med noe av det samme for 4-5 år siden, går ikke til legen hvis jeg ikke må- den gang var jeg sikker på at det var noe galt fysisk, men etter å ha tatt masse tester mente hun det var psykisk, og jeg ble tilbudt sykemelding- noe jeg takket nei til! Tok en stund før jeg innså at hun nok hadde rett. Kroppen føltes da som når man har feber, orket såvidt å løfte en arm, helt tiltaksløs og likegyldig. Følte det som jeg kunne legge meg ned å sove for alltid. Hadde da gått rundt sånn i noen måneder, hadde ikke tenkt på at det kunne "sitte i hodet mitt", følte meg bare fysisk syk, orket ikke noe annet enn jobb(og der måtte jeg tvinge meg selv). Det gikk etter hvert over, men har i ettertid hatt flere slike perioder. I høst hadde jeg en veldig stresset periode hvor jeg hadde noe som jeg tror kan ha vært panikkangst (helt plutselig hadde jeg episoder som føltes som en drøm/film/minner/Déjà vu- forsto ikke hva som skjedde, eller om det var virkelig-så på en måte bilder/film i hode og fikk en fryktelig følelse innvendig, ble samtidig kvalm/vondt i magen. Tror ikke det varte mer enn et par sekunder, selv om det ikke føltes sånn.) "Fjernet" grunnen til dette stresset(mennesker pga hobby)- og følte meg bedre(men ikke bra) frem til for ca en måned siden. Har vært veldig stresset på jobben i det siste, egentlig uten grunn, har alltid vært på jobb sånn at ting må ligge på riktig plass, ryddig og slik jeg vil ha det, kan bli veldig stresset/sint på at ting ikke ligger på sine plasser... Endte opp med nye panikkangst anfall(om det er det det er), ikke hatt det på tre-fire uker nå, men er nå inne i en periode hvor jeg kan sitte å stirre ut i lufta uten å orke noen ting, kan gå å gjemme meg på toalettet å grine på jobb. Hjernen går på høygir mesteparten av tida, føles som om hundre tanker samtidig. Går rundt med en rar følelse hele tiden, litt som når man våkner etter mareritt, ikke redd, urolig er kanskje mer beskrivende. Men innimellom føler jeg meg strålende, og kan tenke "jeg er så lykkelig, livet er fantastisk"- så ikke "dårlig" hele tiden. Tror at grunnen til at jeg ikke har bestilt time før, er for at jeg ikke vet hva jeg skal svare når legen spør hva problemet er.... Og er livredd for å bli sett på en som prøver å snike seg til sykemelding, jeg er jo ikke syk... Men kommer til å be om sykemelding, vet ikke om det er nok- men skriver fastlegen ut medikamenter- eller må man videre i systemet da? Føler jeg blir verre for hver dag så noe må gjøres. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men håper på noen råd, erfaringer, synspunkt... Kan jeg ta med huskelapp til legen, redd jeg kommer til å glemme å nevne noe? Håper hun har en liste med spørsmål, og ikke bare sier fortell....
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Du er helt sikkert utbrent. Ta med deg huskelistene din til legen og få deg en sykemelding. Slapp av en stund, start med meditering/yoga, og for all del lær at det ikke er verdens undergang om noe ikke ligger på rett plass.
Gjest Jay Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Ja, ta med deg huskelappen. Hun kommer nok til å be deg fortelle om hvordan du har det, men å fortelle om disse anfallene (Panikkangst?) som du har hatt og at du føler deg verre, sliten og urolig er en god start! Så vil hun nok spørre litt nærmere ut ifra det. Det er mange som sliter som deg, og det er mange som kan få hjelp! Det er godt mulig at du er syk selv om du ikke har en infeksjon i kroppen, så ta deg selv på alvor. Legen må gjerne være litt sunt skeptisk, men du er jo i utgangspunktet ikke den som tar kontakt for hver minste ting for å få sykemelding, så hun tror nok ikke det. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 Be legen sjekke stoffskiftet ditt også. Høyt stoffskifte kan gi hjertebank som kan forveksles med angst.
Gjest LR Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Man er syk hvis man lider mye av angst og panikkanfall. Det er ikke feil å si at man er syk, selv om det ikke er snakk om en fysisk sykdom. Angst og panikklidelser er psykiske lidelser som man kan få psykologhjelp for. Fastlegene skal også kunne litt om disse lidelsene, så det kan hende fastlegen kan være samtalepartner nok også. Jeg gikk f.eks. ukentlig til fastlege før jeg kom inn i spesialisthelsetjenesten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå