Gå til innhold

Har arbeidsgiver rett til å trekke tilbake ansettelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg fast stilling i en hvis prosent.

Jeg ønsker å fylle på den prosenten ved å jobbe en helgestilling ved sidenav.

Jeg sendte jobbkontrakten, og turnusen til den lille helgestillingen.

Jeg ble ringt opp og skjelt ut idag.

Har ikke startet å jobbe der ennå. Han truet med å trekke tilbake ansettelsen, dersom jeg ikke sa opp den andre. Jeg har jo ikke informasjons plikt om hva jeg gjør på "fritida". Jeg ble så spak at jeg sa jeg skulle tenke over det, jeg skjønner ikke problemet? Så jeg ringte opp på nytt, spurte om hva han egentlig mente.. Skjønner at det er mer jobb for han etc.. krever jo ikke at turnusen skal matche, men han kunne tatt en kikk? Han sa at han ikke hadde sett på det engang. Da sa jeg, dersom jeg skal si opp den helgestillingen må du tilby meg en helgestillin hos deg, for jeg har ikke råd til å jobbe så lite.

Hva skal jeg gjøre nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp fått meg fast stilling i en hvis prosent.

Jeg ønsker å fylle på den prosenten ved å jobbe en helgestilling ved sidenav.

Jeg sendte jobbkontrakten, og turnusen til den lille helgestillingen.

Jeg ble ringt opp og skjelt ut idag.

Har ikke startet å jobbe der ennå. Han truet med å trekke tilbake ansettelsen, dersom jeg ikke sa opp den andre. Jeg har jo ikke informasjons plikt om hva jeg gjør på "fritida". Jeg ble så spak at jeg sa jeg skulle tenke over det, jeg skjønner ikke problemet? Så jeg ringte opp på nytt, spurte om hva han egentlig mente.. Skjønner at det er mer jobb for han etc.. krever jo ikke at turnusen skal matche, men han kunne tatt en kikk? Han sa at han ikke hadde sett på det engang. Da sa jeg, dersom jeg skal si opp den helgestillingen må du tilby meg en helgestillin hos deg, for jeg har ikke råd til å jobbe så lite.

Hva skal jeg gjøre nå da?

Hvis den ene jobben er i ukedager og den andre gjelder helga, så har sjefen din ingenting med det.

Men siden du sendte oversikt over jobbturnus antar jeg at du trodde det kunne bli kollisjon i de to jobbene? Det er vanskelig å forstå fullstendig ut i fra det lille du skriver.

Kontakt fagforening og få råd av dem for å være på den sikre siden. En arbeidskontrakt kan ikke bare brytes uten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om hva slags jobber det er snakk om her, men om arbeidsplassene det er snakk om er konkurrenter, så skjønner jeg godt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ingen rett til å skjelle deg ut slik, men jeg skjønner han blir oppgitt om det er slik at han må begynne å forholde seg til andre jobber o.l. Han har sikker opplevd at det blir rot mange ganger. Jeg hadde aldri turt å sende med turnus til den andre jobben sammen med jobbkontrakten uten videre. Skjønner at han synes det er litt frekt. Men på den andre siden så skjønner jeg jo veldig godt at du må ha fulltidsjobb. Det er irriterende med alle disse "ikke helt nok" stillingene. Men du må nesten bare vente til han kommer tilbake til deg så får du velge om du vil begynne i den nye. Jeg hadde ikke hatt lyst å begynne med en slik sjef..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si opp evt. snakke med sjefen for den lille stillingen imorgen.

Gleder meg ikke.. Får ta en telefon til fagforeninga også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det står i lovverket at hovedarbeidsgiver skal informeres og må godkjenne ansettelse hos biarbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer helt an på hva du forespeilet sjefen da du søkte på stilingen. Gav du inntrykk av at du var 100% tilgjengelig har du jo brutt avtalen, men dersom du var åpen om at du ville søke andre jobber burde det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, jeg sa at jeg søkte på andre jobber samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen til din nye sjef kan selvsagt ikke forsvares, men i alle (hvertfall de fleste) jobbene jeg har hatt har det stått i kontrakten at jeg ikke kan ha en annen jobb uten at det er godkjent av arbeidsgiver. Så helt uvanlig tror jeg ikke det kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det står i lovverket at hovedarbeidsgiver skal informeres og må godkjenne ansettelse hos biarbeidsgiver.

Oppførselen til din nye sjef kan selvsagt ikke forsvares, men i alle (hvertfall de fleste) jobbene jeg har hatt har det stått i kontrakten at jeg ikke kan ha en annen jobb uten at det er godkjent av arbeidsgiver. Så helt uvanlig tror jeg ikke det kan være

Har lurt litt på om dette er lovlig... Altså, om hovedarbeidsgiver har lov å nekte noen å ta en bijobb. Har ikke saumfart AML, men har likevel ikke bitt meg merke i en lovparagraf som sier at noen ikke kan ta en ekstrajobb uten tillatelse fra hovedarbeidsgiver. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Om det hadde skjedd meg hadde jeg lagd helvete på min jobb, jeg ble lovd 80 % stilling på intervju, sa opp gamlejobben, begynte i ny jobb og fikk kontrakt på 60 %, "fordi ellers gikk det ikke opp med lønnsprosenten". Og nå har vi fått beskjed om at alle som jobber mer enn lønnsprosenten kanskje får kuttet alle ekstratimene sine, så da får de fader meg tåle det om jeg tar meg en ekstrajobb på de 20 prosentene de løy om. Litt hissig her nå, men er så ufattelig lei av utnyttende sjefer som ikke evner å tenke lenger enn økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på om dette er lovlig... Altså, om hovedarbeidsgiver har lov å nekte noen å ta en bijobb. Har ikke saumfart AML, men har likevel ikke bitt meg merke i en lovparagraf som sier at noen ikke kan ta en ekstrajobb uten tillatelse fra hovedarbeidsgiver. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Har heller ikke saumfart AML, men kan ikke huske å ha vært borti dette før (utenom for barn). Sånn jeg tolker loven så skal jo arbeidskontrakten inneholde plassering og lengde av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid (jf. § 14-6.1.j) og resten av tiden vil jo være arbeidsfritid, og på fritiden kan man jo gjøre hva man vil (med noen begrensningen når det går ut over arb.giver).

Selvfølgelig vil man i enkelte bransjer sikkert ha dette i kontrakten. Jeg tipper at det er for å unngå den ansatte jobber for konkurrenten. Men jeg vet i alle fall ikke om noen lov som gjør at arb.giver kan nekte deg å ha en deltidsjobb i en helt annen bransje/ikke konkurrent.

Men jeg skjønner jo at arbeidsgiveren blir irritert da det ikke er hans ansvar at vaktplanene dine går opp. :)

Hvis noen andre vet om paragrafer/dommer som sier noe annet enn dette så opplys meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i det offentlige, og min arbeidsgiver forbeholder seg retten til å godkjenne ekstrajobber. Det er sikkert både for å sikre at det ikke blir konflikter ift arbeidstider og sånt, og kanskje også for å sikre at de ansatte ikke stiller opp som side-3-pike i Vi Menn eller tar andre oppdrag som kan tenkes å skade omdømmet til arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en forklaring på dette. Jeg jobber i Oslo kommune og som min hovedarbeidsgiver vil de ha oppgitt eventuelle bijobber. Dersom jeg til sammen jobber med enn 100 % i kommunen blir min hovedarbeidsgiver ansvarlig for å utbetale overtid for det jeg jobber ut over 100 %. Dersom jeg for eksempel jobber på IKEA vil det ikke ha noe å si, så lenge det ikke går ut over min hovedjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...