Frk. Belle Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Trenger tips til middagsmat som "gjør seg selv" i ovnen et par timer slik at man kan gjøre i stand, sette hærligheten i ovenen og gjøre noe annet en time eller to..
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Tenker du festmat eller hverdagsmat? Er det viktig at det skal stå 1-2 timer i ovnen? Finnes masse enkel mat som bare stekes/bakes i ovnen. Som lasagne, fisk/kjøtt og grønnsaker i form med fløtebasert saus osv. Er det noe sånt du tenker på, eller mer avanserte saker?
Orcinus Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 En favoritt hos oss: koteletter legges i langpanne og settes i ovnen med varmluft på 175 grader i 30 min deretter tilsetter du potet skåret i avlange båter i 30 min deretter tilsetter du eple og løk i båter/halvinger i 30 min bruk godt med olje hvitløksbåter tilsettes sammen med potetene hvis du liker det krydre kotelettene og potetene etter egen smak. Det bør være lammekoteletter eller nakkekoteletter, altså marmorert fett (ikke svin som har ei fettrand i kanten) hmm...her kan du riktignok ikke forlate kjøkkenet da du får nye oppgaver hvert 30. minutt, men det smaker godt da:-)
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Ting som kan godgjøre seg i ovnen en stund: - Fiskegrateng - Ovnsbakt fisk, f.eks. ørret eller laks - Elgstek, oksestek og alle andre typer stek - Koteletter - Hel kylling, gås eller annet fjærkre - Biff og indrefilèt/ytrefilèt (brunes litt på stekepanna først) - Lakselasagne - Aubergine og kjøtt i form - Pai - Lammeskanker eller lammelår - Ribbe Jeg er klar over at ikke alle disse rettene trenger flere timer i ovnen, men det er klassiske ovnsretter vi bruker å lage i hvert fall
Kamikatze Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 Sånn som koteletter kan du senke temperaturen på, og bruke nesten så lang tid du vil. Jo lenger tid og lavere temperatur, jo saftigere og mørere. Men i steikeovn kan det være fare for at de tørker ut, så da er aluminiumsfolien din venn. Du kan også pakke inn grønnsaker (frossengrønnsaker) med en klatt smør, og smørdampe dem i folie på langpanna ved kjøttets siste fase. Deretter kan du måkke på grillen, for å gi mer stekepreg på maten, før gomlings. Alt kan foliepakkes. Frossen "laksefilet" med skinn legges frossen med skinnsiden ned. Frossengrønnsaker lesses på, med en smørklatt. Folien lukkes. Etter tre kvarter til en time (et ekstra kvarter om du kaldstarter ovnen) åpner du folien og legger på Tine krydderost. Fem minutter etter er det bare å gafle i seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå