Gå til innhold

LAPPEN?!


ELINEpie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp bestått teorien, og etter langkjøringen skal jeg ha oppkjøring. Gruer meg veldig. Det finnes sikkert allerede slike innlegg, men tenkte jeg skulle lage et. De fleste har jo lappen, såååå hvordan var oppkjøringen? Gikk dere etter skilt eller høyre/venstre? Lurer veldig!!!

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testa både på skilt og på høyreregel. Og så prøver de ofte å narre deg inn på en innkjøriung forbudt. De klarte det med meg men jeg besto allikevel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bare si ifra "Nei du, her kan vi ikke kjøre. Innkjøring forbudt jo" -haha. Hvor kjørte du opp? Hvilken trafikkstasjon altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bare si ifra "Nei du, her kan vi ikke kjøre. Innkjøring forbudt jo" -haha. Hvor kjørte du opp? Hvilken trafikkstasjon altså?

I Molde og det er år og dag siden. Litt enklere enn i Oslo for eksempel. Du får bare øvelseskjøre mye så du ikke trenger tenke noe på teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grua meg veeeldig foran min oppkjøring også. Det er ti år siden til høsten, men selve oppkjøringa fungerer vel på samme måte vil jeg tro. Husker at kjørelæreren min stressa meg veldig med å få meg til å ryggeparkere på et senter ved kjøreskolen rett før oppkjøringa, noe jeg syntes var veldig dumt, siden jeg var ekstremt dårlig på det, og bare ble mer nervøs.

Bor i Oslo, men kjørte opp i Brandbu, fordi det ikke var noe ledig i Oslo. Som forsåvidt var en stor fordel, siden det da var lite lyskryss og ingen skumle svære rundkjøringer. Var veldig stressa, og tok en gang til høyre før jeg skulle, så vi havna ved en kirke. Men det var greit, for alle kan kjøre feil. Blinka ofte til høyre lenge før avkjørselen, sånn rett etter at sensor hadde sagt ifra.

Sensor sier hele tiden hva du skal gjøre. Som feks "ta til høyre og snu når du kan", og da hjelper det om du feks ser at det er et rundkjøringsskilt der, og velger å snu der istedet for å kjøre inn på en liten vei bare for å få snudd fort. Han/hun sier også feks "neste mulighet skal du til venstre og finne et sted å parkere" etc. Du får altså veiledning mens du kjører, men må også lese skilt og passe på vikeplikt.

OG! Jeg havna i en politikontroll der jeg måtte blåse i promilletester. Første og eneste gang jeg har gjort det. Ble så stressa at jeg ikke ante hvordan jeg skulle trykke ned vinduet i bilen, så jeg tok ned alle bak og på sensors side før jeg traff riktig knapp, hehe!

Men sensor var rolig og snill, sa ikke så mye mer enn hvor jeg skulle kjøre. Jeg fikk lappen litt "på nåde", han mente jeg måtte øve mer. Hadde allerede trukket meg fra to tidligere oppkjøringer fordi jeg var så nervøs, så var veldig glad jeg klarte det når jeg først prøvde.

Det viktigste er å ikke bryte vikeplikt, da stryker du uansett. Venninna mi strøyk på å kjøre for sakte på motorvei, så du skal "tilpasse farten etter forholdene". Jeg følte jeg ikke ble en ordentlig god sjåfør før noen år etter, for da kjørte jeg mye i jobben, før det ble det bare småturer. Øvelse gjør deg mer trygg.

Det verste med hele greia var egentlig at jeg måtte ta førerkortbildet rett etter å ha prøveparkert, og FØR jeg hadde hatt oppkjøringa. Så på bildet sjeler jeg, og ser livredd og forbanna ut på samme tid. Og det bildet må jeg ha der for alltid, hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!! :)) Hjelper veldig. Ja, uff. Jeg skal kjøre opp ved Billingstad trafikkstasjon, og håper inderlig på at jeg slipper Oslo. Asker og Bærum er såkalte rundkjøringshelvete, og jeg syntes det blir veldig slitsomt i blant. Men jaja, får prøve å overholde vikeplikten, selvom det sikkert er lett å gjøre en glipp.

Jeg er utrolig dårlig på å ryggeparkere selv, var det noe slik på oppkjøringen?

TAKK til alle :))

Jeg grua meg veeeldig foran min oppkjøring også. Det er ti år siden til høsten, men selve oppkjøringa fungerer vel på samme måte vil jeg tro. Husker at kjørelæreren min stressa meg veldig med å få meg til å ryggeparkere på et senter ved kjøreskolen rett før oppkjøringa, noe jeg syntes var veldig dumt, siden jeg var ekstremt dårlig på det, og bare ble mer nervøs.

Bor i Oslo, men kjørte opp i Brandbu, fordi det ikke var noe ledig i Oslo. Som forsåvidt var en stor fordel, siden det da var lite lyskryss og ingen skumle svære rundkjøringer. Var veldig stressa, og tok en gang til høyre før jeg skulle, så vi havna ved en kirke. Men det var greit, for alle kan kjøre feil. Blinka ofte til høyre lenge før avkjørselen, sånn rett etter at sensor hadde sagt ifra.

Sensor sier hele tiden hva du skal gjøre. Som feks "ta til høyre og snu når du kan", og da hjelper det om du feks ser at det er et rundkjøringsskilt der, og velger å snu der istedet for å kjøre inn på en liten vei bare for å få snudd fort. Han/hun sier også feks "neste mulighet skal du til venstre og finne et sted å parkere" etc. Du får altså veiledning mens du kjører, men må også lese skilt og passe på vikeplikt.

OG! Jeg havna i en politikontroll der jeg måtte blåse i promilletester. Første og eneste gang jeg har gjort det. Ble så stressa at jeg ikke ante hvordan jeg skulle trykke ned vinduet i bilen, så jeg tok ned alle bak og på sensors side før jeg traff riktig knapp, hehe!

Men sensor var rolig og snill, sa ikke så mye mer enn hvor jeg skulle kjøre. Jeg fikk lappen litt "på nåde", han mente jeg måtte øve mer. Hadde allerede trukket meg fra to tidligere oppkjøringer fordi jeg var så nervøs, så var veldig glad jeg klarte det når jeg først prøvde.

Det viktigste er å ikke bryte vikeplikt, da stryker du uansett. Venninna mi strøyk på å kjøre for sakte på motorvei, så du skal "tilpasse farten etter forholdene". Jeg følte jeg ikke ble en ordentlig god sjåfør før noen år etter, for da kjørte jeg mye i jobben, før det ble det bare småturer. Øvelse gjør deg mer trygg.

Det verste med hele greia var egentlig at jeg måtte ta førerkortbildet rett etter å ha prøveparkert, og FØR jeg hadde hatt oppkjøringa. Så på bildet sjeler jeg, og ser livredd og forbanna ut på samme tid. Og det bildet må jeg ha der for alltid, hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett bare stole på egne ferdigheter. Før oppkjøring sa kjørelæreren min til meg "når du kjører opp er du helt alene i verden". Det er helt sant.

Sliter du med å huske forskjell på venstre og høyre kan du markere henden med V og H. Det er ikke uvanlig at folk gjør.

Husk også at ingen oppkjøringer er like. Det er heller ingen andre trafikanter som ser at du har oppkjøring, bilen er merket med verken rød L eller "skole". Du er en trafikant på lik linje med alle andre der ute.

Jeg kjørte opp i Drøbak, og syntes selv oppkjøringen var "enkel". Var godt kjent i Drøbak fra før, og fikk også rute på hjemplassen min. "Bykjøring" var enveiskjøring i Drøbak sentrum, parkere gjorde jeg ikke (sensor pekte på avkjøringen da vi kjørte forbi, og sa "oi, vi skulle egentlig inn her vi), jeg avslørte egentlig ganske fort at jeg ikke kjørte på skilter, men på vane (sensor sa "nå skal vi dit" hvor jeg svarte "jamen, det er ingen skilter dit". sensor pekte på skiltet og sa "jo, det står der").

Vet du at du syns rundkjøringer og ryggeparkering er vanskelig, så øver du på det fram til oppkjøring. Spør også kjørelærer om h*n vet hvor oppkjøringsrutene rundt Billingstad er, og om dere kan kjøre i de områdene.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe rygging eller lukeparkering. Det tok ganske lang tid før jeg ble god på det, så er glad det ikke var på oppkjøringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rygging når jeg skulle parkere ved biltilsynet. Heldigvis hadde vi hatt mange kjøretimer der vi stakk innom der og parkerte, så jeg var ganske klar over hva jeg måtte gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen andre trafikanter som ser at du har oppkjøring, bilen er merket med verken rød L eller "skole". Du er en trafikant på lik linje med alle andre der ute.

Her hvor jeg kjører bruker vi bilen vi kjører med på kjøreskolen. Dvs det står logo på bilen + "skole" bak. Trodde det var vanlig praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle kjøreskoler som har logo på bilene sine. På min kjøreskole kunne man bare se at det var en skolebil utfra de ekstra speilene og at det var festet skilt med skole bakpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg kjører bruker vi bilen vi kjører med på kjøreskolen. Dvs det står logo på bilen + "skole" bak. Trodde det var vanlig praksis..

Det er vanlig prakis at man bruker en kjøreskolebil under førerprøven (på oppkjøring må man ha en bil med bl.a. ekstra pedalsett, denne må man leie selv. Vanligvis leier man bil hos kjøreskolen man bruker). "Skole"-skiltene er som regel magnetiske, og kan tas av. Disse skiltene skal kun brukes under opplæring. Førerprøve er ikke opplæring, ergo skal "skole"-skiltene tas av.

Skolens logo på bilen er jo bare egenreklame (men jeg vet om flere skoler som har magnetiske logoskilter og tar dem av når de bruker bilen privat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ryggeparkere på biltilsynet når jeg var ferdig med oppkjøringen.

Det viktige er at du hører på hva sensor sier og følger med på skilt, vikeplikt og høyrereglet vei. Se også ofte i speilene og blindsonene. Ta det med ro og avpass farten etter forholdene. Prøv å få en god tone med sensor. Si også i fra om du gjør noe feil og forklar hva du burde ha gjort. Du kan "snakke deg til" lappen om du vet hva du gjorde feil. Såfremt du ikke gjør feilen HELE tiden da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...