Gå til innhold

Svart arbeid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått i oppgave på skolen å velge en av 5 ting å sette oss inn i og skrive om. Jeg kan lite om alle emnene, men ett er mer interessant enn andre. Om kriminalitet i form av svart arbeid. Kan skrive litt fritt, så vil brodere inn om mafiatilstander i Norge, korrupsjon, menneskehandel og sånt som er mer utbredt enn folk aner.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å finne fakta om hva slags lyssky ting som foregår i Norge, smugling av varer, menneskehandel, er nordmenn involvert eller er det flest utlendinger, isåfall fra hvor, hvor mange arbeider svart som håndverkere, hvor mange med narkotika, hvor skjer korrupsjon osv.

Hovedfokus må desverre være på svart arbeid (av alle typer, dermed kommer jo andre temaer på banen).

Hvordan får folk svart arbeid? Da tenker jeg ikke på at man som proff maler maler huset til naboen svart... Men folk som kommer fra Polen f.eks, for luselønn, ikke god nok sikkerhet på jobb og som bor stuet sammen i små leiligheter.

Eller Pakistanere som vasker biler for en billig penge, og bor skjult på loftet av vaskeriet/verkstedet.

Har ikke så veldig mye tid å bruke på dette, så får ikke til å grave så dypt. Men litt linker eller erfaringer fra dere hadde vært flott!

Har selv søkt litt, og finner særdeles lite om temaet. Vet det finnes bøker om noe av dette, men har ikke nok tid.

Vil ikke at noen skal gjøre "leksene" mine for meg, bare inspirere, gi linker og historier om hva de har opplevd/hørt om dette.

Takker så mye for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Det som hovedsakelig regnes som svart arbeid, er mennesker som gjør en jobb uten å betale skatt for det.

Det du snakker om, heller mer mot sosial dumping, iblandet svart arbeid.

Skrevet

Menneskehandel bør ikke gå under "svart arbeid"-snakk. Korrupsjon er heller ikke helt i den kategorien. Konsentrer deg om svart arbeid som omfatter malere, håndverkere, rengjørere osv du. Nok å ta av tenker jeg.

Skrevet

Blant håndverkere jeg kjenner er det ganske så utbredt at man hjelper hverandre med oppussing hjemme uten at man tar betalt i penger, men heller type 3 timer muring betales tilbake med 3 timer rørlegging. Slik unngår de å bli sittende med svarte penger som kan utløse spørsmål, men en åpenbar ulempe er jo den begrensede fleksibiliteten. Er man elektriker og trenger 10 timer murerarbeid, men murerkompisen bare trenger 2 timer elektrikerarbeid så blir det vanskelig å få regnestykket til å gå opp uten å involvere penger utenom eller at mureren føler seg utnyttet.

Ellers er det nok en del tenåringsgutter som lever stort på å fikse pcer for venners foreldre og foreldrenes voksne venner. En dataflink gutt i nabolaget her kjøpte en annens nabo gamle BMW for flere titusen i 200- og 500-lapper ut av en plastpose, jeg tipper det ikke er betalt skatt på de pengene.

Hobbydykkere har ikke lov å dykke mot betaling selv om de oppgir inntekten på selvangivelsen, man må ha et spesielt dykkesertifikat for å arbeidsdykke. Kanskje ikke direkte svart arbeid, men også en ting å tenke på. Blir på sett og vis beslektet med å kjøre pirattaxi, man gjør en handling man har lov til (fikse båt eller brygge under vann/kjøre personbil), men man ikke har lov til å ta betalt for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...