Gå til innhold

Fiskegrateng

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd meg flere ganger på å lage fiskegrateng, men jeg får den rett og slett ikke god. Jeg er virkelig ikke glad i hvit fisk, og når jeg lager hjemmelaget grateng så kommer smaken så veldig tydelig frem. Jeg har brukt disse to oppskriftene tidligere:

http://www.greteroede.no/oppskrifter/middag/fisk/1232272.o2.html

http://www.nasjonalforeningen.no/Fiskegrateng+-+hjemmelaget.9UFRnY2F.ips

Har du en oppskrift som du vet gir godt og smakfullt resultat? Jeg bruker helst ikke smør i den hvite sausen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikkje likar kvit fisk, kan du jo lage grateng med laks i staden? Det er kjempegodt!

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan jeg jo, men jeg spiser allerede 2 middager med fet fisk i uken, så jeg kunne tenke meg å variere litt ;)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier først og fremst å trekke fisken (bruker helst torsk) i melk først, så bruker jeg den samme melken til å lage vanlig hvit saus. Jeg lager med smør, men det velger du jo selv. Krydrer med salt, hvit pepper og muskatnøtt, visper inn 1-2 eggeplommer inn til slutt. Har gjerne også en skvett fløte i sausen, om jeg har noen rester i kjøleskapet. Blander kokt makaroni, fiskebiter og hvit saus, vender inn 1-2 stivpiskede eggehviter, har hele greia over i ildfast form, strør over strøkavring og et par smørterninger (kan du gjerne droppe). Steker ved 200 gr i 20 min (kanskje litt varmluft/grill tilslutt for å få "lokket" sprøtt), serverer med råkostsalat og smeltet smør til den som vil ha.

Skrevet

Tilsett noe som dekker fiskesmaken. Feks kan du bruke litt røkt fisk i hvis du liker det. Eller du kan tilsette en urte du liker godt eller purreløk for å gi litt annen smak.

Skrevet
Her finner du forskjellige tips til smakstilsetninger i fiskegrateng.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage fiskegratengen min slik:

Trekke fisken i oppkokt vann, 15 min ca. Koker opp ønsket mengde makaroni.

Lager hvit saus, starter med smør, freser opphakket sjalotløk i smøret, lager jevning med mel, har oppi kraften fra der fisken har ligget og melk. En liten dæsj karri oppi.

Legger fisken knust opp i biter i en ildfast form, makaroni over, sausen også brødsmuler. Kan også ha oppi gulrotbiter om man vil, nam :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...