Gå til innhold

Dårlig samvittighet overfor mamma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etterveksten farger du da fint selv! Spør frisøren hvilken farge du skal bruke, det er helt vanlig å gjøre det. Også for oss som tjener bra selv.

Det er sikkert ikke noe galt med deg som venninne. Men ettersom du velger å være venninne med "vanskelige" personer, vil du antagelig trekke mot slike også andre steder. Derfor vil du muligens få slike problemer om du flytter også. Tror neppe at ALLE de "mindre populære" er så ulik deg som person, så kanskje er det du som ikke vil være venner med dem pga status på skolen?

Går du siste året på vgs nå? I så fall har du jo bare noen uker igjen. Deretter kommer du jo i nytt miljø uansett, og trenger ikke flytte til utlandet for å få miljøskifte. Om du flytter av andre grunner, rett og slett for at du har lyst, så bør du jo gjøre det. Men ikke for mammas penger!

Jeg har tenkt på å farge etterveksten selv, men er så redd for at det skal bli stygt.. haha :(

Du har rett i det, og ja, status har dessverre litt å si. Det høres kanskje fryktelig tåpelig ut av meg, men det er ekstremt mye baksnakking på skolen, tro meg, og jeg vil ikke være et av temaene som snakkes om.. Det skal virkelig ikke mye til. Jeg hører ting daglig, og det er de minste ting som snakkes om, jeg blir HELT flau.

Jeg går første året.. Har liksom hele to år igjen som vil føles ut som evigheter da jeg virkelig ikke trives.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du, det er ingen hinder for at du ikke skal få den fremtiden du ønsker deg mest her i livet. Men kjære deg, det er noe du er nødt til å jobbe for helt selv. Moren din kan bare være der så og så mye. Du er nødt til å ta ansvar for eget liv. Om du ikke har råd til å reise og studere nå, for egne penger, så bør du kanskje ta deg et år, jobbe og spare opp så mye som mulig til det. Du er nødt til å slåss for det du vil ha. Drittfremtid skal du ikke ha om du jobber for en godfremtid.

Jooo, men da henger jeg allerede et helt år etter de andre på min alder, og jeg vil jo bli ferdig så fort som mulig.. Tror jeg bør ta kontakt med rådgiveren på skolen, kanskje hun kan hjelpe meg litt med dette :)

Skrevet

Finner på? Jeg kan gå med på at jeg er litt bortskjemt og KANSKJE korttenkt, men jeg er overhodet ikke dum. En av mine største ønsker er å få et godt liv hvor jeg virkelig kan trives, men vet du hva? Jeg har INGEN venninner, jeg er så drittlei av all umodenheten som er ute og går.. Jeg kan love deg/dere, jeg har aldri gjort dem noen ting vondt, så det er ikke min feil at jeg blir brukt som kasteball. Jeg er opptatt av å gjøre det bra på skolen og være ordentlig stolt over meg selv, samtidig elsker jeg å reise og tenkte at dette kunne være et godt alternativ.. Men tydeligvis er jeg bare en dum drittunge som kan forvente meg en drittfremtid

I denne tråden så virker du ikke så veldig moden selv, og det preger kanskje oppfatningen din av miljøet rundt deg. Om du er ferdig med videregående om bare få uker, så bør du seriøst vurdere å legge en ordentlig plan for fremtiden. Vurder ting som:

Hva har du lyst til å oppnå i livet? Hva har du lyst til å studere/jobbe med?

Hvordan skal du, mest mulig på egen hånd, greie å oppnå dette?

Hvilke sider av deg selv bør du jobbe med for å bedre de tingene du per nå er misfornøyd med (for det er ingen av oss som er perfekte)?

osv...

Gjest Gjest
Skrevet

Finner på? Jeg kan gå med på at jeg er litt bortskjemt og KANSKJE korttenkt, men jeg er overhodet ikke dum. En av mine største ønsker er å få et godt liv hvor jeg virkelig kan trives, men vet du hva? Jeg har INGEN venninner, jeg er så drittlei av all umodenheten som er ute og går.. Jeg kan love deg/dere, jeg har aldri gjort dem noen ting vondt, så det er ikke min feil at jeg blir brukt som kasteball. Jeg er opptatt av å gjøre det bra på skolen og være ordentlig stolt over meg selv, samtidig elsker jeg å reise og tenkte at dette kunne være et godt alternativ.. Men tydeligvis er jeg bare en dum drittunge som kan forvente meg en drittfremtid

Skal du begynne å sutre nå?

Du virker veldig umoden.

ja, det er dumt å ta opp studielån og dra til utlandet når du ikke er ferdig med vdg skole. Da bruker du opp ressurser du kan få mer ut av senere i utdanningsløpet. Det er faktisk begrenset hvor mange semestere man kan få støtte til fra Lånekassen.

Det virker som du bare vil reise bort så du kan slippe unna å ta ansvar i ditt eget liv og ordne opp med de rundt deg som du har problemer med.

Du sier om og om igjen at du er en super person og at de andre er dumme.Kanskje de ganske enkelt får nok av deg i perioder? Har du tenkt på det?

Dersom du vil ta utdannelse et annet sted enn i Norge bør det være fordi du skal bruke fagene til noe, og ikke fordi veninnene på vdg er kjipe...Da kan du bytte skole i Norge først, i tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter å tro at ingen liker deg grunnløst.

Ellers er jeg enig med andre her, ta ansvar for ditt liv og ikke vær så forbanna redd for å gjøre en innsats.

Og seriøst, frisør en gang i måneden? Ikke engang kronprinsessen farger og/eller klipper håret sitt så ofte...

• Liker 1
Gjest Illiya
Skrevet

Jeg har tenkt på å farge etterveksten selv, men er så redd for at det skal bli stygt.. haha :(

Du har rett i det, og ja, status har dessverre litt å si. Det høres kanskje fryktelig tåpelig ut av meg, men det er ekstremt mye baksnakking på skolen, tro meg, og jeg vil ikke være et av temaene som snakkes om.. Det skal virkelig ikke mye til. Jeg hører ting daglig, og det er de minste ting som snakkes om, jeg blir HELT flau.

Jeg går første året.. Har liksom hele to år igjen som vil føles ut som evigheter da jeg virkelig ikke trives.

Neida, det kommer ikke til å vises at du gjør det selv! Jeg orker ikke å dra til frisøren så ofte, så jeg har gjort det selv i årevis. Datteren min gjør det også. Har du ikke for mye effektstriper i håret, så er det ingen som kan se forskjell. Har du veldig tydelig striper i håret, sånn at de må friskes opp samtidig, så er det verre å gjøre det selv.

Hvis du mistrives så mye på skolen, har du ikke mulighet til å bytte skole da? Det er jo som oftest ikke så langt mellom skolene. Da kan du få en ny start og bli kjent med andre typer folk.

Datteren min går siste året nå, og vi flyttet i fjor høst. Det var meningen at hun skulle fortsette på den gamle skolen sin, men hun syntes det ble for langt med bussen, så hun byttet til en skole som er nærmere. Miljøet på den gamle skolen var ganske likt det du beskriver, hun hadde endel venninner der som hun hadde kjent lenge, men det var endel drittslenging osv. Etter at hun begynte på ny skole, har hun fått andre typer venner, som ikke hadde forventninger til henne fra før. Og som hun trives veldig godt med.

Kanskje det samme kunne vært noe for deg?

Har du snakket med moren din om problemene du har på skolen?

Gjest Gjest
Skrevet

Jooo, men da henger jeg allerede et helt år etter de andre på min alder, og jeg vil jo bli ferdig så fort som mulig.. Tror jeg bør ta kontakt med rådgiveren på skolen, kanskje hun kan hjelpe meg litt med dette :)

Er det noen grunn til at du ikke kan jobbe og studere i Norge mens du legger deg opp penger til å ta de absluttende eksamenene dine ved en skoel i utlandet?

Kanskje du skal lære litt av hvordan moren din ordner livet sitt (tjener pengene selv og ikke lever på lån...) og ta an prat med henen om hva det kan være lurt å planlegge.

For du høres helt ærlig ut til å være så liten ennå at du trenger mor og far sin hjelp...Du er neppe eldre enn 16.Hvis ikke er du ganske så umoden for alderen...

Skrevet

Jeg misforsto tydeligvis tidligere - fikk inntrykk av at du nå går siste året på VGS. Da vil jeg anbefale deg å gjøre det beste ut av de to årene du har igjen, og utsette skole i utlandet til du er ferdig med VGS. Se på det slik: Om du begynner å jobbe mot spesifikke mål nå, så vil du så absolutt ikke få noen "drittfremtid". Skaff deg en jobb, søk på studier i utlandet når den tid kommer, finansier med sparepenger+Lånekassen.

Ellers synes jeg du skal gjøre noe med den dårlige samvittigheten du har ovenfor moren din (for det fremstår som om du eeegentlig ikke har så lyst til å gjøre noe med dette) - kutt forbruket ditt og la heller moren din få unne seg noe godt/fint:)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Neida, det kommer ikke til å vises at du gjør det selv!

Det kommer til å synes ganske godt etterhvert hvis hun skal farge ettervekst selv hver eneste måned. Hun vil få et hår som ser ut som strå...

Hvis håret er langt ville jeg vært svært forsiktig med å klusse for mye med hjemmefarging.

Det er uansett ikke nødvendig å blåse mammas penger på frisør når man er gammel nok til å tjene egne penger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor et anna land? Flytt til en anna by og gå på en anna skole. Trenger ikke rømme landet fordi "ingen" liker deg der du bor nå.

Og hvis alle vender seg i mot deg kanskje du bør ta en titt på dine egne verdier og holdninger til andre og ting?

Ta deg et år på folkehøgskole og lær om deg selv og andre mennesker.

Må si meg enig i mange av de andre svarene du har fått her. Hadde du vært min datter ville jeg aldri turt å sende deg på andre sida av jorda slik som du fremstår her.

Edit;

Den dårlige samvittigheten du har ovenfor moren din er det kun du som kan gjøre noe med. Du velger om du vil bruke henne eller ikke.

Endret av HubroTuppa
  • Liker 4
Gjest Illiya
Skrevet

Det kommer til å synes ganske godt etterhvert hvis hun skal farge ettervekst selv hver eneste måned. Hun vil få et hår som ser ut som strå...

Hvis håret er langt ville jeg vært svært forsiktig med å klusse for mye med hjemmefarging.

Det er uansett ikke nødvendig å blåse mammas penger på frisør når man er gammel nok til å tjene egne penger.

Håret mitt har jeg alltid fått komplimenter for, har langt, tykt og krøllete hår, så hos meg er det ikke noe strågreier. Både jeg og datteren har fått høre hos frisøren at vi godt kan farge etterveksten hjemme. Hun har også sunt og blankt hår.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du begynne å sutre nå?

Du virker veldig umoden.

ja, det er dumt å ta opp studielån og dra til utlandet når du ikke er ferdig med vdg skole. Da bruker du opp ressurser du kan få mer ut av senere i utdanningsløpet. Det er faktisk begrenset hvor mange semestere man kan få støtte til fra Lånekassen.

Tror ikke det er noen fare for at TS kommer til å bruke 16 semester på høyere utdanning altså :P

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Håret mitt har jeg alltid fått komplimenter for, har langt, tykt og krøllete hår, så hos meg er det ikke noe strågreier. Både jeg og datteren har fått høre hos frisøren at vi godt kan farge etterveksten hjemme. Hun har også sunt og blankt hår.

Så da går du uten videre ut fra at TS har samme hårtype som deg og din datter?

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det er noen fare for at TS kommer til å bruke 16 semester på høyere utdanning altså :P

Det kan du ikke vite noe om.

Er selv i den situasjon at støtten fra Lånekassen ble brukt til utanning jeg gjerne skulle vært fouten, og at jeg ikke hadde rett på mer støtte når jeg fant ut hvilke fag jeg menglet. Har venner i samme situasjon.

Derfor bør man vite hva man vil og ikke begynne å bruke støtte fra Lånekassen til å rømme unna dølle venner og en hverdag man ikke fikser.

Dessuten virker TS alt for ung og umoden til å greie seg alene som student i Australia uansett. Jeg har snakket med 14åringer som virket mer voksne enn TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt vgs!

Jeg trivdes ikke på den første vgs jeg begynte på. Hadde ingen venner, og det var kjipt. Fullførte året, også begynte jeg et nytt sted neste år. Der fikk jeg andre typer venner og trivdes godt! Trenger ikke rømme landet, fordi den populære gjengen på skolen din ikke vil henge med deg lengre.

Dette minner meg om sånne amerikasnke high school-filmer, der livet raser sammen, fordi de populære har begynt å baksnakke deg e.l.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan du ikke vite noe om.

Er selv i den situasjon at støtten fra Lånekassen ble brukt til utanning jeg gjerne skulle vært fouten, og at jeg ikke hadde rett på mer støtte når jeg fant ut hvilke fag jeg menglet. Har venner i samme situasjon.

Dvs at jeg prøvde og feilet og brukte støtte fra Lånekassen til å finansiere det hele, og når jeg fant ut hvilke studier jeg ville satse på hadde jeg ikke rett til mer støtte. Har som sagt også venner som er i samme situasjon, og ønsker de kunne begynjt helt på nytt.

(Men vi finansierer i stedet livet med deltidsjobb mens vi studerer og bor trangt sammen med venner.)

Da går det an å gjøre andre oppmerksom på dette, spesiellt når de virker umoden og ikke er klart innstilt på ett bestemt studieforløp/mål som de har i tankene.

Kan godt se for meg at en jente som TS kommer til å bruke en del tid på å finne sin vei.

Da er det ikke lurt å statse kundeforholdet sitt i Lånekassen med et mål som hovedsaklig handler om å rømme unna en kjip hverdag over i noe man inbiller seg skal bli heelt fanatstisk bare man kommer "ned dit"...

Som oftest flytter nemlig nissen med på lasset, og TS vil finne ut at livet ikke automatisk ble helt topp bare hun kom til et annet geografisk sted. Kanskje det til og med ble vanskeligere, mer ensomt, og mye mer krevende å fullføre skolen på et annet språk...

Dessuten kommer hun til å kræsje helt som student med det forbruket tydeligvis hun er vant til...

TS trenger mer tid til å bli voksen, virker det som.

Hun er på god vei, når hun har begynt å innse at hun ikke kan være en svamp på moren sin. Så hun har gode forutsetninger til å klare seg fint hvis hun skaffer en helgejobb og begynner å tjene noen penger ved siden av skolen neste år.

Men da bør hun satse på dette, og ikke på å dra til utlandet.

Blir hun her og jobber kan hun skaffe seg førerkort og øvelseskjøre med foreldrene også. Så det er fler gode grunner til å bli hjemme.

Er miljøet på skolen ille, kan hun vel bytte skole.

Gjest Rosa mirabella
Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at du forventer og mener at foreldrene dine skal betale for at du skal få ta et år i utlandet. Det høres helt sykt ut. Du virker bortskjemt og meget økonomisk uselstendig! Hvor gammel er du? Og så shopper for moren dine sine penger en gang i uken?! Håpe for din del at du er under 14, for er du eldre blir jeg rett og slett flau på dine vegne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer videregående tror jeg ikke du klarer studier i utlandet. Du kommer til å føle deg veldig dårlig hvis du ikke gjennomfører dyre utenlandsstudier, og ingenting blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...