Gå til innhold

Hvordan slutte å snuse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen av dere klart det? Hvordan gikk du frem? Gikk du evt. noe opp i vekt? Hører så mange sier det, men tenker at hvis man spiser som ellers burde jo det gå fint? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, vektproblemet kommer av at folk må fylle savnet med noe, og ender opp med å spise MYE, så bare fortsett som vanlig :)

Beste rådet for å slutte, er å bare slutte. Slutt å ta snusen, slutt å kjøp den, TVING DEG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vektproblemet kommer av at folk må fylle savnet med noe, og ender opp med å spise MYE, så bare fortsett som vanlig :)

Beste rådet for å slutte, er å bare slutte. Slutt å ta snusen, slutt å kjøp den, TVING DEG! :)

snuser du selv? Det er ikke så lett å slutte selv om man bare vil. Man forbinder snusen med så mange ting. Tror det er vanskeligere å slutte å snuse enn røyke fordi du kan gjøre andre ting samtidig, mens røyken er "bare" røyken. Jeg merker det godt, det første jeg gjør om morgenen er å ta en snus når jeg ordner meg. Når jeg har prøvd å slutte nå er jeg bare såååå ukonsentrert, jeg funker ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg røyka 40 for dagen da jeg sluttet for 5 år siden du. Røyken er ikke bare røyken. :)

Jeg ville, jeg greide det, jeg var hardt motivert. Har ikke sett meg tilbake ever since.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

snuser du selv? Det er ikke så lett å slutte selv om man bare vil. Man forbinder snusen med så mange ting. Tror det er vanskeligere å slutte å snuse enn røyke fordi du kan gjøre andre ting samtidig, mens røyken er "bare" røyken. Jeg merker det godt, det første jeg gjør om morgenen er å ta en snus når jeg ordner meg. Når jeg har prøvd å slutte nå er jeg bare såååå ukonsentrert, jeg funker ikke..

TS her: Jeg har snuset for å holde meg unna mat, og nå som jeg slanker meg har det blitt den ene tingen jeg kan kunne meg. Skjønner veldig godt det du sier med en snus og morgenen og sånt. Det suuuget! Men ble litt slått ut av hvor turnoff gutter synes det er med jenter som snuser, haha. Prøver å bli et bedre menneske om dagen, så. Og å gjøre det beste for kroppen min. Men åh, det er jo så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka 40 for dagen da jeg sluttet for 5 år siden du. Røyken er ikke bare røyken. :)

Jeg ville, jeg greide det, jeg var hardt motivert. Har ikke sett meg tilbake ever since.

Var ikke slik jeg mente det, men snusen kan du gjøre så mye annet med når du snuser, om du forstår. Som når jeg er på jobb er det enkelte ting jeg har gjort og da har jeg alltid snuset samtidig. "når jeg rydder der tar jeg meg en snus". Og da tenker man KUN på det når man gjør det. Når man røyker er det liksom "det" man gjør..

TS her: Jeg har snuset for å holde meg unna mat, og nå som jeg slanker meg har det blitt den ene tingen jeg kan kunne meg. Skjønner veldig godt det du sier med en snus og morgenen og sånt. Det suuuget! Men ble litt slått ut av hvor turnoff gutter synes det er med jenter som snuser, haha. Prøver å bli et bedre menneske om dagen, så. Og å gjøre det beste for kroppen min. Men åh, det er jo så godt.

Ja, gutter HATER det.. Kjæresten min ble såå skuffa når jeg sprakk i går. Men vi får bare muntre hverandre opp så klarer vi det vel. Andre har jo klart det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, gutter HATER det.. Kjæresten min ble såå skuffa når jeg sprakk i går. Men vi får bare muntre hverandre opp så klarer vi det vel. Andre har jo klart det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske typisk for tung nikotinavhengighet. Dersom du slutter tvert med nikotin, så kommer det til å være en periode der du føler deg temmelig elendig. Jeg ville anbefale å bruke et substitutt, som nikotin inhalator eller lignenden, for å ta de verste toppene av suget. Det viktigste er at du trapper inntaket av nikotin ned, og at du bryter vanen med å snuse. Da jeg sluttet med røykinga, var jeg avhengig av å bruke inhalator en periode, for jeg ble så ukonsentrert at jeg merket av jeg ikke var helt stø i trafikken. Særlig på landeveien eller om jeg skulle kjøre langt.

Det er enklere å trappe ned med slike midler, fordi du kan benytte dem når det trengs mest, og det smaker temmelig ille, så du har ikke noen "kos" med det.

Jeg må si jeg føler litt med deg, for selv var jeg til tider så rastløs og sugen at jeg trodde jeg skulle bli sprø, den første tida. Men hold ut, etter noen måneder går det over. Og hva du enn gjør: Når du er ferdig, VÆR ferdig. Hvis du tar deg en liten festrøyk eller snuser litt på en fest, så risikerer du at suget kommer tilbake med full styrke.

Been there, done that. Got the T-shirt. For å si det sånn. Sluttet og sprakk iallfall 5-6 ganger på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sluttet å snuse for ca ett år siden. Da leste jeg den berømte boken til Allen Carr:Endelig ikke røyker. Og fulgte dens instruksjoner nesten til punkt og prikk. Selv om jeg altså skulle slutte å snuse og ikke røyke. Hadde ikke klart det uten den boka. Jeg ser selv det mulig høres ut som ren reklame. Men..Slik var det iallefall. Prøv. Hva har du å tape ? Noen kroner bare. Om den da ikke finne på bibliotket..

Jeg var grisehekta på nikotin. Begynte som 16 åring å røyke. Gikk fra røyk til snus da et røykesluttprosjekt gikk dårlig for seks år siden. Grep etter snusen i det samme jeg våknet og sovet hver kveld med en posesnus under leppa.

Jeg måtte finne det som var viktigst for meg som grunn til å slutte. Jeg måtte ha en grunn, som skulle få meg gjennom de fire første kjipe ukene. Fo meg ble det pengene. Brukte 2000 kr i mnden på driten. 2 0 0 0 KR ! I MNDEN ! Det er mye penger gitt. (fire mnder etter slutt kunne jeg kjøpe meg den nye fete pcn jeg hadde sikla på. :D ). Jeg skrev ned denne grunnen og mine andre grunner på lapper jeg bar med meg og hengte rundt omkring i leiligheten. Slik at jeg alltid hadde grunnene mine rundt meg.

Jeg slutta tvert. fant ut nedtrapping bare gjorde panikken sterkere og jeg gruet mer og mer for dagen jeg skulle slutte. Leste boka, sluttet. Og selv hva boken sier så jeg for meg at de første ukene ville bli jævlige.. Det var tøft. Men etter ca 4 uker roet ting seg og påstanden i boken var sann for meg :Så utrolig deilig det var å være fri !! Det overskygget reddselen og lysten på snus. Og jeg var også enig i det boken så om at redselen for hva som vil skje når jeg skulle slutte var sterkere enn nikotinsuget. Alle sier jo det er så jævelig og så forferdelig vanskelig å slutte at det fleste er vettskremte og neste har gitt opp før en har forsøkt...

Jeg hadde en egen personlig vri også... Papir.. :P Jeg fant ut at hjernen min roet seg når den kjente at det lå noe underleppa. Så de første mndene drev jeg å brettet kopipapir til snus-størrelse som jeg la under leppa. Funka glimrende :D. Nok en ting som var avgjørenede for min sukksess, for meg. :)

Beklager om her er noen skrivefeil. Har litt dårlig tid. Men ville legge inn noen tips før jeg må løpe ut dør.

Lykke til :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd Onico, nikotinfri snus? Den funka for meg sist jeg sluttet og jeg holdt opp nesten et år. Har en plan om å slutte til sommeren når jeg kommer hjem til foreldrene mine, som ikke vet at jeg begynte på igjen. Klarte meg helt fint i juleferien når jeg var hjemme, men nå skal jeg ikke begynne på igjen når høstsemesteret starter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd Onico, nikotinfri snus? Den funka for meg sist jeg sluttet og jeg holdt opp nesten et år. Har en plan om å slutte til sommeren når jeg kommer hjem til foreldrene mine, som ikke vet at jeg begynte på igjen. Klarte meg helt fint i juleferien når jeg var hjemme, men nå skal jeg ikke begynne på igjen når høstsemesteret starter :fnise:

Selger de dette i vanlige butikker? Høres lurt ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg burde og slutte, men har virkelig ikke LYST! Har omtrent like lyst å slutte å kose meg med snusen, som å skyte min mor i panna med et paintballgevær :\

Skulle heller ønske at jeg aldri hadde startet, så hadde jeg ikke visst for en deilig følelse jeg gikk glipp av!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv "sluttet" flere ganger, men begynner på igjen hver gang. Det er så deilig med en snus rett etter maten... Burde vel sluttet for godt men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere klart det? Hvordan gikk du frem? Gikk du evt. noe opp i vekt? Hører så mange sier det, men tenker at hvis man spiser som ellers burde jo det gå fint? xD

Hei.

Jeg sluttet å snuse for to år siden. Hadde snust siden jeg var 17-18 år, men har hatt kortere og lengre perioder med opphold innimellom.

Jeg har sluttet mange ganger men har sprukket etter noen uker/måneder, så jeg vet alt om hvor vanskelig det er å slutte.

Mine tanker om hvorfor jeg pleide å sprekker er at snusen var noe jeg brukte som "belønning" til meg selv og da jeg sluttet så følte jeg at jeg aldri unnet meg noen belønning. Jeg har derfor vært bevist på å finne ting jeg liker som jeg har hatt klar som belønning til meg selv allerede før jeg sluttet. Ting jeg ønsket meg som jeg skulle få kjøpe etter en uke, etter to uker, etter fire uker. Vin, mat og opplevelser.

Før jeg sluttet hadde jeg gått over fra løs til posesnus mer enn et år i forveien. De siste to-tre månedene trappet jeg systematisk ned antall poser pr dag. Den siste måneden var det en pose om morgenen, en etter lunsj og to poser om kvelden. Jeg kuttet snusinga fra og med en lørdagsmorgen, slik at jeg kunne ta meg en treningsøkt så snart suget meldte seg.

Når det gjelder akutt nikotinsug så er det en ting som avhjelper det for meg og det er en treningsøkt. Da jeg begynte å få abstinenser "ut å tren!" Gå tur, sett deg på sykkelen, løft vekter eller løp i skogen. Ikke bli sittende i sofaen og kjenn på suget!

Det akutte suget er verst de første to-tre dagene, men det kommer i tilbakevendende bølger senere også. Man skal passe seg for den bølgen som kommer etter 5-6 dager. "Nå har jeg jo slutta og holdt opp i en uke, så bare EN kan vel ikke gjøre noe!"

Jeg gikk nok litt opp i vekt den første tiden og jeg drakk litt mer alkohol. Ikke mye og jeg trente som en tulling, så vekta sank igjen rimelig fort.

Jeg har en kompiss som også har sluttet. Dersom jeg har følt suget og vurdert å begynne så har jeg ringt til han og sagt det som det er. "Nå er jeg sugen på snus!" Så har vi snakket sammen om alle ulempene og støttet hverandre. Det tror jeg har hjulpet mye.

Endret av Spiralis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Tenk på hvor ulekkert det er, både snus og røyk. Det lukter av begge deler. Tennene blir brune av snus, virkelig lekkert når ellers pene mennesker smiler :fy_fy:. Jeg har nok noen fordommer, jeg synes det er verre å se jenter/damer som snuser enn gutter/menn. Jeg ble en gang overraskende kysset på munnen av en snusende gutt. Vet du hva som skjedde? Jeg spydde som bare det. Snus- og røykånde er forferdelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Skulle ønske jeg visste svaret på det.

Jeg har slutta å røyke (vært røykfri i bare 1 mnd, så egentlig kan jeg ikke kalle meg ikke-røyker ennå), men begynte å snuse. Damn it!

Jeg snuser lite, men avhengigheten er der.

Ja, de fleste legger på seg, med mindre du klarer å få trening til å dekke over suget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Vil bare gjøre oppmerksom på at det for en stund tilbake var masse skriverier om at den nikotinfrie snusen hadde ødlagt tennene til mange !! Verdt å søke seg frem til og lese om før en begynner å bruke nikotinfri snus...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Vil bare gjøre oppmerksom på at det for en stund tilbake var masse skriverier om at den nikotinfrie snusen hadde ødlagt tennene til mange !! Verdt å søke seg frem til og lese om før en begynner å bruke nikotinfri snus...

Det var jeg ikke klar over, men jeg merket hvertfall ingenting for noen år siden da jeg brukte den. Husker ikke hvor lenge jeg brukte den, før jeg sluttet med alt, kanskje en måned. Men jeg søkte det opp nå og fant en artikkel fra 2008 hvor Din side skrev om problemet, og at produsenten av Onico snart skulle komme med en ny lansering av snusen. Så da må en vel kunne anta at de har gjort dette innen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får det. Har du prøvd lenge eller? Tenkte jeg skulle sette meg en dato og trappe ned til da...

Jeg har prøvd siden starten av Mai, for da bestemte vi oss for å prøve å få en liten en. :rodmer: Har såklart prøvd før også, men aldri hatt noen "god" grunn og dermed sprukket hver eneste gang. Nå prøver jeg igjen, er på dag 2 helt uten snus. Gikk tom på lørdag og har ikke kjøpt siden.

Det er ganske typisk for tung nikotinavhengighet. Dersom du slutter tvert med nikotin, så kommer det til å være en periode der du føler deg temmelig elendig. Jeg ville anbefale å bruke et substitutt, som nikotin inhalator eller lignenden, for å ta de verste toppene av suget. Det viktigste er at du trapper inntaket av nikotin ned, og at du bryter vanen med å snuse. Da jeg sluttet med røykinga, var jeg avhengig av å bruke inhalator en periode, for jeg ble så ukonsentrert at jeg merket av jeg ikke var helt stø i trafikken. Særlig på landeveien eller om jeg skulle kjøre langt.

Det er enklere å trappe ned med slike midler, fordi du kan benytte dem når det trengs mest, og det smaker temmelig ille, så du har ikke noen "kos" med det.

Jeg må si jeg føler litt med deg, for selv var jeg til tider så rastløs og sugen at jeg trodde jeg skulle bli sprø, den første tida. Men hold ut, etter noen måneder går det over. Og hva du enn gjør: Når du er ferdig, VÆR ferdig. Hvis du tar deg en liten festrøyk eller snuser litt på en fest, så risikerer du at suget kommer tilbake med full styrke.

Been there, done that. Got the T-shirt. For å si det sånn. Sluttet og sprakk iallfall 5-6 ganger på den måten.

Jeg gleder meg til å være helt FRI. Nå er hodet helt på kjøret, klarer ikke konsentrere meg om noe annet enn at jeg vil ha snus. Så prøver å finne på mye annet i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest chiquita

Jeg har brukt snus i 3 år. Det første jeg gjør om morgenen er å snuse og det siste jeg gjør før jeg legger meg o

m kvelden, og bruker snus konstant når jeg er på jobb. Jeg ønsker å slutte, men kjenner jeg blir

uvel bare ved tanken på å ikke kunne ta meg en porsjon. I stressende situasjoner må jeg snuse, ellers blir jeg urolig og irritert. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å slutte!! Noen som har positive erfaringer ved bruk av nikotinplaster eller lignende i forbindelse med "snuse stopp" Veldig redd for å legge på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...