Gå til innhold

syklister vs gående

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd for syklister!

De kommer av og til kjørende i full fart.. Og det har vært mange nesten ulykker.

En god venn av meg havnet på sykehus etter å ha blitt påkjørt av en syklist som ikke klarte å bremse..

Hvorfor tar ikke syklister mer hensyn til folk som går på gata?

Det er jo helt skrekkelig å være redd for å bli påkjørt på fortauet..

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes syklister er generelt egoistiske. Når de sykler på veien så hindrer de trafikken ved å sykle for langt uti veien og gjerne to i bredden. Og de følger ikke trafikkreglene. Når de sykler på fortauet sykler de for fort i forhold til fotgjengerne, og suser over fotgjengerfeltene uten å stopp og se seg for.

Jeg skjønner at man savner skikkelige sykkelstier, for det er det lite av her i Norge. Men når det nå engang er sånn så bør syklister ta forholdene til etterretning og sykle deretter. Jeg som bilist kan jo ikke kjøre i 150 fordi jeg skulle ønske vi hadde motorveier som i Tyskland her.

Og neida, jeg mener ikke at alle syklister er egoister, og jeg vet at det er mange egoistiske bilister og fotgjengere også. Men jeg synes at man som syklist har et ansvar for å velge: Enten vær "fotgjenger" på fortauet, og da sykle i et tempo som passer seg og stoppe sykkelen ved fotgjengerfelt. Eller være "bilist" og sykle på veiene, og da sykle i et tempo som passer seg og følge trafikkreglene som bilistene gjør (stoppe ved rødt lys, gi tegn når de krysser veien, følge vikepliktsregler osv). Man kan ikke være begge deler.

Her er forresten en artikkel om daværende ordførerkandidat i Tromsø, Arild Hausberg, som i dag er ordfører i byen.

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet her i landet er at det er fryktelig dårlig tilrettelagt for syklister. Sykkelstiene er få og ofte ender de ut i null 50m før ett kryss. Da må syklistene enten kjempe med bilistene om veibanen, og utsette seg selv for livsfare hver eneste gang i kamp med bilister som gjør sitt beste for å kjøre deg ned. Eller sykle på de smale fortauene som finnes, og slik sett havne i klammeri med forgjengerne.

Er enig i at en del syklister sykler vel fort på fortauene, men dersom man kun skal sykle i gangfart kan man jo like gjerne sette sykkelen hjemme og gå dit man skal.

Nei, få fart på utviding av sykkelveinettet.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som om mange syklister ikke tenker over at fotgjengerne ikke hører dem komme. De kjører jo i en vanvittig fart rett forbi gående. Tar man ut armen akkurat da for å se på klokka så smeller det. Syklister skal faktisk kjøre forbi fotgjengere i tilnærmet gangfart på gangveien. Men det er det ingen som bryr seg om.

AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at en del syklister sykler vel fort på fortauene, men dersom man kun skal sykle i gangfart kan man jo like gjerne sette sykkelen hjemme og gå dit man skal.

Nei, få fart på utviding av sykkelveinettet.

Helt enig i at vi må få utvidet sykkelveisnettet.

Men at syklistene ikke kan sakke ned farten på et fortau, fordi de må komme seg raskt avgårde har jeg faktisk null forståelse for.

Jeg vil ikke dø eller bli skadet fordi at en syklist skal komme seg fort avgårde.

Da jeg gikk på skolen var det en større bro/gangvei over til en annen side av strøket.. der var det mange skolelever som gikk hver dag for å rekke buss og t-bane.. Likevel kjørte syklistene som noen SVIIIIN rundt der.. det var helt forferdelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...