La Papesse Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jeg har nå vært sykemeldt i ett år, og er da innkalt til møte på NAV. I den forbindelse står det i brevet jeg har mottat, at jeg skal ha med CV.. Jeg har fast jobb, som jeg delevis er tilbake i, må bare bli frisk først... Hvorfor i all verden skal jeg ha med CV??? Noen som vet?? Endret 21. mai 2011 av La Papesse
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Fordi du skal stå registrert som arbeidssøker når du søker/er innvilget aap, og cv`en din skal være oppdatert.
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2011 Takk:) Syntes det bare er så rart. Jeg er syk, ikke arbeidsøkende.. Ikke har jeg tenkt på å skifte jobb heller. Min sykdom har ingen ting med yrket mitt å gjøre.. Rare greier syntes nå jeg..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Jeg måtte også legge inn cv`n min på nav.no når jeg skulle motta aap, selvom jeg ikke skulle ha noen jobb. ( gikk til behandling i stede for)
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2011 Merker at jeg blir mer og mer oppgitt over NAV. Pålegger i hytt og pine.. ÅHHHHHH!!!!!! Ut med fustrasjonen
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Merker at jeg blir mer og mer oppgitt over NAV. Pålegger i hytt og pine.. ÅHHHHHH!!!!!! Ut med fustrasjonen Ja, det er hårreisende at du faktisk må yte noe igjen for å motta penger fra NAV, spesielt noe så krevende som å registrere en CV.
Rosalie Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Merker at jeg blir mer og mer oppgitt over NAV. Pålegger i hytt og pine.. ÅHHHHHH!!!!!! Ut med fustrasjonen Dei straumlinjeformar for å spare pengar på byråkrati. Og det kan då vere berre positiv? Å ta med eit ark med ein CV på kan då umulig vere store jobben...
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2011 Nei da.. Det er ikke noe stor jobb.. Men helt unødvendig etter min mening. Jeg har jobb, skal ikke bytte jobb og har ingen planer om å bytte jobb i nærmeste fremtid. Jeg er desverre langtidssyk, ufrivillig.. Sytes det er dritt å ikke kunne være på jobb! Ja, det er hårreisende at du faktisk må yte noe igjen for å motta penger fra NAV, spesielt noe så krevende som å registrere en CV. Til deg som skrev dette: Det er faktisk sånn, at det å være syk i Norge, så har du faktisk krav på sykepenger. Og siden jeg har betalt skatt i over 20 år, så mottar jeg de uten stor skyldfølelse! (Ikke har jeg vært mye syk på de årene heller..) Det jeg ikke skjønner er hvorfor de vil ha en CV.... Gjør det meg friskere?? Tror ikke det.. Desverre..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Selvfølgelig gjør ikke cv`en deg friskere, men den er en del av pakken som heter deg, og som gir NAV mye informasjon om hva du kan. Et godt redskap i oppfølgingen du skal ha i mens du går på aap. Målet med aap er aktivitet, ikke sofasliting...
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 22. mai 2011 Selvfølgelig gjør ikke cv`en deg friskere, men den er en del av pakken som heter deg, og som gir NAV mye informasjon om hva du kan. Et godt redskap i oppfølgingen du skal ha i mens du går på aap. Målet med aap er aktivitet, ikke sofasliting... Selv om jeg er sykemeldt betyr ikke det at sofaen min beste venn.. Skønner også at det er standar skjema for å enkle jobben til NAV, men poenget mitt, og min utblåsning var at det å være langtidssykemeldt ikke har noe med arbeidsøking å gjøre. Eller hva jeg har jobbet med for 10-15 år siden.. Men jeg har CV'n i orden, og skal medbringe den Jeg vil ihvertfall takke for opplysningene om hva CV'n er godt for . Og beklage hvis jeg har tråkket noen på tærne..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 Nei da.. Det er ikke noe stor jobb.. Men helt unødvendig etter min mening. Jeg har jobb, skal ikke bytte jobb og har ingen planer om å bytte jobb i nærmeste fremtid. Jeg er desverre langtidssyk, ufrivillig.. Sytes det er dritt å ikke kunne være på jobb! Ja, det er hårreisende at du faktisk må yte noe igjen for å motta penger fra NAV, spesielt noe så krevende som å registrere en CV. Til deg som skrev dette: Det er faktisk sånn, at det å være syk i Norge, så har du faktisk krav på sykepenger. Og siden jeg har betalt skatt i over 20 år, så mottar jeg de uten stor skyldfølelse! (Ikke har jeg vært mye syk på de årene heller..) Det jeg ikke skjønner er hvorfor de vil ha en CV.... Gjør det meg friskere?? Tror ikke det.. Desverre.. Nå er det vel slik, at det er ikke alle som er på aap som har jobb,eller vært i jobb på mange år? Ikke sikkert at du får bruk for den da du kommer til samtale.Siden du har jobb,så skal du vel ikke stå som arb.søkende heller. Desverre så er det noen som ikke har evner til å forstå hva du spør om her inne. Har vært langvarig syk selv, ute av stand til det meste. Fikk innkallelse til Nav da jeg var sengeliggende....prøvde å forklare de at det ikke gikk. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte gå til legen for å få attest på at det er tilfelle. Nå igger mitt sykehus langt unna......hadde de giddet å undersøkt,så hadde de oppdaget dette. 14 d etterpå km det brev om at jeg sto i fare for å miste mine penger for at eg ikke møtte opp. Det sitter folk på nav som ikke evner noen ting. Desverre så blir det slik at man klager her inne og i andre fora. Synd. Man skulle sendt skriftlig klage for alle de som blir utsatt for slikt. Da ville undersøkelsene av nav sett veldig ille ut etterpå. Ikke er det nå uten alle klager som skulle vært der
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. mai 2011 Nå er det vel slik, at det er ikke alle som er på aap som har jobb,eller vært i jobb på mange år? Ikke sikkert at du får bruk for den da du kommer til samtale.Siden du har jobb,så skal du vel ikke stå som arb.søkende heller. Desverre så er det noen som ikke har evner til å forstå hva du spør om her inne. Har vært langvarig syk selv, ute av stand til det meste. Fikk innkallelse til Nav da jeg var sengeliggende....prøvde å forklare de at det ikke gikk. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte gå til legen for å få attest på at det er tilfelle. Nå igger mitt sykehus langt unna......hadde de giddet å undersøkt,så hadde de oppdaget dette. 14 d etterpå km det brev om at jeg sto i fare for å miste mine penger for at eg ikke møtte opp. Det sitter folk på nav som ikke evner noen ting. Desverre så blir det slik at man klager her inne og i andre fora. Synd. Man skulle sendt skriftlig klage for alle de som blir utsatt for slikt. Da ville undersøkelsene av nav sett veldig ille ut etterpå. Ikke er det nå uten alle klager som skulle vært der Er helt enig med deg! For at NAV skal bli bedre, så må de få høre klagen, ikke alle andre.. Og ang sengeliggende og attest fra lege... Sukk...
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #13 Skrevet 22. mai 2011 Selv om jeg er sykemeldt betyr ikke det at sofaen min beste venn.. Skønner også at det er standar skjema for å enkle jobben til NAV, men poenget mitt, og min utblåsning var at det å være langtidssykemeldt ikke har noe med arbeidsøking å gjøre. Eller hva jeg har jobbet med for 10-15 år siden.. Men jeg har CV'n i orden, og skal medbringe den Jeg vil ihvertfall takke for opplysningene om hva CV'n er godt for . Og beklage hvis jeg har tråkket noen på tærne.. Å være langtidssykemeldt har så absolutt med arbeidssøking å gjøre, fordi man på nytt skal orientere seg i arbeidsmarkedet, med de begrensningene en langtidssykemelding kan ha gitt, enten det er i jobbsituasjonen man er i, eller i en ny.
La Papesse Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 22. mai 2011 Å være langtidssykemeldt har så absolutt med arbeidssøking å gjøre, fordi man på nytt skal orientere seg i arbeidsmarkedet, med de begrensningene en langtidssykemelding kan ha gitt, enten det er i jobbsituasjonen man er i, eller i en ny. For noen så har det nok det. Men det er ikke realiteten for alle som er syke..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #15 Skrevet 22. mai 2011 Har du fast jobb kan du bare glemme CV'n. Det sa min saksbehandler.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #16 Skrevet 22. mai 2011 Har du fast jobb kan du bare glemme CV'n. Det sa min saksbehandler.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #17 Skrevet 22. mai 2011 Å være langtidssykemeldt har så absolutt med arbeidssøking å gjøre, fordi man på nytt skal orientere seg i arbeidsmarkedet, med de begrensningene en langtidssykemelding kan ha gitt, enten det er i jobbsituasjonen man er i, eller i en ny. Det er da bare tull. Jeg går nå inn i mitt andre år som sykmeldt, og skal over på aap. Jeg har jobbet i tyve år, har fast jobb. Jeg skal på ingen måte "orientere meg på nytt" i arbeidsmarkedet. Jeg skal gå på aap en periode, forhåpentligvis begrenset til noen få måneder, deretter skal jeg tilbake i min faste jobb. Min saksbehandler på NAV sa det samme som en over her nevner, at jeg må riktignok stå som arbeidssøkende (en formell greie bare, tullete like fullt), men trenger ikke registrere cv.
Gjest Consensio Skrevet 23. mai 2011 #18 Skrevet 23. mai 2011 Det er da bare tull. Jeg går nå inn i mitt andre år som sykmeldt, og skal over på aap. Jeg har jobbet i tyve år, har fast jobb. Jeg skal på ingen måte "orientere meg på nytt" i arbeidsmarkedet. Jeg skal gå på aap en periode, forhåpentligvis begrenset til noen få måneder, deretter skal jeg tilbake i min faste jobb. Min saksbehandler på NAV sa det samme som en over her nevner, at jeg må riktignok stå som arbeidssøkende (en formell greie bare, tullete like fullt), men trenger ikke registrere cv. Det er nok mange andre som hardnakket har sagt det samme, men som likevel må bite i det sure eplet og omskolere seg og komme seg ut i ny jobb. Ja, NAV kan være vanskelige og man må nesten være frisk for å kunne takle NAV, men... det går an å være litt medgjørlig andre veien også. Istedenfor å bruke energi på å hisse seg opp over en simpel CV så kanskje du heller kan bruke energien på å bli bedre. NAV trenger din CV for å ha alle opplysninger på bordet, i tilfelle forandringer som må til.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #19 Skrevet 23. mai 2011 Jeg har nettopp fått unnvilget AAP og kan forklare litt for deg. For å få innvilget AAP så må du gjennom 2 møter samt være registrert arbeidstaker hos NAV. Når du registrerer deg som arbeidstaker så legger du også inn CV, og din CV sammen med en arbeidsevnevurdering og din diagnose/legeerklæringer legger grunnlaget for OM du får AAP og hvilken type tiltak som vil være det rette for deg. 1.Registrer deg selv som arbeidssøker. 2.Fyll ut arbeidsevnevuderingen (den bør vel komme i posten sammen med innkalling til første møte) 3.Møte med konsulent som snakker om og evaluerer din arbeidsevne 4.Møte med saksbehandler som på bakgrunn av punkt 2 og 3 samt legeerklæringer vurderer hva som blir veien for deg videre. Grovt sett: NAV vurderer søkerene i 4 kategorier. Kategori 1 får beskjed om å melde seg arbeidsledig og finne seg en ny jobb. Kategori 2 kan få hjelp av NAV (kurs, praksis o.l) og støtte i inntil ett år. Kategori 3 kan få hjelp til utdanning utover vgs, inntil 3 år (vanligvis en bachelor). Kategori 4 er typisk de som ikke kommer ut i arbeidslivet igjen. Når og hvis du får innvilget AAP må du sende meldekort hver 14.dag i hele stønadsperioden. Dette må du begynne med fra første dag sykepengene dine utløpet, for du får evt etterbetalt fra denne dagen.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #20 Skrevet 23. mai 2011 Det er da bare tull. Jeg går nå inn i mitt andre år som sykmeldt, og skal over på aap. Jeg har jobbet i tyve år, har fast jobb. Jeg skal på ingen måte "orientere meg på nytt" i arbeidsmarkedet. Jeg skal gå på aap en periode, forhåpentligvis begrenset til noen få måneder, deretter skal jeg tilbake i min faste jobb. Min saksbehandler på NAV sa det samme som en over her nevner, at jeg må riktignok stå som arbeidssøkende (en formell greie bare, tullete like fullt), men trenger ikke registrere cv. Det er ikke tull nei, les det jeg skrev en gang eller to til og tenk deg litt om, jeg skrev ikke at det kun gjaldt ny jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå