Gå til innhold

til cassandra...


tessa

Anbefalte innlegg

Bor du i stavanger altså..

Leste et innlegg der du nevnte det..

Flytter dit nå til høsten for å studere videre der..

Har kun vært der for mange år siden, en liten tur..

Lyst å fortelle litt om byen?

Og hvorfor det vil bli bra å bo der noen år kontra å bo i bergen..

...tessa icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tessa icon_smile.gif

*kremt kremt* *Strammer meg opp og er en ambassadør for Stavanger*

Stavanger er en myyyyyye mindre by enn Bergen. Jeg har vært i Bergen maaaaaange ganger, og på en måte synes jeg de byene er like, bare at Stavanger som sagt er mye mindre. Og så har vi ikke så mange fjell icon_lol.gif

Stavanger er en veldig kulturell by, og satser på å bli kultur byen 2005. Det er masse mye, mer enn mest å ta seg til i Stavanger. Det finnes noe for en hver smak.

Å ta seg en runde på byen er alltid morsomt i Stavanger. Utestedene ligger tett i tett, og det er stort sett livlig og morsomt. Hvis du skal studere, så har jeg hørt at Høyskolen i Stavanger er bra, og at miljøet for studenter er flott.

Min erfaring med det offentlige er også bra. Med tanke på barn osv. Det er hjelp å få til barn hvis det er nødvendig. En ting som er dumt i Stavanger er visitt tidene på barsel. Jeg vet de har helt andre regler i Bergen. I Stavanger er de kjempe strenge om når folk kan besøke mor og barn. *sss*

Vi i Stavanger er vant til at det kommer mennesker flyttende fra alle kanter av landet, og mine erfaringer sier at dersom noen bestemmer seg for å trives her, så trives de.

Stavanger er en vinner på sommeren. Det er så utrolig koselig å rusle rundt i sentrum. Og det er mye flott natur hvis du beveger deg litt på ustiden av Stavanger. Det er et yrende båtliv her, for de som liker det, og jakt og fiske er det også mye av.

Hm... jeg vet ikke om jeg er en god ambassadør eller ikke.. icon_lol.gif Men jeg vet at her jeg bor er det en fantastisk barneskole, som mine barn så klart går på. Og selv om Stavanger begynner å bli en stor by med nærmere 110 000 innbyggere, så mener jeg at vi er flinke til å ta vare på "lille Stavanger" utseende.

Still gjerne mer konkreter spørsmål, Tessa, så skal jeg undersøke hvis jeg ikke vet de allerede. Og velkommen til Stavanger!!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hihi, kunne ikke unngå å se hva som ble sagt om min og Cassandras felles by... icon_smile.gif

Er selv en slags bergenser i eksil (har pappa fra Bergen), og hvis du er en typisk rappkjeftet bergenser må du gjerne regne med litt hets, men vi tåler alle litt mobbing eller hva? Stavangerfolk er nemlig patrioter, bergensere er patrioter, begge møtes? Ja, utfallet kan en jo bare gjette seg til!

Verre er det hvis du er skikkelig Brann-tilhenger. Er ikke det selv, men synes jeg tar i mot mobbing for hele A-laget jeg! icon_biggrin.gif

Det går egentlig ikke an å sammenligne de to byene, men jeg trives som regel godt i Stavanger, det eneste som er synd er at folk ikke snakker så fin dialekt som i Bergen. Stavangerdialekten kan være gyselig å høre på, i allefall fra uforskammede gamle damer som skal før deg inn på bussen.

I tillegg er sentrum mye mindre, og kollektivtilbudet elendig sammenlignet med Bergen sitt. Men en blir fort vant med det!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_lol.gif Lilly icon_lol.gif

Jeg har en ste mor fra Bergen, så jeg har adoptert Bergen litt jeg også. Jeg kunne godt tenkt meg å bodd en stund der jeg... skulle tenkt på det FØR jeg fikk barn. Men nå har det seg slik at jeg bor her og jeg trives, men det gjør en vel stort sett på plasser en har bodd nær sagt hele sitt liv???

Jeg synes ikke kollektiv trafikken er så ille jeg, men det har sikkert noe med at jeg ikke er vant til annet. Og jeg mobber jaffal aldri noen bergensere, og jeg gidder ikke heie på viking heller, for jeg liker ikke fotball.. icon_lol.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Vel jeg er jo litt bekymret for dette med at

Stavanger er så mye mindre enn Bergen da..

Men siden Bergen har så høye inntaks poeng,

så tenkte jeg at altså stavanger måtte bli stedet for meg. For oslo igjen blir for stort og for høye bolig priser..

Jeg lurer vel egentlig litt på om det finnes mange fritidstilbud i stavanger...

Om det er lett å få seg hybel..

Er det sånn at det blir lett for at alle kjenner alle? I for eksempel studentmiljøet?

Ellers så er jeg ikke brann-fan (he,he)

Ble nettopp bedt ut av en av spillerene og svarte gladelig nei!!!!

Og jeg er åpen for de fleste dialekter..

Er forresten halvt østlending så bergenser

dialekten min er ikke særlig brei/brautende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Vel jeg er jo litt bekymret for dette med at

Stavanger er så mye mindre enn Bergen da..

Men siden Bergen har så høye inntaks poeng,

så tenkte jeg at altså stavanger måtte bli stedet for meg. For oslo igjen blir for stort og for høye bolig priser..

Jeg lurer vel egentlig litt på om det finnes mange fritidstilbud i stavanger...

Om det er lett å få seg hybel..

Er det sånn at det blir lett for at alle kjenner alle? I for eksempel studentmiljøet?

Ellers så er jeg ikke brann-fan (he,he)

Ble nettopp bedt ut av en av spillerene og svarte gladelig nei!!!!

Og jeg er åpen for de fleste dialekter..

Er forresten halvt østlending så bergenser

dialekten min er ikke særlig brei/brautende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei tessa icon_smile.gif

Ja, det er MANGE fritidstilbud i Stavanger. You name it, and I do think we have got it...

Er det lett å få seg hybel lurer du på... Jeg tror ingen studenter bor på gaten sist jeg sjekket icon_lol.gif

Hvis leieboeren vår flytter, kan du få bo hos meg vettu icon_wink.gif (hos OSS da)

Stavanger er mindre enn Bergen, men det er da ikke såååååååå liten... Er litt større enn ei bygd lissom icon_smile.gificon_smile.gif

Hva liker du å drive på med da??

Og nei, student miljøet er ikke så gjennomsiktig at alle vet alt om alle... Ikke det jeg har hørt av venninner som har studert her i alle fall... Det er en stor høy skole, så det skal vel noe til... icon_smile.gif Men at studentene KJENNER igjen hverandre når de studerer det samme, DET tror jeg nok icon_smile.gif Men de som går sykepleie kjenner ikke førskole studentene o.l. Så du kan gjøre ganske mange sprell uten at du blir kjent for det på "campus" icon_lol.gif

Det regner litt mindre her enn i Bergen da, og det er jo positivt vel??

Og *hmpf* vi snakker ikke rart vel vel vel.... Det er sånt vi hører fra østlendiger det, ikke våre egne landsmenn icon_lol.gif

Vestlandet ER fagert, så hva er det å nøle etter Tessa?? Du vet det jo du også hvor fagert vestlandet er icon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de vanlige fritids-tilbudene, og hvis du søker hybel i god tid, så er det ikke noe problem i det hele tatt...

Koselig by, hvis du vil, så kjenner du alle på skolen og hvis du ikke vil, så holder du deg unna Folken og forblir litt anonym icon_lol.gif

Men så var det jo været... men som bergenser er du jo vant til slikt icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_lol.gif

Jeg har ikke studert selv, så alt jeg vet om student livet har jeg hørt fra noen som kjenner noen som kjenner noen som vet hvem de er icon_lol.gif

Vi har det fint her i Stavanger!!

icon_lol.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...