Gå til innhold

Dårlig språk i jobbsøknader

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et vanlig råd når man skal søke jobb, er å få noen til å sjekke søknaden for skrivefeil. Men hva gjør arbeidsgiveren hvis han oppdager at personen bak den feilfrie søknaden har et språk som ikke ligner grisen? Er det oppsigelsesgrunn? Eller burde han ha språktestet kandidatene hvis det skriftlige språket er relevant for jobben? Det hender ofte at jeg leser tråder her inne fra folk som har søkt en eller annen jobb, og jeg tenker i det stille at du kommer aldri til å få jobben med det språket. Men det er jo ikke sikkert det fremstår slik i søknaden. Lurer man arbeidsgiveren ved å levere feilfri søknad hvis man ikke kan skrive? På den annen side, hvordan skal man få jobb hvis man er ærlig og viser at man har et fryktelig språk? Er det kanskje jeg som overvurderer norske arbeidsgivere? For det er vel mange av de som skal ansette som heller ikke kan skrive. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo ann på type jobb man søker på.

Søker man på en "skriftlig" jobb, så er det jo ekstra viktig å ha en godt skrevet søknad. God tekstflyt og setningsoppsett gjør en søknad mye bedre og lettere å lese.

Endret av spinnwild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo ann på type jobb man søker på.

Søker man på en "skriftlig" jobb, så er det jo ekstra viktig å ha en godt skrevet søknad. God tekstflyt og setningsoppsett gjør en søknad mye bedre og lettere å lese.

Ja, men hvis man ikke har skrevet den selv så gir den jo et falskt inntrykk. Det blir nesten som å oppgi egenskaper og erfaring man ikke har. Mange ville sikkert tenkt at søkeren ikke har giddet å gjøre seg flid med søknaden om den har mange feil. Men er det egentlig bedre å levere en søknad man ikke kan leve opp til når man har fått jobbben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervjuet vil jo sile ut mange av "jukserne"...

Skjønner ikke at man skal ha andre til å skrive søknaden da, det er jo man selv som vil ha jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intervjuet vil jo sile ut mange av "jukserne"...

Skjønner ikke at man skal ha andre til å skrive søknaden da, det er jo man selv som vil ha jobben...

Kanskje noen blir silt ut, men jeg har aldri blitt bedt om å skrive noe på intervju. Man får heller mange mer eller mindre dumme spørsmål der man helst skal skryte mest mulig av seg selv. Jeg synes testing burde vært mye mer brukt på intervju. Og da tenker jeg ikke på disse "personlighetstestene" som har blitt så populære. Når jeg tenker etter har jeg aldri blitt testet i den jobben jeg skal gjøre på et intervju. Og jeg har ofte hatt folk i opplæring som helt åpenbart har fått en jobb de ikke passer til. Sånt hadde vært greit å vite før man blir ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har hjulpet dystletiske venner av meg med å skrive søknader, og klarer ikke å se et problem i det. De søker uansett ikke på jobber der skriveferdigheter er avgjørende, men det vil ikke si at søknaden ikke burde være feilfri og lett å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg har hjulpet dystletiske venner av meg med å skrive søknader, og klarer ikke å se et problem i det. De søker uansett ikke på jobber der skriveferdigheter er avgjørende, men det vil ikke si at søknaden ikke burde være feilfri og lett å lese.

Spørs om du har vært til særlig stor hjelp...

Dyslektiske heter det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Spørs om du har vært til særlig stor hjelp...

Dyslektiske heter det.

Jeg har ikke brukt det ordet i noen søknader, så da regner jeg med det har gått helt fint^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig dine dyslektiske venner ikke søker jobber der lese- og skriveferdigheter er avgjørende, men jeg skal love det at det skjer. På min arbeidsplass var det en person som hadde så dårlige skriveferdigheter at arbeidsforholdet ble avsluttet ved utløpet av prøvetiden.

En viktig del av arbeidsoppgavene til denne personen besto i skriftlig publikums-/kundekontakt, noe som kom klart fram fra stillingsbeskrivelsen. Likevel unnlot vedkommende å informere om sine nær fraværende skriveferdigheter. Alt som skulle sendes ut måtte språkvaskes så grundig at det innebar nær total omskriving og dermed nesten dobbelt arbeid. Kan ikke fatte hvorfor vedkommende i det hele tatt søkte stillingen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...