Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for at hostinga er astma

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ett problem med hosting som skjer hver vår. Det kommer en infeksjon først, men så stopper aldri hostinga.

Det fortsetter og fortsetter lenge etter at forkjølelsen er over.

Det er umulig å stoppe det, og det er veldig irriterende.

Men etter noen mnd stopper det av seg selv, og er borte helt til neste vår.

Er det noen sjans for at det er astma?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det må sies at det er noe gruff i halsen som ikke forsvinner og noe guff i øynene samtidig.

(Guffet i øynene forsvinner forresten aldri...)

Takknemmelig for svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er umulig å si. Du får spørre legen om du kan teste deg for allergi/astma neste gang du er der. Hoste sitter jo ofte veldig lenge i etter en forkjølelse/halsesyke..

Skrevet

Guff i øynene har ingenting med astma å gjøre, og astma kjennetegnes ikke ved hosting men ved en tetthet i halsen som kan gjøre det vanskelig å puste, og at man er tett i halsen og i lungene. Man kan jo selvfølgelig hoste litt også. Det kan jo hende du rett og slett har pollenallergi, eller litt lavt immunforsvar?

Skrevet

Hostingen kan lett være relatert til pollenallergi, men astmaanfall gir pustebesvær. Det er ganske karakteristisk og ikke til å forveksle med litt hosting. Selv har jeg pollenallergi og må ofte hoste litt fordi pollenet kommer i kontakt med slimhinnene, rett og slett.-

Skrevet

Takk for svar :)

Så da kan jeg satse på medisin mot pollen?

Begynte å bli bekymret her, når noen sa sånn hosting var tegn på astma...

Gjest WendyClear
Skrevet

Så du tenker å begynne på medisiner på bakgrunn av noen du har lest på et nettforum. Ta deg en tur til legen du.

Skrevet

Hva slags symptomer har du? Du kan jo alltids kjøpe en pakke cetirizin og se om det demper ubehaget, men det er beste er å ta en allergitest hos en lege. De medisinene er dyre om man ikke får dem på resept og.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg anbefaler også en tur til legen. Det er utrolig sløvt av deg å ikke ha gjort dette siden du i flere år mest sannsynlig har lidd deg gjennom pollensesongen uten at du har tatt medisin for det.

I år har jeg kun slitt med trøtthet og hoste - jeg begynte på medisinen i slutten av mars.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde absolutt komme deg til lege og få testet både allergi og astma.

Jeg har astma og det merkes stort sett med hoste ved og etter en forkjølelse. Tett blir jeg bare i ekstreme tilfeller, eller om jeg ikke tar medisiner under forskjølelsen.

Skrevet

Det jeg har er irriterende hosting, guff i øynene (hele året),snørr(hele året) og føler meg til tider fryktelig sliten (hele året)...

Og noen ganger klør det i øynene av feks syriner.

Men jeg tenkte ikke at det var noe å gå til legen med.

Men så sier noen (en sykepleier jeg kenner) at det kan være en allergi som kan bli til astma.

Så da ble jeg litt engstelig, siden jeg vil ikke ha astma såklart... :sjenert:

Jeg trodde at hvis man hadde en allergi så fikk man kløe, nysing og andre problemer.Men hvis man ikke merket mer enn noe guff i øynene så var det normalt.

Så jeg syns ikke det er sløvt å ikke gå til legen.

Jeg hadde et hamster i et par år, og ble ikke allergisk mot han som jeg merket.Bare litt mindre guff i øynene når jeg ikke hadde den mer.

Men når man hoster og noen sier til deg at det kan være astma, så blir man jo litt engstelig.

Jeg er ikke oppdratt med å fly til legen bare for å høre at man er frisk, men at man går dit når man faktisk er syk.

Skrevet

Jeg har astma og det merkes stort sett med hoste ved og etter en forkjølelse. Tett blir jeg bare i ekstreme tilfeller, eller om jeg ikke tar medisiner under forskjølelsen.

Er det en hosting med litt gruff i halsen og som bli verre når man legger seg og skal sove?

Hun jeg kjenner som er sykelpeier sier jeg kanskje har fått symptom på astma fordi jeg hadde et hamster, og fordi jeg har hatt en ubehandlet allergi...Og at jeg røyker. Men jeg vet ikke.

Jeg vil helst ikke ha astma... :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg merket ikke noe særlig til allergisymptomene fordi jeg har vært så vant til dem, faktisk. Når antihistaminene fjerner kløe, og rennende øyne og nese er det som en annen virkelighet. Jeg merker at symptomene er borte mer enn jeg merker at de er der.

Ta deg en tur og spør om å bli utredet for allergier, du taper ingenting på det.

Endret av chikako
Skrevet

Jeg har pollenallergi, og i år fikk jeg for første gang hoste relatert til allergien også. Jeg har også skikkelig dårlig immunforsvar, som jeg lurer på er litt pga at jeg har hypotyreose. Uansett, poenget mitt er at det er bare det det er, jeg har ikke astma. Det behøver altså slett ikke være det du har. Men hvis du er så bekymra over det, er det best at du går til legen, for da slipper du å bekymre deg mer :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Men det ER sløvt å ikke gå til lege når man hoste som ikke går vekk og guffe i øynene. Vet du f.eks. sikkert at det er allergi? Hva om det er noe verre? Jeg kjente en som ventet for lenge, akkurat som deg mente vedkommende at man gikk til legen når man var syk og ikke for litt hoste. Det var synd det - det var nemlig blitt til uhelbredelig kreft før det ble behandlet.

Skrevet

Høres ut som allergi og ikke asthma siden det kommer når det blir varmere i været og pollen er over alt. Prøv deg frem med Zyrtec, det er ikke så dyrt og selges reseptfritt. PS: Du kan bli litt trøtt av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke oppdratt med å fly til legen bare for å høre at man er frisk, men at man går dit når man faktisk er syk.

Greia er vel at det kan du ikke vite før du faktisk har vært hos legen. Det er jobben demmers. Ta deg en tur du.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Helt panne å foreslå henne å ta zyrtec. Alle medikamenter har bivirkninger og burde ikke tas før du faktisk trenger dem. Dessuten koster en tur til legen ca. akkurat det samme som en pakke zyrtec. OG det har ikke vært såå mye spredning av pollen de siste dagene, faktisk veldig lite spredning (får pollenvarsling på mail hver dag :gjeiper: ), derfor er det godt mulig at noe annet er grunnen.

Endret av WendyClear
Gjest Blondie65
Skrevet

Som WendyClear nevner: FØRST går man til lege og får en utredning - DERETTER tar man medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...