Gå til innhold

Male hus utvendig


vivana

Anbefalte innlegg

Hei!

vi skal male huset for første gang! Lurer litt på hva andre synes er fint av fargekombinasjoner på hus.

Vi er et par i slutten av 20-årene, og kan ikke helt bestemme oss for fargene.

Først tenkte vi på hvitt... men nesten alle naboer har hvitt... noen har rødt, grått (hvite lister), gult, lysebrunt, ja, og masse hvitt.

Kjæresten tenker på grått med eggehvit på alle lister.

Jeg satt i dag og så noen kjempe fargerike interiør blader! Og vil ha grått som hovedfarge (kanskje varmgrå fra Beckers), men ha samme farge på alt unntatt taklister og koloner (som støter balkong mm). Der vil jeg ha Rich Lemon fargen fra Nordsjø. Synes dere jeg er gal? Har så veldig lyst på noe mer spennende... og så fikk jeg en ide å dekorere inngangsdøra med de to fargene!

Huset er bygd i tradisjonell stil, ikke noe funky eller "moderne", så... kom gjerne med råd og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant ikke den fargen, "Rich Lemon", på nettsida til Nordsjö i farta, men ut fra navnet tipper jeg at den er gul? :)

Vi har rødt med hvite lister, (mange som har dette i nabolaget her), og vil også male huset i en eller annen gråfarge, men har ikke bestemt oss for hvilken. Vinduskarmer og annet listverk blir nok malt i en lysere farge, enten hvitt eller i en kombinasjon av lys, lys grå. Jeg har også tenkt på at kanskje ytterdøra eller andre detaljer kan males i koksgrått e.l, men dette er jo mindre vågalt enn deres idê da..

Siden dere har tenkt på grå som hovedfarge og bare detaljer skal være i en sprekere farge, vil det jo ikke bli altfor mye pes å male om hvis dere skulle gå raskt lei av denne, derfor synes jeg dere skal kjøre på! :)

Hadde vært greit med link til disse fargene! :)

Ellers lurer jeg på om dere har prøvd ut sånne "fargevelgere" på nett?

Vet at Jotun har dette ihvertfall, der kan man laste opp et bilde av sitt eget hus, kjøkken eller hva det er man skal male, eller bruke testbilder fra sidene deres, og så prøve ut forskjellige farger før man bestemmer seg. Selv om det ikke vil bli helt likt på bilder som i virkeligheten, synes jeg dette er genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten tenker på grått med eggehvit på alle lister.

Grå med eggehvit er stilig! Jeg tror jeg ville gått lei litt spennende farger, men så liker jeg å velge litt safe også da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvd fargevelgere, både beckers og jotun har det. Den fargen fant jeg ikke på nettet heller, bare i et blad som jeg fikk i en interiør-eksteriør butikk. Ja, grått med lister i eggehvit er fint, men jeg vil at huset skal skille seg litt ut. Ikke så mye, men litt. Det er veldig mange helt like hus i byggefeltet vårt. F. eks vårt er 1 av 7 som har helt lik fasade, mens ellers er det 35-40 hus av en annen type som er også helt like. Og som sagt mange hvite. Det blir så... hm... kjedelig, uten egen stil.

Og, jeg har ikke luftet ideen for kjæresten...

her er linken, men her er det bare bein på bordet i ett av bildene som er i rich lemon fargen:

http://www.nordsjoidedesign.se/se/UTOMHUS/Terrass_&_utemobler/Mobler-249.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg snakket med kjæresten i går og han var imot den lemon-gule fargen.... :(

Ser ut som det blir grå med eggehvit... jeg har valgt de fleste fargene inne, noen av dem ganske vågale, men utvendig vil han ha farger som skal vare lenge, sier han.

Ja, da får jeg heller male noen utemøbler litt mer fargerikt...

Og jeg får ikke dekorere døren, men han kom med noen gode ideer om hva jeg kan gjøre inne - f.eks vi har en høy hvit trappegang og han sier at jeg kan male et tre over to etasjer med sjablonger. Ser ut som han vil få meg til å tenke på interiør, for at jeg skal ikke tenke på eksteriør:)

Endret av vivana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kanskje din kjære vil bli litt mer positivt innstilt til grått med f.eks. "sandsten" eller "kalksten" fra Jotun ? De er bittelitt annerledes enn tradisjonelt "eggehvit" og kan være helt perfekt til den riktige grå fargen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...