Gå til innhold

Fikk plutselig en ny, ung dame

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk brev i posten om at fastlegen min ikke kunne ha så mange pasienter på lista si, slik at jeg var blant en del tilfeldig utvalgte som fikk tildelt ny fastlege.

Problemet er at den nye fastlegen jeg har fått bare er tre år eldre enn meg (født på 80-tallet) og jeg synes det er litt ekkelt.

Før jeg eventuelt bestemmer meg for å bytte til en annen lege, finnes det fordeler med å ha en ung, nyutdannet fastlege?

Jeg er ikke altfor ofte hos fastlegen, men har en kronisk sykdom, slik at jeg må forholde meg til helsevesenet i ny og ne. I tillegg ønsker vi oss barn om ikke så altfor lenge, og da har man jo en del med fastlegen sin å gjøre.

Rådvill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordelen med en forholdsvis nyutdannet lege er at de er veldig nøye og villige til å ta prøver, spørre den mer erfarne lege på nabokontoret og henvise videre (bare min personlige erfaring).

Du kommer ikke til å ha så forferdelig mye med legen å gjøre under en normal graviditet, så det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg om.

Endret av Knitcat
  • Liker 3
Skrevet

Hei :)

Jeg ville gitt den nye fastlegen en sjanse for å se om det funker. Om du deretter syns det er ubehagelig, kan du jo bytte, det kan jo hende at du føler deg komfortabel med denne damen. Men det vet du jo ikke før du har prøvd...

:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at en nyutdannet fastlege er mer oppdatert på nyere medisin og diagnoser enn en eldre! Den rykende ferske fastlegen kan være akkurat like flink, kanskje heller flinkere, enn den gamle fastlegen din ;) Jeg syns at det er dårlig av deg å ikke gi henne en sjanse. Tenk om alle skulle tenke som deg, da hadde denne kvinnen stått uten pasienter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Dere har jo helt rett alle sammen. :) At jeg ikke tenkte på det selv.

Det var jo faktisk ikke fastlegen min som henviste meg for utredning for å finne ut hva som var galt med meg den gang jeg ikke hadde fått diagnosen på den kroniske sykdommen jeg har, men en vikar (som kanskje var nyutdannet for det jeg vet). Så det var kanskje en fordel for meg å bli kvitt den gamle legen.

Skal absolutt gi henne en sjanse. (Men jeg måtte sjekke Facebook, jeg har heldigvis ingen felles kjente med henne.) ;) Bor ikke i en altfor stor by nemlig og på etternavnet hennes å dømme, er hun ikke en innflytter.

Skrevet

En annenting med nyutdannede, er at de er så "redd" for å gjøre feil, at de heller gjør ting to ganger enn å feile. En eldre kan hende bruker "gammel" erfaring, og satser på den..??? Ikke vet jeg, men tror nyutdannede er like flinke :jepp:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også en fastlege som ikke var så mye eldre enn meg selv, "kan dette være lurt da?" tenkte jeg jo. Vi er jo tross alt nesten på samme alder liksom.

Men hallo, fyren var knallflink fra dag èn, dersom det var noe han var usikker på eller ikke forstod, så løp han og hentet råd og ekspertise fra eldre erfarne leger med en gang. Min forrige fastlege var mer sånn "nja, ja, tja" og så tenkte han seg frem til ting som ikke alltid var rett. Den unge fastlegen min er helt fokusert på å gjøre ting rett og være sikker i alt.

Og jeg føler meg veldig respektert av ham også, meget fornøyd :)

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har også den erfaringen at nyutdannede leger er flinkere til å henvise videre. De er ofte mer ivrige på å finne ut av ting og er kanskje mer oppdatert. Du burde prøve å gå til henne ihvertfall, så kan du jo heller bytte hvis du ikke trives med å ha henne som fastlege.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke hatt en ung fastlege, men har gått til en legestudent som var på siste året sitt eller noe som hadde litt praksis hos mitt lokale legesenter. Jeg elsket han! Han var sikkert like gammel som meg, og var utrolig grundig. Nesten fOR grundig. Men følte meg veldig tatt på alvor iforhold til enkelte av de eldre legene som bare hever øyenbrynet og gir deg følelsen av at du er hypokonder. Jeg hadde virkelig gitt den nye legen en sjanse, liker du han/henne ikke, så er det jo bare å bytte :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å prøve! :jepp: De legene jeg har likt best har som regel vært nyutdannede og jeg har hatt med maaaange leger å gjøre (jeg har også slitt med kronisk sykdom). De er ofte fremdeles nysgjerrige og liker å leke detektiv, diskuterer med deg og prøver å komme frem til løsninger sammen med deg (ihvertfall hvis de merker at du har greie på en del du også) og er ydmyke i holdningen sin. De henviser deg raskt videre, heller en gang for mye enn en gang for lite, er ikke redde for å diskutere med/spørre kolleger og synes saken din er superspennende - uansett hvor triviell den synes for en lege med mange års erfaring. Du føler deg hørt, sett og respektert. Akkurat slik det skal være! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ser at jeg blir nødt til å ta sjansen. :)

Grunnen til at jeg var/er litt skeptisk er at jeg har gått på barneskole og ungdomsskole med en som er fastlege i byen nå. Det hadde vært GRUSOMT å ane fred og ingen fare - og plutselig komme inn på et legekontor og der sitter en gammel kjenning. Men nå har jeg jo sjekket den nye legen litt opp, og det ser faktisk ut som at hun er totalt ukjent. Bra.

Skrevet

Jeg tenker at det er en fordel å få en ung og fersk lege, sånn at jeg kan ha den samme legen i mange år fremover.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...